Imetys & lääkitys

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Imetys & lääkitys

ViestiKirjoittaja mariannan » Ma Helmi 10, 2014 16:28

Hei!
Olen potenut tätä inohttavaa vaivaa jo about 5vuoden ajan. Herpes on oireillut alusta asti samalla kaavalla 4kkn välein, todella lievänä ja nopeasti ohi menevänä. En ole kokenut lääkitystä edes tarpeelliseksi.
Synnytyksen jälkeenkin kaava vielä jatkui samalla tavalla aina tähän asti! Nyt olen kärsinyt herpeksestä kolmen viikon ajan :( Edellisen mentyä ohi, on uusi puhjennut heti perään. Aikaisemmin olin ihan ok tämän vaivan kanssa, mutta nyt alkaa epätoivo iskeä. Kauhulla odotan, uusiiko taas loppuviikosta kun tämä rakkula on parantunut.
Tilanne olisi vielä siedettävä, mutta olen pienen tytön suht tuore äiti. Jaksan tämän vaivan kanssa kyllä 4kkn välein, mutta nyt jatkuva hysteria hygieniasta alkaa väsyttää. Nukun kolmet housut jalassa, pesen ja käytän käsidesiä ihan jatkuvasti! Pelkään silti kaikkea kanssakäymistä vauvan kanssa, mies onkin hoitanut pääasiassa vaipanvaihdot. Minulle tämän homman osuessa käytän kertakäyttö hanskoja.
Vauva uinti josta piti tulla meidän koko perheen yhteinen harrastus on nyt sitten sekin jäänyt, uinti on muutekin minulle ollut nuoruudesta asti tärkeä ja rakas harrastus.

Pohdinkin tässä että onko tämä vaiva nyt tullut jäädäkseen tällä jatkuvastu uusiutuvalla kaavalla? Olisin halukas aloittamaan estolääkityksen koska kyllähän tämä vaikuttaa negatiivisesti meidän perhe ja parisuhde elämään :( Voiko jotakin estolääkettä käyttää vaikka imettää? Raskausaikana söin acyrax kuurin ennen synnytystä. Nyt taannoisella tk käynnillä lääkäri kirjoitti valavir reseptin, jota voisi muka käyttää imettäessä? Netistä löysin asiasta ristiriitaista tietoa enkä ole uskaltanut alkaa käyttämään kumpaakaan näistä!?
Tuon tk lääkärin tiedot muutenkin herpeksestä tuntuivat olevan todella hatarat. Hän mm huoliini vastasi ettei suomessa yksikään lapsi ole saanut gen.herpes tartuntaa,, että riski liittyy aina raskaudenaikaiseen ja synnyttkseem (josta voi seurata tuo vastasyntyneisyyskaudella ilmenevä neonataaliherpes)
mariannan

Re: Imetys & lääkitys

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Ke Helmi 12, 2014 9:48

Lääkärin tehtävä on arvioida lääkkeen haittavaikutus lapselle verrattuna sinun saamaasi hyötyyn. Pikkuvauvan kanssa (ja itseasiassa seuraavat vuodet) ovat raskasta aikaa ja itse ajattelen, että sinun jaksamisesi kannalta tuo herpesasia pitäisi saada kuntoon. Asia vaikuttaa parisuhteeseen radikaalisti, ja koko perheen hyvinvoinnin kannalta tuo kyllä kannattaisi hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Estolääkityshän voi olla tilapäinen. Ilmeisesti raskaus, synnytys ja imetys sekoittavat elimistöä hormonaalisesti sen verran että herpes pääsee helpommin puhkeamaan. Imetyksen määrä kuitenkin vähenee lapsen alkaessa syömään kiinteitä ruokia, joten itse ajattelisin maalaisjärjellä, että lapsen saama määrä lääkeainetta ei olisi kovin suuri.

Lääkärin kanssa voi pohtia myös annostusta, eli kuinka usein lääkkeen otat, eli kuinka saadaan vaste mahdollisimman pienellä annostuksella. Tk-lääkäreille herpes voi olla tuntematon juttu, koska niin harva ilmeisesti hakeutuu hoitoon taudin kanssa. Kuitenkin tällaiseen "perushommaan" pitäisi saada hoito ihan julkisesta perusterveydenhuollosta.

Enemmistö ihmisistä saa herpestartunnan elämänsä aikana, yleensä huuliherpeksenä, ja se voi tarttua lapseen keneltä tahansa mummolta tai tätiltä, joka antaa pusun. Että turha hysteria pois.
rouvahoo
Site Admin

Re: Imetys & lääkitys

ViestiKirjoittaja mellifera » To Helmi 13, 2014 10:42

Olisiko syytä käydä iholääkärillä. Saisit hälvennettyä huolta tuosta tartuntariskistä ja näin stressikin helpottuisi ja mahdollisesti vähentäisi rakkuloiden ilmaantumista. Voi hyvinkin olla, että tiheä puhkeaminen liittyy raskauteen ja imetykseen liittyviin hormonimuutoksiin.

Uskoakseni on erittäin epätodennäköistä, että tartuttaisit herpeksen lapseesi. Mietipä kaikkia niitä huuliherpestä kantavia jotka suukottelevat lapsiaan. Tuskin kosket lapseesi heti kun olet rakkulaan koskenut? Hyvä käsihygienia vessassa käynnin tai näpyn rasvaamisen jälkeen riittää.

Turhat huolet pois ja vauvasta nauttimaan! :-)
mellifera

Paluu Yleistä keskustelua