Ruoan vaikutus herpekseen

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Ruoan vaikutus herpekseen

ViestiKirjoittaja Christine » To Heinä 01, 2010 21:46

Hei!

Onko teistä kukaan huomannu ruoan vaikutusta herpeksen puhkeamiseen tai kestoon? Olen itse muokannut aika paljon ruokavalioa kevättalvesta lähtien muiden ongelmien vuoksi.Ihmettelin melkein pääni puhki ja tulin lähes hysteeriseksi kun mielestäni terveellisestä ruokavaliosta huolimatta herpes alkoi puhkeilemaan kuukausittain ja saattoi kestää jopa 2-3 viikkoa... muutos oli todella iso aikaisempaan lähes oireettomaan tilaan verrattuna. Aikaisemmin oli korkeintaa yksi rakkula todella harvoin ja sekin parani yleensä 4-5 päivän sisällä ilman sen kummempaa lääkitystä.

Tutkin sitten asiaa netistä ja tajusin, että syömilläni pähkinöillä ja siemenillä taitaakin olla yhteys herpeksen puhkeamiseen ja kestoon. Syön niitä siis päivittäin.... Ilmeisesti pähkinöiden ja seesaminsiemenien sisältämä aminohappo argiini on kuin "polttoainetta" herpekselle. Pahaksi onnekseni olen lisäksi tällä viikolla immuunivasteen parantamisen toivossa juonut appelsiinimehua ja syönyt poikkeuksellisesti sipulia ja valkosipulia, joissa kyseistä aminohappoa myös esiintyy. Valitettavasti herpes puhkesi taas yli viikko sitten epämukavaan paikkaan, eikä osoita mitään paranemisen merkkejä...

Vastalääkkeenä argiinille toimii lysiini, ja herpeksen hoidon kannalta olisi hyvä nauttia ruoka-aineta, joissa on suotuisa argiini/lysiini-suhde. Luin myös jostain keskustelupalstalta, että jotkut ovat myös syöneet lysiiniä ravinotlisänä. Onko täällä kellään kokemiusta valmisteesta ja sen hyödystä?

Itse olen puolivuotta kestäneen poikkeuksellisen pahan oireilun jälkeen taipuvainen uskomaan, että tuossa argiinin vaikutuksessa on ainakin perää... Lääkekuurin aloitin eilen ja toivon, että siitä olisi apua edes vähäksi aikaa...
Christine

ViestiKirjoittaja Suruna » La Helmi 26, 2011 14:56

Saatuani tiedon tartunnastani tutkiskelin itsekin ko. asiaa netistä ja olinkin jo hysterian partaalla sen suhteen, mitä syön, etten aiheuttaisi itselleni enää lisää hallaa. No, kysyin asiasta sitten tavalliselta tk-lääkäriltä ja hän sanoi vain, että "Saahan sitä kaikenlaiseen rahansa laittaa, jos haluaa". En sitten tiedä, mitä joku asiaan erikoistunut lääkäri olisi tästä mieltä. Lopetin kuitenkin syömisteni tarkkailun tuon lääkärin kommentin jälkeen, eikä oireita ole ilmaantunut, vaikka olenkin esim. suklaan suurkuluttaja (suklaassahan on siis huomattavan paljon tuota arginiinia) :D

Mutta, mun mielestä tärkeintä tässä on se, mistä itse kokee saavansa avun. Jos omat oireeni pahenevat jatkossa, aion kyllä itsekin kokeilla heti ensimmäiseksi ruokavalion muutosta ja jonkinlaisia lysiini-ravintolisiä.
Suruna

ViestiKirjoittaja Tahiti » Ma Helmi 28, 2011 19:18

Minä kokeilin epätoivoissani lysiiniä ravintolisänä 3 kk, eikä sillä ollut minkäänlaista vaikutusta.Herpes puhkesi n 3 viikon välein koko sen 3 kk:n ajan. Iroonista kyllä, niin lyysiinipillereiden loputtua se ei ole uusiutunut vielä kertaakaan (1,5 kk sitten, uusi ennätys mulla!). Ei vaikka söin pähkinöitä kourallinen päivässä. Päätelkääpä tuosta nyt sitten jotain :)

