Seksistä!

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Seksistä!

ViestiKirjoittaja kauhistunut » Ti Syys 10, 2013 22:35

Apua! Sain herpesdiagnoosin tuossa viikko sitten (ykköstyypin mutta kuitenkin) ja lääkärillä ei ollut aikaa vastata kysymyksistäni ensimmäiseenkään joten päädyin sitten tänne. Amatöörille vastauksia amatööreiltä, haha :D

Yhtä kaikki. Sen verran lääkäri ehti sanoa, että kortsua olisi sitten käytettävä aina tästä eteenpäin. Mutta miten minä sitten voin ikinä saada lapsia? Tartuttamalla kumppaninikin?
Jos kondomia on tosiaan pidettävä tästä ikuisuuteen, entä suuseksi? Onko meidän leikattava kortsu auki (olen siis nainen) ja käytettävä sitä jos haluan olla saavana osapuolena? Tarttuuko herpes silloin kun se ei ole aktiivinen, haavoilla? Onko minun seksielämäni todellakin tuomittu ikuisiksi ajoiksi elmukelmuun?
Voiko tämä herpes ilmestyä huuleeni joku päivä? Luin jo tapauksesta, jossa neitsyt oli saanut sukupuoliherpeksen, kun tauti siirtyi itsekseen huulesta alapäähän...
Uskallanko sheivata enää ikinä?? Jos teen haavan, onko se sitten varma herpesoutbreak?

Olen epätoivoinen. Olisin hyvin kiitollinen, jos joku vastaisi. Kiitoksia :)
kauhistunut

ViestiKirjoittaja rouvahoo » To Syys 12, 2013 9:29

Hyvin todennäköisesti joko löydät kumppanin jolla on jo herpes (niin että hän tietää sen), tai kumppanin joka ei välitä vaikka saa viruksen. Monihan kantaa sitä myös tietämättään. Jotkut käyttävät parisuhteessa estolääkitystä, mutta se on kyllä sitten pitkä, kallis ja minun mielestäni vähän turha tie. Ei tämä tauti ole niin paha, että olisi sen väärti (minun mielestäni, meillä herpes on lähes oireeton eikä mikään perheenjäsen). Meillä on kaksi lasta ja ei ole herpes vaikuttanut mitenkään niiden saamiseen.

Huuliherpes on useimmilla, joten suuseksi elmukelmulla on mielestäni vähän hätävarjelun liioittelua. Herpes voi tarttua myös oireettomassa vaiheessa. Muuten herpestä ei varmaan kenelläkään olisi, koska kovin harva haluaa rakkulavaiheessa seksiä harrastaa....

Tauti ei siirry itsekseen, mutta voi sen toki siirtää itse paikasta toiseen, esim. huulesta silmään pyyhkimällä. Helpommin se kumppani toimii siirtäjänä.

Ihan normaalisti voi sheivata... :D Ei minulla ainakaan ole aiheuttanut taudin puhkeamista. Sen sijaan menkat, flunssa yms. voi edesauttaa puhkeamista.
rouvahoo
Site Admin

Elmukelmu suojaa

ViestiKirjoittaja mellifera » Ma Syys 16, 2013 17:51

Valitettavasti herpes tarttuu myös oireettomana aikana. Elmukelmua on käytettävä suuseksissä, muuten voi tarttua miehen suuhun. Sheivaaminen ei itselläni vaikuta mitenkään.
mellifera

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Ma Syys 16, 2013 22:52

Jos kumppaniltasi testataan HSV-1-vasta-aineet, niin jos hän jo kantaa virusta, niin ei kyllä ole minkään väärti värkätä elmukelmujen kanssa suuseksissä. Et voi sinäkään tietää kannatko herpestä myös yläpäässä, jotenka mielestäni aika paranoidia elää jatkuvasti arpoen...

Aktiivinen ja oireeton ovat kaksi eri käsitettä. Virus voi siis olla aktiivinen ilman että aiheuttaa oireita. Virus voi tarttua ollessaan aktiivinen, myös oireettomana.

Meillä molemmilla on herpes alapäässä, mutta ei tietoa onko tarttunut huuliin vaikka suuseksiä on harrastettu, ei siis oireile huulissa. En ole testauttanut onko kumpaa virustyyppiä, eikä silläkään ole mielestäni ihan yhtään mitään väliä. HSV-1 genitaaliherpeksenä yleistyy koko ajan, koska suuseksi yleistyy.

Onko teillä tietoa onko HSV-1-puhkeaminen yleensä HSV-2:ta lievempi? Itse en ole tällaisesta lukenut mitään. Että miksi HSV-1 olisi jotenkin "vähemmän paha" tai HSV-2 "enemmän paha"?
rouvahoo
Site Admin

Paluu Yleistä keskustelua