Lumikin tarina

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Lumikin tarina

ViestiKirjoittaja lumikki » Ti Syys 09, 2008 11:14

viesti poistettu käyttäjän pyynnöstä
lumikki

ViestiKirjoittaja Rita » To Syys 11, 2008 16:51

Itselläni onneksi ei herpes ole puhjennut ainakaan n. 6kk. Voi olla pitempikin aika viime puhkeamisesta.

Jatkaisin elämääni paljon keveämmin mielin, jos tulisi varma selvitys, kuinka helposti tämä tarttuu. Eli tarttuukohan muutenkin kuin aktiivisena. Itse olen aina pitänyt päivänselvänä asiana että tarttuu.. Mielipiteitä tästä olisi mukava kuulla :)

Mutta hienoa Lumikki jos jo tuossa vaiheessa osaat asian kanssa elää suht helposti. Itselläni n.2.5 vuotta ollut ja pidän itseäni vain miesten karkottajana ja tautisena. Aina kun kerron asiasta uudelle tuttavuudelle hän pyrkii vähin äänin poistumaan tilanteesta, koska pitää minua erittäin likaisena. Tai näin ainakin sen kuvittelen. Ei kukaan koskaan halua keskustella siitä sen enempää, riittää syyksi jättää minut oman onneni nojaan kun kuulee taudin.
Rita

ViestiKirjoittaja rouvahoo » To Syys 11, 2008 23:53

Minulla on ensipuhkeamisesta varmaan ainakin viisi vuotta... Nykyisen mieheni kanssa olen ollut kaksi ja puoli vuotta. Kerroin erittäin alkuvaiheessa, kun rupesi vaikuttamaan siltä että homma voisi edetä johonkin. Olin ihan paniikissa kun kerroin. Kukaan ei ole täysin kieltäytynyt rupeamasta kanssani intiimiksi, pari suhdetta on ollut ennen nykyistä miestä tartunnan saamisen jälkeen.

Kerran tulin jätetyksi ja voi olla että herpes oli yksi syy, en tiedä, mutta ei se homma muutenkaan ihan nappiin mennyt enkä ole yhtään katkera, koska jälkeenpäin ajateltuna hain vain lohtua vakavamman suhteen jälkeen... Itselleni ei kyllä ole ollut ihan selvää tarttuminen, esim. että VOI tarttua vaikka käyttäisi kondomia. Tässä vähitellen on tullut selvemmäksi tämä herpeksen kataluus. Minun käsitykseni mukaan ja olen tämän monista lääketieteen lähteistä tarkistanut, tarttuu oireettomanakin. Siis aktiivinen ei välttämättä tarkoita että on oireita, mutta viiruksen pitää olla kyllä AKTIIVINEN että tarttuu. Mutta että viirusta voi erittyä ilman että tulee rakkuloita ja etenkin ennen kuin niitä rakkuloita tulee.

Itse en osaisi ajatella loppuelämää ilman suuseksiä, joten pidän kyllä miestäni aarteena kun herpes ei ole muodostunut miksikään ongelmaksi meille. On niitä semmoisiakin, jotka suhtautuu hyvin. Ja voi olla, että noissa muissa suhteissa olisi ajan myötä päädytty siihen, että mies ottaa sen riskin että tauti tarttuu oireettomana. En pidä herpestä niin kamalana tautina... ja pidemmässä suhteessa kun voi melkein ajatella, että sen saa joka tapauksessa jossakin vaiheessa. Enkä oikein viitsi ajatella, että suojelisin kumppaniani sen takia, että hän minun jälkeeni jossain toiseessa suhteessa ei sitten joutuisi kertomaan että hänellä on mahdollisesti oireeton sukupuoliherpes.

Jos ihmiset saisivat tietää tästä foorumista ja laittaisivat ilmoituksia, että etsivät kumppania... En tiedä onko aika vielä kypsä suomalaiselle herpes-deittifoorumille, mutta nähtäväksi jää. Ei herpes ole niin kamala asia, etteikö siitä pitäisi voida puhua. Tekis mieli välillä teetättää joku statement-paita, että "mulla on herpes, entä sitten". Se on niin järkyttävän yleistä että huuliherpes tarttuu suuseksissä alapäähän, ja kuitenkin ihmiset ajattelee että se on niin puistattava sukupuolitauti. Jos jollakin on herpes-rakkula huulessa, niin ei sitä kukaan pidä minään.
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Rita » Pe Syys 12, 2008 7:19

rouvahoo, tuo mitä lopuksi sanoit, on ihan liian totta. Kukaan ei välitä jos se on huulessa, mutta että genitaaliauleella! Se tuntuu olevan liikaa joillekkin.

