Estolääkitys: Kun löytää sen oikean miehen...

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Estolääkitys: Kun löytää sen oikean miehen...

ViestiKirjoittaja MourningDove » Ti Marras 11, 2008 14:30

Olen tässä taistellut herpeksen kanssa jo kohta 6 vuotta.. Tällä hetkellä itselläni ikää 21-vuotta, eli nuoren tyhmästä päästä saa taas kärsiä..Välillä on kuin tautia ei olisikaan, saattaa hurahtaa yli puoli vuotta ilman oireita. Löysin ihanan miehen, jonka en todellakaan halua sairastuvan. Ilmeisesti stressaan asiasta liikaa tällä hetkellä, sillä tauti enteilee nyt jokaisten kuukautisten aikana. Päälle tauti ei kunnolla ennätä, mutta joutuuhan tässä silti pitämään selibaattia kun oireita näkyy.

Lisäksi tässä on seurustelun aikana huomattu, että olen kumille allerginen. Lateksittomat kondomit maksavat aivan älyttömästi, joten olemme tässä pohtineet jos aloittaisin estolääkityksen.

Onko kellään tietoa miten hyvin tuo estolääkitys toimii? Miten seurustelukumppaneiden laita, ovatko pysyneet terveenä estolääkityksen aikana jos kondomia ei käytetä? (Muutamaan otteeseen emme ole kondomia käyttäneet, mutta silti toinen on pysynyt terveenä: kuitenkaan jatkuvasti ei tätä riskiä viitsisi ottaa..) Kauanko tuota estolääkitystä saa jatkaa? Mikä lääke yleensä annettu? Entäs alkoholinkäyttö lääkityksen aikana?

Lääkäriaika on jo varattu, mutta olisi mukava kuulla myös muiden kokemuksia estolääkityksestä ja siitä miten se toimii..

Kiitos!
MourningDove

ViestiKirjoittaja tiitukka » To Joulu 04, 2008 12:39

Siis käsittääkseni herpes voi tarttua myös silloin kun ei ole aktiivisena. Eli kyllähän sinun miehelläsikin saattaa herpes olla vaikkei ole rakkuloita tullut, eikä hänelle niitä välttämättä koskaan tulekkaan vaikka kantaisi tautia.
tiitukka

ViestiKirjoittaja Miksa » Pe Joulu 05, 2008 2:01

Minä uskon, että herpes ei tartu lepovaiheessa. Se tarttuu ainoastaan aktiivisena ja oireettomia ihmisiä ei ole olemassakaan. On niitä, joilla tulee kunnon rakkulat ja niitä, joilla punoitus muistuttaa seksin jälkeistä ihorasitusta. Herpeksen voit saada "oireettomalta" silloin, kun se on aktiivisena vaikka ns mitään ei näy samalla tavalla, kuten sellaisella, jolla on lisääntymislaitteet täynnä plussapisteitä..

Tuo on niin kukkua, että se tarttuisi oireettomana. Miksi minä en ole tartuttanut ketään kahdentoista vuoden aikana "oireettomana" ajanjaksona? Koska minulla se näkyy ja tuntuu, kun se on tulossa tai päällänsä. Ja jos/kun on ollut pieninkään epäilys mahdollisesta hyökkäyksestä, vehkeet ovat pysyneet kalsareissa.

Ja toim huom: tää minun lausuntoni ei varmastikaan ole lopullinen totuus, vaan ainoastaan kokemuksen mukanaan tuomaa faktaa.

Kysykääpä sellaisilta, joilla on rakkuloita iholle tuottava herpes, ovatko he tartuttaneet sen silloin toiseen, kun ovat VARMASTI olleet oireettomia.
Jo vuodesta -96
Miksa

ViestiKirjoittaja balanssi » Pe Joulu 05, 2008 2:28

Niin no, minä ainakin miellän oireettomiksi kantajiksi myös ne, joilla oireilu on niin pientä ja huomaamatonta, etteivät sitä ole itse huomanneet kuin vasta levitettyään eteenpäin.
balanssi

ViestiKirjoittaja rouvahoo » La Joulu 06, 2008 0:07

Kyllä useat (tieteelliset ja luotettavat) lähteet väittävät, että voi tarttua oireettomana. Sitä, onko oireettomana suojaamatonta seksiä harrastaneena tartuttanut muita, ei voi tietää, koska ensimmäinen puhkeaminenkin voi antaa odottaa itseään - tai tauti voi pysyä aina oireettomana. Katalaa, eikö? Ei siis kukaan voi varmasti sanoa onko tartuttanut muita, mikäli on ollut suojaamattomassa yhdynnässä. Se, onko kumppanille tullut oireita, ei kerro varmasti tartunnasta.
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Hessenin Prinsessa » Ma Joulu 08, 2008 18:27

Miksa, minulle lääkäri sanoi sairaalassa että taudista ei tiedetä tarpeeksi jotta voitaisiin sanoa kiveenhakattuja totuuksia. Hänestä siis voi tarttua oireettomana ja kantajallaan tauti voi olla oireettomana vaikka kuinka pitkään.
Hessenin Prinsessa

ViestiKirjoittaja Christine » Ma Joulu 15, 2008 19:06

Minullakin on kokemusta siitä, että ihmisellä voi olla herpes tietämättään. Huuliherpes ei ole minulla koskaan oireillut, mutta vasta-ainetestien tuloksen perusteella lääkäri kertoi, että hyvin tod. näk. minulla sekin on. Muilla perheenjäsenilläni huuliherpes kyllä oireilee... Itselläni vain tämä toinen...
Christine

Re: Estolääkitys: Kun löytää sen oikean miehen...

