Erityisen hienotunteista kohtelua Taysissa..

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Erityisen hienotunteista kohtelua Taysissa..

ViestiKirjoittaja Hessenin Prinsessa » Su Marras 23, 2008 23:36

No niin, olen etsinyt tätä foorumia tai ketä tahansa herpestä kantavaa siitä asti kun minulla ko. virus todettiin, eli elokuussa 08. Olin juuri ollut viisi viikkoa Kiinassa ja heti perään viikon Saksassa poikaystäväni luona ja heti kun Finnair laskeutui Suomeen olin sairas. Kirjaimellisesti. Minulla tautiin yhdistyi muutama erilainen tulehdus ja kun kuumetta oli viikon ollut +39 "pääsin" Taysin päivystävälle naistenpolille, jossa kokeet otettiin. Siihen mennessä aktiivisena googlen käyttäjänä olin melko varma, että minulla on herpes. Luulen, että voitte uskoa sen kivun määrän: en voinut kävellä juuri ollenkaan, jalkojen sulkeminen ei onnistunut ja olo oli muutenkin puolikuollut.

Täytyy sanoa, että Taysissa saamani kohtelu oli ehkä pahinta ikinä. He tekivät väkisin sisätutkimuksen, mikä on kuulemma ko. puljun käytäntö. No, sen olisin vielä kestänyt mutta lääkärin suhtautuminen minuun oli sitä tasoa että ihmettelen kun ei sylkenyt päälle. Kerroin, että poikaystäväni on ulkomaalainen ja että olin ollut Kiinassa. Lääkäri kysyi käynkö useinkin vastaavilla seksinostomatkoilla ja missä maissa.. En itkultani ymmärtänyt edes suuttua, tuijotin vain tohtoria ja kerroin jotta minulla a) on poikaystävä, mikä tarkoittaa suhdetta=uskollisuutta ja että hän on saksalainen ja b) olin Kiinassa yliopiston seminaarimatkalla ja c) en ole koskaan ostanut seksiä. Hän ei pahoitellut tai pyydellyt anteeksi, jatkoi vain samalla linjalla. Tunne oli uskomaton, se ensitunne, joka on todella likainen yhdistettynä vieraan ihmisen syytöksiin että olen huorannut ulkomailla ja että mieheni on ties mikä paholainen. Hän jopa vihjasi että kannattaisi pitäytyä suomalaisissa. (ahaa, lääkärinä hän siis tietää, ettei suomalaisilla miehillä ole herpestä?). Lopulta vaadin itkien kotiinpääsyä ja yritin hoippua huoneesta ulos mutta he ottivat minut osastolle.

Ne olivat ehkä elämäni kaksi pisintä päivää, tiputuksessa maaten ja korvissa soiden "seksituristi, seksituristi". Onneksi osaston lääkäri oli mukava ja hänen kanssaan keskustelu oli suoraa ja asiallista. Toistaiseksi herpes ei ole uusiutunut ja lääkärini lohdutti uusiutumisaktiivisuuden olevan verrannollinen primääriherpeksen rajuuteen. Tiedä häntä. Niin, ja olen edelleen sen saksalaisen kanssa.

Terveydenhuoltohekilöstöllä on niin paljon valtaa näissä asioissa, että olen pöyristynyt saamastani kohtelusta. Valitustakaan ei oikein voi tehdä koska kyseessä ei ole hoitovirhe tms. Muutamalla sanalla minut osastolle ottanut gyne olisi voinut lohduttaa eikä aiheuttaa hirvittävää tuskaa ja paniikkia. Toivottavasti teidän kokemuksenne ovat erilaisia.
Hessenin Prinsessa

ViestiKirjoittaja balanssi » Ma Marras 24, 2008 13:18

Uskomatonta toimintaa sinua hoitaneelta lääkäriltä. Hoitohenkilökunnan arvoihin ei kuitenkaan Pirkanmaan sairaanhoitopiirissäkään kuulu potilaiden ala-arvoinen kohtelu, joten neuvon sinua tekemään ehdottomasti asiasta reklamaation TAYS:n potilasasiamiehelle jo senkin vuoksi, ettei kenenkään seuraavan potilaan tarvitse kokea samaa, yhteystietoja löydät täältä. TAYS:n maine on muutenkin hieman loassa, eikä tämänlaiset episodit sitä todellakaan paranna.
balanssi

ViestiKirjoittaja mansikka » Ma Marras 24, 2008 19:42

Tuollaista kohtelua ei todellakaan pidä katsoa sormien läpi, sillä tuohan on jo potilaan kunnian loukkaamista. Ja kun vielä lisää päälle järkytyksen, jonka tieto herpesdiagnoosista aiheuttaa, ei ole mikään ihme, että pää menee sekaisin. Totta kai tuollainen tilanne tuntuu hirveältä. Itsesi ja muiden potilaiden takia kannattaa siis ehdottomasti tehdä valitus.
mansikka

ViestiKirjoittaja rouvahoo » To Joulu 04, 2008 18:15

Huh huh, ihan menee kylmät väreet kun luen tarinaasi. :( Todella surullista, että tuommoista olet joutunut kokemaan. Tee ihmeessä valitus, jos vain voimat riittävät, ja pyydä apua siihen potilasasiamieheltä.

TAYS:n potilasasiamisten yhteystiedot löytyvät tuolta: http://www.tays.fi/default.aspx?nodeid= ... ntentlan=1
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Hessenin Prinsessa » Ma Joulu 08, 2008 18:21

Onko tietoa miten valitus käytännössä menisi eteenpäin, ts. onko siitä oikeasti jotain hyötyä? En jaksa lähteä mesoamaan jos vastassa on vain lisää samanlaisia ihmisiä, olkoonkin että väärässä ovat kaikessa.
Hessenin Prinsessa

Paluu Yleistä keskustelua