Ja onhan herpestä tietääkseni muussakin muodossa, kuten vyöruusu, sitä vaan ei pidetä kamalana, ilmeisesti nimensä tähden. Ystävätterälläni on tälläinen, mutta minä olen aina ollut se kamala tautinen.. No ymmärrettävää kyllä sinänsä, sillä se ei tartu sukupuoli teitse, mutta veressä se samalla tavalla kuitenkin on.

On tätä välillä niin vaikeaa ymmärtää. Enkä sano tuotakaan tietoa varmaksi, muistaakseni vain taisin näin jostain lääkäri sivulta lukea.
Rita

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Pe Syys 12, 2008 11:15

Rita, niinhän se on, Tohtori.fi:stä lainattu

"Ihmiseen tarttuvia herpesviruksia tunnetaan 8 erilaista, joista tavallisimmat ovat herpes simplex 1-virus, joka aiheuttaa yskänrokon eli huuliherpeksen, herpes simplex 2-virus, joka aiheuttaa sukuelinten alueen herpeksen, varicella zoster-virus, joka aiheuttaa vesirokon ja vyöruusun sekä herpes virus 6, joka aiheuttaa ns. vauvarokon."

Mutta että HSV1 ja HSV2 olisi ainoita, jotka aiheuttaa genitaaliherpestä. Tuossakin tekstissä kerrotaan että 2-tyyppi aiheuttaa sukuelinten alueen herpeksen, vaikuttaa olevan tuo huuliherpeksen tarttuminen ihan salatiedettä... vaikka mistähän luin että kymmenen vuoden sisään voisi olla arviolta jopa puolet genitaaliherpestapauksista olisi HSV1:n aiheuttamia.
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja mansikka » Pe Syys 12, 2008 16:00

Tuo huuliherpesdilemma suututtaa toisinaan ihan hirveästi, sillä huulessahan se on ihan yhtä tarttuva ja ilmeisesti ihan yhtä "elämää häiritsevä" kuin genitaalialueellakin. On hölmöä, että pöpökammoiset ihmiset hyväksyvät kumppanikseen sellaisen henkilön, jolla tauti on tarttunut huuleen, mutta genitaalialueella ilmenevä herpes on kauhistus.
Muistan juuri taudin saatuani jutelleeni herpeksestä ja joku kiteytti asian aika hyvin sanomalla että mielummin hän istuisi töissä neuvottelupöytään tärkeän asiakkaan kanssa herpes jalkovälissä kuin huulessa. Genitaalialueen rakkoilu kun ei edes näy mihinkään toisin kuin huuliherpes. :D
Herpeksen tarttuvuudesta latenssina ei ilmeisesti ole vielä saatu mitään pitäviä tuloksia, joiden avulla voitaisiin sanoa milloin virus tarttuu ja milloin ei. Jostain kuitenkin luin että n. 70% tartunnoista tapahtuisi oireettoman kumppanin välityksellä. Tämän takia onkin tärkeää, että uusi kumppani hyväksyy mahdollisen sairastumisensa. Ja kun meistä tosiaan lähes kaikki jo kantavat jotakin herpestyyppiä elimistössään, niin uskon että maailmasta tosiaan löytyy niitäkin, joille herpes eiole niin iso juttu.
mansikka

ViestiKirjoittaja Rita » Pe Syys 12, 2008 17:01

Olen tutuilleni yrittänys sanoa, että tämä on ERITTÄIN yleinen. Kukaan vain ei halua uskoa omistavansa kyseistä tautia. Melko varmasti se heilläkin on tai ainakin tulee olemaan!

En tietenkään heitä halua pelotella.. ..pahemmin. :D Karu totuus.