ViestiKirjoittaja Eeeasy » Su Huhti 05, 2009 16:02

MourningDove kirjoitti:Olen tässä taistellut herpeksen kanssa jo kohta 6 vuotta.. Tällä hetkellä itselläni ikää 21-vuotta, eli nuoren tyhmästä päästä saa taas kärsiä..Välillä on kuin tautia ei olisikaan, saattaa hurahtaa yli puoli vuotta ilman oireita. Löysin ihanan miehen, jonka en todellakaan halua sairastuvan. Ilmeisesti stressaan asiasta liikaa tällä hetkellä, sillä tauti enteilee nyt jokaisten kuukautisten aikana. Päälle tauti ei kunnolla ennätä, mutta joutuuhan tässä silti pitämään selibaattia kun oireita näkyy.

Lisäksi tässä on seurustelun aikana huomattu, että olen kumille allerginen. Lateksittomat kondomit maksavat aivan älyttömästi, joten olemme tässä pohtineet jos aloittaisin estolääkityksen.

Onko kellään tietoa miten hyvin tuo estolääkitys toimii? Miten seurustelukumppaneiden laita, ovatko pysyneet terveenä estolääkityksen aikana jos kondomia ei käytetä? (Muutamaan otteeseen emme ole kondomia käyttäneet, mutta silti toinen on pysynyt terveenä: kuitenkaan jatkuvasti ei tätä riskiä viitsisi ottaa..) Kauanko tuota estolääkitystä saa jatkaa? Mikä lääke yleensä annettu? Entäs alkoholinkäyttö lääkityksen aikana?

Lääkäriaika on jo varattu, mutta olisi mukava kuulla myös muiden kokemuksia estolääkityksestä ja siitä miten se toimii..

Kiitos!
Itse olen 1,5 vuotta yhtäjaksoisesti popsinut acicloviiriä. On pitänyt kaikki oireet poissa. Ei ole tehokkain lääke mutta ehdottomasti hinta-laatu suhteeltaan paras (800mg puolikas kaksi kertaa päivässä 15⬠kk). Ilman lääkitystä oireili aika usein (vaikkin lievästi). Alkoholista ei tuossa lääkeselosteessa muistaakseni mainita mitään ja kyllä olen ihan normaalisti alkoholia käyttänyt (välillä kerta-annoksina vähän liiaksikin). Herpes tarttuu kyllä helposti silloin kun sulla on tuntemuksia, se tarkoittaa että virus on alkanut lisääntymään ja sitä on elimistössä paljon, vaikkei sulla rakkuloissa sitä olisikaan niin eritteet kyllä viruksia sisältävät. Suosittelen estolääkitystä, vaikkei tartunnan mahdollisuutta kokonaan estäkään, niin ainakin se tekee siitä huomattavasti epätodennäköisemmän.

Estolääkityksen aikanakin saattaa virusta erittäistä löytyä, eli heti jos on pienintäkään tuntemusta ni kannattaa pitää selibaattia. Miehen kannattaa olla kuitenkin tietoinen riskistä.
Eeeasy

ViestiKirjoittaja Pera » Ti Heinä 07, 2009 16:26

Miksa kirjoitti:Minä uskon, että herpes ei tartu lepovaiheessa. Se tarttuu ainoastaan aktiivisen...

Echoan täältä samat kokemukset. Ikkuna jolloin voi tarttua näyttäsi olevan hyvin pieni aktiivisenakin. Pari kertaa vakinaisen kanssa touhuamisen jälkeen olen kauhukseni huomannut että puhkeamaton rakkula/rakkuloita oli elimen varressa. Ei tartuntaa. Toisekeen taas kun rakkulat ovat puhjenneet ja parin päivän päästä ovat ruvella, touhu on taas aloitettu. Ei tartuntaa, vaikka ruvet aukeasivatkin. Jälkimmäistä on tullut testattua montakin kertaa. Naiset ovat aina tienneet missä mennään.
Pera

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Ke Heinä 08, 2009 19:51

Mistä olette päätelleet, että tartuntaa ei ole tapahtunut? Herpes voi ja tarttuu usein niin, ettei se tartunnan jälkeen aktivoidu, vaan mahdollisesti vasta joskus myöhemmin. Näin ollen ihminen voi kantaa ja tartuttaa herpestä olematta siitä itse tietoinen.
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja mira » Ti Syys 22, 2009 17:33

Tiedättekö muuten voiko estolääkitys heikentää vastustuskykyä herbeksen aktivoitumiselle, kun itselläni on ollut vaan pari kertaa oireita. Ja jos herbes tarttuu myös oirettomana tai jos on niin lievät oireet, ettei niitä huomaa, niin milloin pitäisi aloittaa lääkitys vai pitääkö niitä syödä koko ajan???
mira

Paluu Yleistä keskustelua