Jylläävät pelot

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Jylläävät pelot

ViestiKirjoittaja Saana » Pe Helmi 27, 2009 22:53

Hei,

Olen 23-vuotias nuori nainen ja mulla todettiin genitaaliherpes viikko sitten. Sain sen poikaystävältä, joka ilmeisesti on ollut taudin oireeton kantaja tai sitten oireet on olleet niin vähäisiä ja epämääräisiä, ettei hän osannut epäillä herpestä. Muhun se kuitenkin iski ja primääri-infektio oli melkoinen. Nousi korkeahko kuume, päätä ja silmiä särki, oksetti, oli virtsatieinfektion kaltaista kipua, lihakset kipuili, nivuset oli turvonneet ja kipeät, ja tietysti myös rakkuloita ilmaantui. Sain lääkäriltä viiden päivän Valtrex-kuurin joka tehosi nopeasti yleisoireisiin ja muutaman päivän jälkeen rakkuloihinkin. Nyt valtaosa niistä on jo poissa eikä enää kirvele/polta.

Henkinen ahdistus on ollut melkoinen, vaikka aluksi yritinkin ajatella tyyliin "se nyt on mussa eikä murehtimalla muuksi muutu". En voi kuitenkaan lakata murehtimasta ja pelkäämästä pahinta, kuten että mitä jos tauti alkaa uusiutua jatkuvasti ja tuhoaa seksielämän jne. Olen muutenkin luulosairasteluun taipuvainen, ja nyt sitten skenarioin kaikki mahdolliset kauhukuvat siitä, miten tartutan herpeksen myös muualle kehooni ja saan vielä aivokuumeen/aivokalvontulehduksen jne.

Voiko taudin kanssa koskaan relata, vai onko loppuelämä jatkuvaa tarkkailua ja varomista? Suhde mieheen, jolta tartunnan sain, on nyt hiukan vaakalaudalla (ei johdu herpeksestä, luotan kyllä häneen), ja pelkään toki sitäkin, voinko enää löytää uutta kumppania mikäli eroamme. Ikuinen kondomin käyttö ei innosta itseäni sen enempää kuin varmasti miehiäkään, vaikkakaan en toki tahdo tartuttaa herpestä eteenpäin. Ajatuskin tilanteesta, jossa uudelle kumppanille pitäisi kertoa taudista, ahdistaa. :(
Saana

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Su Maalis 01, 2009 1:57

Jokainen herpekseen sairastunut käy noita samoja asioita mielessään läpi. Minun kohdallani meni vuosia, että herpes asettui ajatuksissa täysin taka-alalle. Silloin ei ollut mitään vertaistukea kuten tämä foorumi. Toivottavasti vaikkapa minun kokemukseni kannustavat sinua, sillä minun elämääni herpes ei nykyään enää vaikuta juurikaan. Tosi kovan stressin alla se saattaa puhjeta lievänä. Minun mieheni on ottanut tartuntariskin kanssani, eikä ole hänellä oireillut, emme voi tietenkään tietää onko se tarttunut hänelle. Tuskin hän on ainoa maailmassa...

Jos haluat kysyä jotain tai muuten porista asian tiimoilta niin laita yksityisviestiä foorumin kautta! :)
rouvahoo
Site Admin

Kyllä se siitä, oikeesti!

ViestiKirjoittaja mansikka » Su Maalis 01, 2009 23:10

Samaa voin vakuutella kuin rouvahookin: aika parantaa.
Vuosi sitten olin hieman samanlaisessa tilanteessa kuin sinäkin. Herpes iski yllättäen ja poikaystävän kanssa meni jo valmiiksi päin mäntyä. Pelkäsin että jään loppuiäkseni yksin ja aloin roikkua poikaystävässäni. Lopulta uskalsin päästää irti, enkä ole katunut päivääkään.
Nyt olen oppinut elämään herpeksen kanssa. Alkuoireista huolimatta jatko on ollut leppoisaa, samanlaista elämää kuin ennenkin. Teen samoja asioita kuin ennenkin ja olen onnellinen. Neljä kuukautta eron jälkeen tapasin uuden miehen, joka ei ole herpeksestä moksiskaan.
Sairastumisen otan kokemuksen kannalta. Joskus ottaa päähän, mutta huonot päivät kuuluvat elämään
:wink:
mansikka