Enkä oikein edes jaksa enää salata koko juttua. Luulen kyllä että erittäin moni paikkakunnaltani asian tietää. Mutta jos ihmiset haluavat puhua siitä keskenään jollain ei niin hyvällä sävyllä, niin antaa puolestani mennä. He luultavimmin paljon vähemmän asiasta tietävät kuin minä.
Rita

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Pe Syys 12, 2008 19:59

Minä olen kirjoittanut sairastavani genitaaliherpestä mm. omassa blogissani, kertoessani samalla että teen opinnäytetyötä tautiin liittyen. Aika monet tutut kai sitä blogiakin lukee...

Mitä enemmän tautia salaillaan ja häpeillään, sen huonompi! Ja huuliherpesrasvaa mainostetaan telkkarissa, "ihanaa olla taas oma itsensä". Samalla mömmöllähän sitä hoidetaan alapään rakkuloitakin. Että mekö eletään avoimessa kulttuurissa...?

Jotenkin tuntuu, että mitä paremmin tämä tauti voidaan vain hyväksyä osaksi elämää, sitä vähemmän se määrittelee meitä viruksen kantajia.
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja mansikka » Pe Syys 12, 2008 22:11

Pitäisi varmaan itsekin uskaltautua ulos kaapista, mutta ensin on kai parempi hyväksyä tauti uutena osana elämääni, jotta osaisin sitten kulkea pää pystyssä kun ensimmäiset valopäät alkavat huutelemaan puskista ja juoruilemaan selän takana.
Täytyy myöntää, että itsellänikin oli aiemmin ennakkoluuloja tätä tautia kohtaan. Olen kuitenkin parantumaton romantikko, joten tuskin olisin jättänyt ketään ennen sairastumistanikaan taudin takia, koska olisin voinut pahimmillaan menettää elämäni rakkauden yhden ikävämmän ominaisuuden takia. Perustin kuitenkin tietoni aivan liian herkästi niihin myytteihin ja kauhutarinoihin, joita tästä "kaikkein hirveimmästä sp- taudista" liikkuu. Nyt kun minulla on omakohtaista kokemusta taudista, olen nolona joutunut myöntämään itselleni, että olen naiivisti uskonut perättömiin legendoihin, jotka on sepitetty todennäköisesti pelottelumielessä.
Terveys on edelleen niitä arvoja tässä takapajulassa, joita palvotaan ja joihin pyritään, missä ei siis itsessään ole mitään väärää. Asian kääntöpuoli on kuitenkin se, että sairaudet (esim sukupuolitaudit ja mielenterveysongelmat) ovat osittain jopa niin suuria tabuja että niiden esiintuominen herättää ihmisissä ahdistusta ja raivoa. Epäonnistujia ei kaivata. Toivottavasti tilanne muuttuu ajan kanssa.
mansikka

ViestiKirjoittaja stina » Pe Syys 12, 2008 23:06

mä olen itse saanut herpeksen tänä vuonna aika pian eroni jälkeen oireettomalta mieheltä.koko kesän olen oireillut ja nyt alkaa rauhottuun.oisko stressi asioista helpottanut?käytän myös estolääkitystä 2 kertaa päivässä 400mg ja lisäksi syön lysiiniä(kuulin jostain sen auttavan..).aluksi tieto oli aika jännittävä ja pelottava,mut enhän siihen kuole.ja kun ja jos joskus jonkun tapaan ja kerron tietenkin asiasta niin sitten sen ihmisen täytyy oikeasti musta välittää!!että jos sen noin ajattelee niin ei se seuraava suhde ainakaan kovin pinnallinen voi olla.
minkä takia herpestä kuvailtiin kauheimmaksi sp-taudiksi?,eikös hiv ole kauhein ja kondylooma kun pelko syövästä..?en tiedä onko mun luonne vain niin positivinen vai onko elämä opettanut suhtautumista asioihin,kun en missään vaiheessa ole ollut asiasta sokissa,toki huolissani tulevasta jne.silti kaipaan kovasti saman kokeneiden kertomuksia ja kokemuksia.kaikkea hyvää teille ja ihana kun on tälläinen yhteisö! :D
stina

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Pe Syys 12, 2008 23:32

Mulla herpes uusi useammin ensipuhkeamisen jälkeen, nyt vuosia myöhemmin muistuttaa todella harvoin olemassaolostaan ja erittäin lievänä. En ole syönyt koskaan estolääkitystä enkä suosittelisi sitä ellei herpes pukkaa oikeasti koko ajan päälle. Että ajan kanssa varmaan stina pääset siitä estolääkityksestä eroon. Kuitenkin kaikilla lääkkeillä on jotain haittavaikutuksia, niin oma filosofiani on se, ettei niitä kannata turhaan syödä. Plus että kyllähän ne maksaa rahaa.