Niin ja lysiini ei ole ainoa ravintolisä jota olen kokeillut. Vedän vieläkin sinkkiä, seleniumia, kalanmaksaöljyä ja valkosipulikapseleita. Mutta niillä on muitakin vaikutuksia, niin en ota niitä pelkästään hepeksen takia. Olen huomannut sen puhkeavan jos flunssaa pukkaa, niin yritän pysyä terveenä.
Tahiti

ViestiKirjoittaja Agony » Ma Elo 06, 2012 20:24

Mä aloitin syömään päivittäin aamupalalla jogurttiin sekoitettuna l-lysiinijauhetta. Mutta koska mulla oli ensioireiden ja ainoan uusiutumisen välillä yli vuosi, ja viime kerta oli helmikuussa, niin en pysty vielä sanomaan, että onko l-lysiinillä vaikutusta. Jatkan nyt kuitenkin, jospa se toimisi estolääkkeenä...
Agony

ViestiKirjoittaja salsaparilla » Ti Elo 07, 2012 12:46

Herpeksen puhjettua minulla oli erilaisista estolääkityksestä huolimatta oireita melkein jatkuvasti. Kokeilin mm. lysiiniä parin purkillisen verran, mutten huomannut sillä olevan mitään vaikutusta oireisiini.

Sen sijaan aivan selvä yhteys on rukiilla. Voin olla viikkoja oireeton, mikäli vältän ruista. Muttei tarvita kuin yksi ruisleipä, niin herpes alkaa oireilla. En ole mistään löytänyt tietoa tästä yhteydestä, mutta nyt kun olen useamman kerran kokeillut asiaa, pakko se on uskoa.

Aiemmin söin ruisleipää päivittäin, mistä tietysti jatkuvat oireetkin johtuivat.
salsaparilla

ViestiKirjoittaja SinnU1 » To Elo 09, 2012 19:44

Käytän L-arginiinia ravintolisänä, enkä ole havainnut sillä minkäänlaisia vaikutusta viruksen esiintymisiin. Enkä tosin ole reagoinut pähkinöihinkään mielestäni mitenkään vaikka niitäkin tulee kausittain popsittua paljonkin. Lienee molempien vaikutus yksilökohtaista, kuten ilmeisesti aika moni muukin asia tähän yhteiseen ystäväämme liittyen.
SinnU1

ViestiKirjoittaja mahlanjuoksuttaja » Ke Elo 29, 2012 6:24

..
Viimeksi muokannut mahlanjuoksuttaja päivämäärä Ti Joulu 17, 2013 20:00, muokattu yhteensä 1 kerran
mahlanjuoksuttaja

ViestiKirjoittaja Herpukka » Ti Loka 23, 2012 1:45

Mulla huuliherpes 1 ja sen parannuttua alkaa poskipää punottaa ja kuumottamaan ja siitäpä sitten näppylätön mutta välillä täplikäs kuumotteleva kihelmöivä ja särkevä että tunnoton mikä lie tauti jatkuu ja leviää ympäri pään alueen ja hartioihin.Alkaa aina toispuoleisena mutta viikkojen päästä on sitten kaikkialla oiretta.

Juu saman olen huomannut ruisleivästäja toinen on rusinat.Asikloviiri on kokeiltu muutamaan otteeseen eri muodoissa voide, tabletti ja oraaliliuos mutta pahentaa oireita ja polttelua.Jostain luin että itse asikloviiri tunkeutuu soluun estäen viruksen leviämisen.. se selittäisi sen että kun voidetta on levittänyt oireet tupsahtavat laajemmalle minulla ainakin, eikö se samalla sitten sitä virustakin levitä?Muistelen että nuoruudessa se huulen rakkulointi oireili ja säteili laajemmalle jos käytti tuota voidetta.

Jossain taisi olla taulukko erilaisista ruoista ja lysiini arginiini suhteesta.

Itselläni vaikka herpeskokeet olleet positiivisia määritys tehty ja jopa vasta-aineet koholla ja rakkulastakin huulessa saatu näyte ja vieläkin arvotaan onkohan se kuitenkaan herpestä kun ei ole niitä rakkuloita!!!

Tarjottu on kaikkea muuta ihotautia, niska hartiavaivoja, mielenterveyttä yms.

Turhauttavaa ja todella kamalaa koska oireet ovat aivan järkyt ja koko yleistila menee aika heikoksi.Minulla episodit kestävät useita viikkoja ja uusi iskee ennenkuin vanhasta on kunnolla edes päästy.Nytkin tuppaa olemaan taas päällä tuolta heinäkuulta saakka. :arrow: :oops:

Ei enää mitään niin kivaa tässä "mikä lie sitten" taudissa.Terveydenhuollossa ollaan aika tietämättömiä näistä jostain syystä varsinkin jos oireenkuva ei ole kuin suoraan oppikirjan esimerkkitapauksesta.