ViestiKirjoittaja Hessenin Prinsessa » Ti Maalis 03, 2009 17:07

Ma voin kanssa puolestani yrittaa rauhoittaa: mulle laakari sanoi jotta mita kauheampi primaarisetti sita pidempaan on poissa. Itsellani elokuussa ekan kerran, sen jalkeen ei mitaan. Tsemppia, ei siihen kuole vaikka aluksi tuntuukin silta!
Hessenin Prinsessa

Kuulostipas tutulta

ViestiKirjoittaja Christine » Ke Maalis 04, 2009 22:53

Ihan samoja asioita itsekin kävin läpi, kun tartunnan sain... pelkäsin tuotakin, että tartuttaisin herpeksen itselleni esim. silmään. Nyttemmin kun tartunnasta on jo useampi vuosi en enää ole niin "hysteerinen" kuin alussa. En herpestäni pahemmin ajattele, koska se ei ole oireillut minulla yli vuoteen. Tälläkin hetkellä on joku todella sitkeä flunssa, kestänyt jo kuukauden ja oon koko ajan väsynyt. Kuitenkaan herpes ei ole ilmoitellut itsestään, mistä olen todella iloinen.

Tällä hetkellä olen sinkku ja tietenkin harmittaa todella paljon se, että jos joskus jonkun kivan pojan tapaan, silloin täytyy ennemmin tai myöhemmin ottaa herpes puheeksi... Aiemmissa suhteissani se ei kuitenkaan ole ollut ongelma. Joka tapauksessa uskon, jopa oman kokemuksenkin pohjalta, että joka suhteessa tulee eteen paljon isompiakin asioita eteen. Jos tällainen asia muodostuu suhteelle esteeksi, niin kyllähän se varmasti kaatuisi ennemmin tai myöhemmin johonkin muuhunkin...

Ajan myötä ajatukseen tottuu... kivaa se ei ole, mutta loppujen lopuksi herpes on aika pieni osa elämää ja sen ongelmia. Alkujärkytyksestä toivuttuani olen pikkuhiljaa oppinut ymmärtämään sen.
Christine

ViestiKirjoittaja Saana » To Maalis 05, 2009 14:22

Kiitos teille. Vähän on mieli jo rauhoittunut vaikka pelot aina välillä päätään nostavatkin. Nuo suhdeasiat yritän ajatella niin, että antaisinko itse miehen kantaman herpeksen muodostua esteeksi hyvältä tuntuvalle suhteelle? En tietenkään. Yritän siis sanoa itselleni, että jos oikeanlaisen ihmisen tapaa, ei yksi herpes siinä paljon paina, ja jos painaa, ei sen ihmisen kanssa sitten varmaan muutenkaan saisi "myrskyjä" kestävää suhdetta aikaiseksi. Niitä kun aina elämässä sattuu.

Oma äitini on ollut hyvä tuki tässä asiassa. Meillä on hirmu läheiset välit ja kerroinpa sitten tästäkin murheestani hänelle. Hän ei siitä hätkähtänyt ja totesikin, että "eihän tuo ole mitään!". Samoin jos pelot alkavat mennä vähän liian pitkälle ja alan maalailla kauhukuvia ties mistä aivokalvontulehduksista, hän osaa laittaa asiat uomiinsa ja hyväntahtoisesti jopa nauraa järjettömyydelleni. :) Tiedän myös että eräs hyvä ystäväni kantaa samaista virusta ja odotankin, että taas tapaamme, jotta voin jutella hänen kanssaan asiasta. Vertaistuki paras tuki, ja siksipä tämä palstakin on hieno keksintö!
Saana

Paluu Yleistä keskustelua