Voisin sanoa että ihan yhtä kettumainen vaiva kuin toistuva herpes on esim. toistuva hiivatulehdus tai virtsatietulehdus. Että ei se herpes ole sen hirveämpi.

Ei tämä tauti pidemmän päälle ole mun elämää hetkauttanut. Ainoa tosiaan, että nyt kun olen raskaana, seurataan uusiutuuko herpes, että saan estolääkityksen ennen laskettua aikaa tai jos on aktiivisena synnytysvaiheessa niin sitten voi päätyä sektioon. Toivottavasti kumminkin saan synnyttää alateitse.

Olisi varmaan hyvä jos olisi joku asiallinen "mikä on herpes"-lehdykkä jonka voisi antaa kumppanille luettavaksi. Ei sekään ole kovin hienoa jos kumppanille kertoo, että kantaa herpestä ja sitten kumppani lähtee netistä etsimään tietoa ja päätyy ties minne sivustoille, jossa kerrotaan kaikki niin maan perusteellisen väärin...

Suosittelen muuten semmoista kirjaa kuin Sukupuolitaudit. Timo Reunala, Jorma Paavonen, Timo Rostila (toim.) ks. http://verkkokauppa.duodecim.fi/Publish ... mcode=6103
Siitä löytyy asiatietoa.

Olen lähettänyt yhdelle kustantajalle palautetta, kun eräässä terveystiedon kirjassa (nimeltään Virtaa, http://www.atenakustannus.fi/index.php? ... irja_id=82) oli kerrottu että herpes tarttuu rakkulavaiheessa. Hienoa... enkä muista taisiko olla mitään mainintaa suuseksistä ja tartuttamisesta. Kyllä pitäisi nykyaikana valistaa muutakin kuin sitä käyttäkääkondomiakäyttäkääkondomiakäyttäkääkondomia. Suuseksiä harrastavat neitsykäiset voivat sitten olla jo herpeksen kantajia ennen kuin ehtivät edes sitä kondomia käyttämään.
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja mansikka » La Syys 13, 2008 7:59

Stinan kanssa samaa mieltä: ei herpes ole kauhein sairaus. Huhupuheet ja ennakkoluulot vaan ovat tehneet siitä kauhean. Mielestäni esim jo klamydia on kamalampi, koska se aiheuttaa lapsettomuutta, puhumattakaan hiv:stä ja muista. Herpestä voi tosiaan verrata muihin helposti päälle jääviin, lähinnä kiusallisiin eikä niinkään vaarallisiin tauteihin.
Olisi hyvä jos terveyskeskuksista voisi saada ilmaisia esitteitä, joissa kerrottaisiin realistisesti mitään suurentelematta tai vähättelemättä tästä taudista. Monelle taudin saaneelle sellainen olisi varmasti hyvä tietopaketti heti alkuun ja myöhemmin sen voisi antaa luettavaksi uusille kumppaneille. Onkohan tällaisia esitteitä jossain saatavilla?
mansikka

ViestiKirjoittaja stina » La Syys 13, 2008 9:14

kiitos rouva h kannustuksesta jättää estolääkitys pikkuhiljaa pois.mielelläni en myöskään lääkkeitä syö.en heti edes päänsärkyyn ellei paha!ja hieno kuulla tuosta kirjallisuudesta.täytyy kokeilla oisko kirjastosta saatavilla.ja raskauden ja synnytyksen kulkuun voisin kertoa ystävästäni jolla herpes ja kaikki lapset ovat syntyneet alateitse.jostain syystä hän ei ole oireillut koskaan raskauksien aikaan.
mansikan ajatus asiallisesta esitteestä on ollut kans mielessäni.sukupuolipolilta sain jonkun mutta se oli ehkä hieman liian virallinen,toki asiallinen.mutta olisi hyvä jos asia olisi silti esitetty ns.kansankielellä ja ihmisläheisesti.
stina

Paluu Yleistä keskustelua