Netissä paljon väärä tietoa herpeksestä

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Netissä paljon väärä tietoa herpeksestä

ViestiKirjoittaja Marika82 » La Elo 17, 2013 13:56

En ole oikeastaan herpes sivustoja selannut sen jälkeen kun päädyin tänne sivustolle. Nyt googletin herpeksen sillä simällä, että mitä jos juuri sairastunut tai oma uusi kumppani sen tekisi ja tuskastuin! Jopa luotettavan tuntuisilla sivustoilla annetaan puuttellista ellei jopa väärää tietoa!
En väitä itsekään absoluuttista tietoa tästä omaavani, mutta sepäs se! Kun tästä taudista ei voida antaa absoluuttisia faktoja mm. oireiden ilmenemisestä, tartunta ajasta jne. jne. niin ei miksi sitä ei tuoda ilmi? Jos joku lukee ihan vaikka vaan sukupuolitautien terveyssivustoja netistä niin voi ruveta ihan turhaan syyttelemään kumppaniaan pettämisestä jne.
Joka ikisen sivun minkä luin niin teki mieli vaatia oikaisua tai kommentoida. Ja tässä nähdään minkälainen yhteiskunnan viemäri tää netti on. Tänne kun kerran pieraisee niin se leviää ja laajenee. Kukaan ei pysty oikaisemaan sitä kaikkea väärää tietoa mitä täältä voi saada. Puhumattakaan siitä jos menee lukemaan suomi24 tyylisen sivuston keskusteluita aiheesta. Noh voi sitä lukea sieltä aiheesta kuin aiheesta niin järkevä ihminen voi todeta, että joidenkin ihmisten päätyö pitänee olla vaan ihmisten provosoiminen ja paskan jauhaminen. Järkyttävää luettavaa aiheesta kuin aiheesta. Kasvottomasti/nimettömästi ihminen voi suoltaa suustaan mitä tahansa, netti sallii sen. Valitettavasti kaikki nettiä lukevat ihmiset eivät ole varutettu suodattimella ja maalaisjärjellä. Jotkut uskovat niin kauhutarinat, mielipiteet kuin pelottelutkin :(

Oli siellä onneksi viittauksia meidänkin palstaan. Täällä sentään voi jutella "normaalien" ihmisten tapaan.

Sori vuodatus, mutta alkoi todella ärsyttämään puutteelisen ja jopa väärän tiedon levittäminen faktan nimissä!
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja janette*82 » La Elo 17, 2013 18:16

Näen ongelmana sen, että kun itse kertoo toiselle millainen herpes voi olla, niin uskooko hän enemmän jotain luotettavan oloisia nettisivuja vai minua. :( Muistan lukeneeni jonkun naisen tekstin joltain keskustelufoorumilta. Hän sanoi, et ihmiset suurin piirtein luulevat hänen alapäänsä näyttävän ihan kammottavalle. Tuosta tuli mieleen, kun katsoo netistä terveyskirjaston joitakin kuvia herpesinfektiosta., esim. se kuva siitä jalasta. Saattaako se ihminen joka etsii herpeksestä tietoa, ajatella, että alapää näyttää sitten siltä, jos herpeksen saa. Sitäkö se sitten on kun se puhkeaa jos puhkeaa, mielessään kelaa. Ei sitä jotenkin, kun se kertomistilanne voi olla herpeksen saaneelle niin rankka ja vaikea, tule välttämättä sanottua aina mitä on etukäteen miettinyt kertovansa. Jotain saattaa unohtua, joku yksikin asia, mutta se voi olla ratkaiseva sen suhteen miten toinen aikansa mietittyään asiaan suhtautuu. Kun ihan normaalilta ja terveeltä sitä näyttää, mitä nyt joskus tulee joku näppy, näin itsellä. Ei niistä kuvista yksikään näyttänyt sellaiselta herpekseltä kuin mitä itsellä on.. Jos se ihminen etsii tietoa vain muutamalta sivulta, niin, onko sivut sitten juuri niitä joista voi oikeasti kauhistua. :shock:

Oon kelannu myös sitä, että toisen ystäväpiirikin voi vaikuttaa siihen kuinka hän sitten sulattaa herpesuutisen. Millainen suhtautuminen heillä on sukupuolitauteihin. En tarkoita, että uutisen kuullut juoksisi kyselemään välttämättä parhaalta kaveriltaan mitä tehdä, okei en murhaa toista vaikka niin tekisi, mutta kuvitellaan näin, että toinen haluaa neuvoja. Tietääkö se hänen kaverinsa oikeaa tietoa taudista. Itse olen sellainen ihminen, etten kauheasti välitä siitä mitä kukin on mieltä asioista, itse teen päätökset, mutta jonkun ratkaisuihin ne voivat vaikuttaa.
janette*82

sama huomattu..

ViestiKirjoittaja kahvikissa » To Elo 29, 2013 12:14

Edelliselle kumppanille kykenin vähän evästämään, mitä ajatella, kun tutustuu netistä löytyviin lähteisiin.

Lääketieteellisten tekstien ongelma on se, että niissä luetellaan kaikki mahdolliset oireet, joita vastaan voi tulla, ei kuitenkaan voi saada kuvaa siitä, millainen tauti on yksittäisellä henkilöllä, kun se vaihtelee paljonkin.
Sitten löytyy läjäkaupalla ihmisten omia kokemuksia, joihin kannattaa myös suhtautua varauksella, koska vaihtelua on niin paljon kenellä milläkin tavoin herpes oireilee.
Sitten on kauhutarinaosasto: herpeksen voi saada silmään ja reiteen ja ties mihin.:) Herpes on myös yhteydessä aivokalvontulehdukseen ja voi pahimmillaan aiheuttaa aivokuumeen. Parhaassa tapauksessa googlettaja löytää ensimmäisenä kauhutarinaosaston. On tietysti mielenkiintoista, että huuliherpeksen yhteydessä ei tietenkään puhuta aivokalvontulehduksesta mutta jos puheenaiheena on sukupuoliherpes, on aivokalvontulehduksella ja sukupuoliherpeksellä about jo suora syy-seuraussuhde.:)

Itse siis olen ratkaissut netistä löytyvän materiaalin kommentoinnin sillä, että olen jo etukäteen kertonut, mitä sieltä löytyy ja miten "tietoa" ja "tietoa" kannattaisi jäsentää.
kahvikissa

ViestiKirjoittaja rouvahoo » La Elo 31, 2013 23:04

Itselläni on tämä kirja:
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9516562159
Siinä on herpeksestä kirjoitettu asiallisesti. Suosittelen hankkimaan tämän jos ei hinta kirvele. Voi antaa luettavaksi sitten tarvittaessa....
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Marika82 » Su Syys 01, 2013 12:49

kiitti vinkistä :) Pitää käydä ainakin katsomassa kirjastosta.
Marika82
Marika82

Paluu Yleistä keskustelua