Ainoa asia millä nykyisin itsehoidan on huuleen sen tultua herpix geeli jossa sinkkioksidia ja jotain muuta.Aine muodosti ainakin minulla pienen kalvon koska töppään sitä pumpulitikunpäällä pienen määrän siihen päälle.Ennen kuin lataan uuden annoksen herpix geeliä puhdistan tietenkin ihon päältä paikan Steretsin haavapyyhkeellä niin ettei ainetta joudu suun sisään eikä muuallekkaan limakalvoille vaan vain iholle.Paranemisvaiheessa saattaa vähän kirpaista jos on aukeamassa mutta sitten kun rupi lähtee laitan vain geeliä.Kukaan ei kestäisi sitä kirvelyä minkä desinfiointiaine aiheuttaa eikä se olisi hyväksi rikkonaiselle ihollekkaan.
Joskus laitan poskipäähän sinkkipastaa on tosin hankalaa ja aika voimakasta mutta joskus helpottaa vähän.Sekoitan joskus perusvoiteeseen joskaan ei siihenkään kunnolla sekoitu joskus perusvoidetta alle ja sitten sinkkipastaa 400mg päälle hyvin ohuelti välttäen silmää yms.paikkoja.Bebanthenin ohutta voidetta olen myös käyttänyt.

Auringonvalo on itselleni myrkkyä samoin stressi, kuukautiset ja flunssat.Hampaanpoistoistakaan ei herpulani pidä saati pakkasista.

En voi ja osaa muuta neuvoa kuin plussamaitoa jossa on d-vitamiinia.Parsakaalia, vehnänalkioita, vähäkalorista makeuttamatonta vadelmakeittoa, bulgarian yugurttia johon 4 purettua gefilus kapselia joskus pieni määrä raaka rypsiöljyä nopeasti keitetyn parsakaalin päälle muuten hyvää ja ravitsevaa ruokaa, itselläni on allergioita siksi en voi kaikkea syödä.Maitorahkaa.

Jossain luki että virukset eivät myöskään pitäisi hiilihydraattipitoisesta ruoastakaan.Kerran pistin suuhuni/ rakkuloihin aina taatelisiirappia joskin se taas on tuho hammaskiilteelle.

Maksaa ja valkosipulia.
Herpukka

ViestiKirjoittaja Agony » Ke Tammi 02, 2013 19:22

Lysiinin syömisestä huolimatta näyttäisi nyt tulleen alakertaan yksi rakkula. Lisäksi ollut sellaista toispuoleista "jomotuksen" tunnetta välillä muutaman sentin päässä sen rakkulan vieressä. Mitähän tuon lysiinin syömisen kanssa kannattaisi jatkon kannalta tehdä? Jos nyt tosiaan tuli vain yksi ainoa rakkula, onkohan noin lievä oireilu lysiinin ansiota vai vain hyvää tuuria? Kuuluisiko lysiinin pitää oireet 100% poissa, jos se toimii ollenkaan toivotulla tavalla? Koska edellisestä kerrasta on lyhyempi aika kuin kahden ensimmäisen oireiluiden välissä (silloin en vielä syönyt lysiiniä), niin mahdankohan vain tuhlata rahojani turhaan jatkuvaan lysiinin syömiseen? Toki lysiinillä on ravintolisänä teoreettisesti muitakin positiivisia vaikutuksia kuin herpeksen torjuminen.
Agony

ViestiKirjoittaja lyve » Su Tammi 06, 2013 16:24

Minulla on ollut genitaaliherpes jo vuosikymmeniä, ei ole oireillut kovinkaan taajaan, menee välillä useita vuosia oireetomana.
Lähes kaikilla naisystävilläni on ollut herpes jo ennen minua, enkä tiedä sitä kehenkään tartuttaneeni. Joten hirmu yleisestä vaivasta on kysymys.
Luin juuri Antti Heikkilän kirjasta, että lysiinijauheen ja kookosrasvan sekoitus ulkoisesti käytettynä tehoaa hyvin ja vaikutus on välitön.

