Nopeasta uusimisesta ja estolääkityksestä

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Nopeasta uusimisesta ja estolääkityksestä

ViestiKirjoittaja Saana » La Maalis 07, 2009 20:17

Kerroinkin jo aiemmin, että mulla puhkesi herpeksen voimakas primääri-infektio pari viikkoa sitten. Sain viruslääkityksen viideksi päiväksi ja se tehosi oireisiin nopeasti, ja kymmenen päivää primääristä kaikki jäljet herpeksestä olivat kadonneet. Kuitenkin eilen, kolme-neljä päivää "parantumisen" jälkeen löysin yhden uuden rakkulan alapäästäni. Pelkäsin pikauusintaa joten menin lääkärille, joka määräsi uuden viiden päivän kuurin sekä kolmen kuukauden estolääkityksen. Aika helpolla irtosi tuo esto. :O

Tuo rakkula onneksi pysyi ainokaisena eikä lisää ole tullut. Mitä luulette, onko kyseessä todellakin erittäin lieväoireinen uusinta vai voiko ko. rakkula vielä kuulua herpeksen "ensipuuskaan"? En saanut eilen aikaa gynelle, joten mua hoiteli yleislääkäri eikä hän oikein osannut vastata mihinkään kysymykseen muuta kuin ympäripyöreyksiä.

Tavallaan huolestuttaa, että alkaako se nyt puhkeilla jatkuvasti, sillä jos tuo nyt uusinta oli, tuli se tosi nopsaan. Mutta toisaalta taas helpottaa, sillä yksi ainut rakkula on aika pientä sen rinnalla, mitä sain kokea ensi-infektion aikaan.

Kuitenkin tuo estolääkitys mulla nyt sitten on. En vain ole ihan varma, kannattaako sitä alkaa heti syödä. Toisaalta stressaan tätä herpesasiaa nyt melkoisesti kun se on niin uusi juttu, joten kolme kuukautta tod.näk. oireitta varmaankin rauhoittaisi mieltä ja auttaisi pääsemään eroon alkujärkytyksestä/-stressistä. Sen jälkeen voisi sitten kokeilla lääkkeetöntä eloa.
Saana

Re: Nopeasta uusimisesta ja estolääkityksestä

ViestiKirjoittaja Eeeasy » Su Huhti 05, 2009 15:45

Saana kirjoitti:Kerroinkin jo aiemmin, että mulla puhkesi herpeksen voimakas primääri-infektio pari viikkoa sitten. Sain viruslääkityksen viideksi päiväksi ja se tehosi oireisiin nopeasti, ja kymmenen päivää primääristä kaikki jäljet herpeksestä olivat kadonneet. Kuitenkin eilen, kolme-neljä päivää "parantumisen" jälkeen löysin yhden uuden rakkulan alapäästäni. Pelkäsin pikauusintaa joten menin lääkärille, joka määräsi uuden viiden päivän kuurin sekä kolmen kuukauden estolääkityksen. Aika helpolla irtosi tuo esto. :O

Tuo rakkula onneksi pysyi ainokaisena eikä lisää ole tullut. Mitä luulette, onko kyseessä todellakin erittäin lieväoireinen uusinta vai voiko ko. rakkula vielä kuulua herpeksen "ensipuuskaan"? En saanut eilen aikaa gynelle, joten mua hoiteli yleislääkäri eikä hän oikein osannut vastata mihinkään kysymykseen muuta kuin ympäripyöreyksiä.

Tavallaan huolestuttaa, että alkaako se nyt puhkeilla jatkuvasti, sillä jos tuo nyt uusinta oli, tuli se tosi nopsaan. Mutta toisaalta taas helpottaa, sillä yksi ainut rakkula on aika pientä sen rinnalla, mitä sain kokea ensi-infektion aikaan.

Kuitenkin tuo estolääkitys mulla nyt sitten on. En vain ole ihan varma, kannattaako sitä alkaa heti syödä. Toisaalta stressaan tätä herpesasiaa nyt melkoisesti kun se on niin uusi juttu, joten kolme kuukautta tod.näk. oireitta varmaankin rauhoittaisi mieltä ja auttaisi pääsemään eroon alkujärkytyksestä/-stressistä. Sen jälkeen voisi sitten kokeilla lääkkeetöntä eloa.

Eipä siitä estolääkityksestä pitäisi mitään haittakaan olla. Kannattaa pyytää lääkäriä kirjoittamaan 800 mg:sta acicloviiriä, se on paljon halvempaa kuin 400:nen. Itse olen popsinut yhtäjaksoisesti melkeen 1,5 vuoden verran. Onpahan pysynyt pois, kun tuntui aika helposti uusivan ilman lääkitystä. Hintaahan tuolle tulee tota 800:sta popsimalla 15â¬/kk, joka ainaan näin työssäkäyvälle ei tunnu missään ja mieluusti maksaa oireettomuudesta.
Eeeasy

Paluu Yleistä keskustelua