Pähkinät ja herpes

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Pähkinät ja herpes

ViestiKirjoittaja sejollaontartunta » To Loka 25, 2018 11:29

Olen lukenut pähkinöiden sisältävän arginiinin yhteydestä herpekseen. Olen tämän takia vältellyt syömästä niitä. Kuitenkin pari päivää sitten laitoin saksanpähkinöitä aamupuuroon ja jo saman päivän iltana tuntin kihelmöintiä. Ja yöllä oli tullut ihan hullut rakkulat alapäähän. En edes muista millon olisi ollut herpes viimeksi.

Aikaisemmin herpes on ollut aina samassa kohdassa. Nyt se on aivan uudessa paikassa ja vielä limakalvolla joten kipu on ihan jäätävä. Rakkulat kun ei pääse kivumaan limakalvoilla samalla talvalla kuin muussa kohdassa niin tuntuu, ettei parantuminen ala ollenkaan. Onneksi kotoa löytyy lysiiniä ja 5 päivän kuuri asikloviiriä. Ei ihan heti tartte kokeilla pähkinöiden nautiskelua uudestaan :D en keksi muuta yhteyttä tähän.

Onko joku muu huomannut herpeksen puhkeamisen ja ruoka-aineiden yhteyttä toisiinsa? Mitä koitatte välttää?
sejollaontartunta

Re: Pähkinät ja herpes

ViestiKirjoittaja Kirvely » Ke Heinä 29, 2020 7:05

Sama juttu täällä, söin pähkinäsekoitusta jossa myös Saksanpähkinää ja päivän parin sisällä virus uusi rajusti. Pähkinät laitettu sivuun täälläkin.
Kirvely

ViestiKirjoittaja Ainakoyksin » Ma Elo 24, 2020 11:22

En ole huomannut yhteyttä. En muihinkaan ruoka-aineisiin. Ehkä stressi ja valo voi laukaista itsellä ainakin osan kertoja, minulla uusiutuu tosi usein. Nytkään en ole syönyt pähkinöitä aikoihin mutta tuli oireet taas kerran, mietin oliko auringon takia. Mutta varmaan toiset herkempiä pähkinöille.
Ainakoyksin

ViestiKirjoittaja Julia28 » Ma Loka 12, 2020 10:14

Itse pidän herpeksen aisoissa nimenomaan ruokavalion avulla. Eli välttelen arginiinipitoisia ruokia ja suosin lysiinipitoisia. Pahimpia arginiini pommeja ovat juuri pähkinät, siemenet, mantelit jne. Toinen laukaiseva tekijä itselläni oli sokeri. Keväällä jätin kokonaan lisätyn sokerin pois kaikessa ja välttelen tiettyjä ruoka-aineita. Sen jälkeen ei ole herpestä näkynyt vaikka ennen sitä oli jatkuva riesa. Suosittelen siis todella kiinnittämään huomiota siihen mitä pistää suuhunsa. Itselläni estolääkitykset eivät auttaneet (söin 1,5v kaikkia kolmea saatavilla olevaa=ei pitänyt poissa), joten epätoivoisena perehdyin sitten tarkemmin ruokavalioon. Olen ollut tyytyväinen :)
Julia28

ViestiKirjoittaja Julia28 » Ma Loka 12, 2020 10:16

https://www.traditionaloven.com/tutoria ... foods.html

Tässä vielä taulukko joka on toiminut itselläni ohjenuorana mitkä ruoka-aineet sisältävät paljon arginiinia, mitkä paljon lysiiniä ja mitkä taas ovat ns neutraaleja.
Julia28

ViestiKirjoittaja sfinksi » Su Elo 01, 2021 16:07

Auringonvalo näköjään innostaa herpestä: olin käyttänyt D-vitamiinitippoja (koska ne ovat terveellisiä) ja tein puolen tunnin kävelylenkin keväällä aurinkoisella säällä, jolloin herpesrakkulat ilmaantuivat heti iholle. Pelkkä auringonpaiste ei ole itselläni aiheuttanut puhkeamisia - etelän aurinko saattaa kyllä olla eri juttu.
sfinksi

Paluu Yleistä keskustelua