Antti Heikkilä
Ravinto & Terveys s.130

Toivottavasti tästä on apua jollekin.
lyve

Kookosöljy

ViestiKirjoittaja mellifera » To Tammi 24, 2013 11:42

Voisiko tuo kookosöljy todellakin ehkäistä rakkulan puhkeamista. Itsellä ollut genetaaliherpes jo vuosia ja useamman kerran vuodessa puhjennut, joskus jopa pari kertaa kuukaudessa. Välillä hyvin hillitysti ja välillä vähän ärhäkämmin.

Nyt olen syönyt kookosöljyä ruokalusikallisen aamuisin ihan muista syistä noin vuoden ajan ja herpes on puhjennut todella harvoin, neljän-viiden kuukauden välein.
mellifera

Kookosöljy???

ViestiKirjoittaja Marika82 » Ma Tammi 28, 2013 23:03

Onkohan muilla kokemuksia tuosta kookosöljystä? Mä olen ennen estolääkitystä kokeillut kanssa kaikki kikka kuutoset joita löytyy tämän ravinnon suhteen, mutta mikään ei auttanut. Kookosöljy jäi kuitenkin kokeilematta....Onkohan tästä avun saanut huolehtinut muuten hyvistä rasvoista? Voiko öljyn teho perustua siihen, että kun iho voi hyvin saadessaan hyviä rasvoja, se ei ole niin altis herpekselle?
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja NeitiPelargonia » Ke Touko 29, 2013 22:34

Kookosöljyn (ja siihen sekoitetun lysiinin) vaikutukset kiinnostavat minuakin! Tavoite olisi päästä täysin eroon kemiallisista lääkkeistä, kun herpes-rakkulat iskevät. Inhottaa kaikki kemikaalimömmö, mikä pistää huonossa tilanteessa mahan sekaisin (stressi laukaisee herpeksen, ja sitä ennen yleensä myös stressivatsan, jonne ei olisi niin kiva lääkkeitä suoltaa...).

Vaikka itsellä vaiva on tooooodella satunnainen, olisi silti kiva saada siihen joku "luomu-apu" :)
NeitiPelargonia

ViestiKirjoittaja tepitepi » To Touko 30, 2013 1:26

NeitiPelargonia kirjoitti: Inhottaa kaikki kemikaalimömmö, mikä pistää huonossa tilanteessa mahan sekaisin (stressi laukaisee herpeksen, ja sitä ennen yleensä myös stressivatsan, jonne ei olisi niin kiva lääkkeitä suoltaa...).

Vaikka itsellä vaiva on tooooodella satunnainen, olisi silti kiva saada siihen joku "luomu-apu" :)

En suosittelisi kokeilemaan "luomua" oikeiden lääkkeiden kustannuksella. Nykyään ihan liikaa arvostetaan luonnollisuutta ja luonnonmukaisuutta. Kyllä ne kemikaalit ovat oikeastaan aina parhaat. Pitää tajuta kuinka paljon lääkkeisiin on nähty vaivaa ja kuinka monet miljoonat niitä ovat onnistuneesti käyttäneet ja käyttävät tälläkin hetkellä. Luomulääkkeet toimivat pääosin pelkän plaseboefektin avulla. Valasikloviirin haittavaikutuksissakin pahoinvointia vain 1-10% prosentilla ja mahakipua 0.1-1%. Luulisin, etteivät vatsaoireesi liity lääkkeeseen mitenkään. Länsimaissa paljon enemmän kuolemia ja pahoja ongelmia syntyy lääkkeistä ja rokotuksista kieltäytymisestä kuin lääkkeiden ottamisesta.
tepitepi

ViestiKirjoittaja Marika82 » To Touko 30, 2013 14:30

No kun ei ole kyse vaarallisemmasta vaivasta kuin herpes, niin ehdottomasti kannattaa kokeilla kaikki vaihtoehdoisetkin hoidot. Itse ainakin alleviivaan ravinnon merkityksen terveyteen!!! Jatkuvat hiivavaivat olen saanut hoidettua täysin pois pelkän ravinnon ansiosta, mutta omalla kohdalla ei valitettavasti rohdot autteneet herpekseen. Placebo vaikutusta tai ei, niin pääasia on se että jokin auttaa!!! Asia olisi eri jos tässä kannustettaisiin vakavasti kroonista sairautta sairastavaa jättämään lääkkeensä pois ;)
Marika82
Marika82

Seuraava

Paluu Yleistä keskustelua