Miten kauan haavojen paraneminen kestää?

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Miten kauan haavojen paraneminen kestää?

ViestiKirjoittaja herpespiinaa » La Elo 30, 2014 23:06

Hei,

pahoittelen, jos aiheesta on jo viestiketju. Olen uusi täällä ja tuore herpeksen kantaja.

Haluaisin vain tietää, että miten yleistä on, että haavat ovat jo kerran rupeutuneet ja aukeavat sitten uudelleen ja aiheuttavat valtavaa kipua yms? Iskeekö virus samaan kohtaan uudelleen jo ennen kuin ehtii edellinen "hyökkäys" parantua?

Minulla siis kaksi ja puoli viikkoa ensimmäisten oireiden alkamisesta(primääritartunta siis). Ensimmäisenä ilmaantui sisäreiteen kuivahtaneen oloinen haavauma ja muuttui äkkiä ruveksi. Ei ollut mitenkään erityisen kipeä. Sitten tuli genitaalialueelle kunnon haavaumia ja rakkuloita ja järjettömät kivut noin viikon. Nyt limakalvoilta kivut hävinneet ja luulin olevani ok. Nyt kuitenkin 2,5 viikon jälkeen sisäreidessä edelleen peukalon kynnen kokoinen "patti" tai siis haavauma, josta rupi lähtenyt ja taas avonaisen näköinen haava. Hermosärkyä on ja säteilee koko jalkaan sekä housut yms hiertävät, niin koskee. Lisäksi samanpuoleinen nivusalue häpyluun sivusta on todella kosketusarka ja särky tuntuu koko ajan. Säteilee alavatsaan vasemmalle puolelle myös. Haavauma kutisee myös niinkuin alussa:/

Söin siis asikloviiriä 5pv kuurin, kun oireiden alkamisesta jo viikko aikaa. 5pvn kuurin jälkeen olo oli jo hyvä ja jätin toiset 5pv syömättä.
Nyt mietin, että pitäisikö taas aloittaa uusi satsi? Vai mennä lääkäriin? Vai odottaa, että kroppa hoitaa tämän haavauman itse kuntoon ja taistelee virusta vastaan?
Pelkään vain kuollakseni, että virus jyllää edelleen ja homma alkaa heti ns. alusta eli kohta ilmestyy genitaalialueen limakalvoillekin haavoja. Juuri, kun helvetin piti olla ohi. En jaksa tätä enää.

Olkaa kilttejä ja kertokaa kokemuksianne ja miten pitäisi toimia. En ole vielä oppinut elämään tämän kanssa ja jos uusi hyökkäys tulee ennenkuin edellinen ehtii kunnolla parantua, niin eihän tämän kanssa näin voi elää.
herpespiinaa

Re: Miten kauan haavojen paraneminen kestää?

ViestiKirjoittaja Elli » Ma Syys 01, 2014 13:03

Minulla myös vaikutti, että ensimmäisellä viiden päivän kuurilla parani, mutta parin päivän päästä alkoivat taas hermokivut ja alapää oli arka. Mitään siellä ei varsinaisesti näkynyt, mutta tunsin ettei kaikki ole ok. Söin toisen viiden päivän kuurin ja nyt vaikuttaisi kaikki parantuneen. Minulla myös ensitartunta kyseessä ja oireet alkoivat vajaa kuukausi sitten, joten en ole minäkään vielä sinut tämän kanssa. Itse koin että tärkeintä minulle oli päästä fyysisistä oireista eroon, että pääsen henkisesti työstämään tätä asiaa. Suosittelen siis, että syöt sen toisen kuurin. Ja jos sinulla ei jo ole, niin pyydä lääkäriltä resepti useampaan kuuriin, niin on lääkettä koko ajan käden ulottuvilla jos uusii. Omaa mieltäni se rauhoitti, että tiedän saavani avun heti jos/kun oireet taas joskus ilmaantuvat.
Elli

Re: Miten kauan haavojen paraneminen kestää?

ViestiKirjoittaja Marika82 » To Syys 11, 2014 10:27

Hyvä neuvo! Tämän kanssa on ihan turha traumatisoida itseään kärsimällä turhista oireista jonka voi hoitaa lääkkeellä. Lääkärit suhtautuvat niin eritavoin. Jos toinen lääkäri ei tarpeeksi lääkettä reseptille kirjoita niin sitten vaan seuraavalle lääkärille. Sinnikkyys palkitaan :) Tosin ilman lääkettäkin voi olla, mutta jos ottaa henkisesti koville niin turhaan.
Marika82
Marika82

Paluu Yleistä keskustelua