Nyt se sitten ois ajankohtaista...

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Nyt se sitten ois ajankohtaista...

ViestiKirjoittaja Christine » Ma Huhti 13, 2009 11:25

Nimittäin herpeksestä kertominen... Yllättäin tapasin mukavan miehen, joka tuntuu myös viihtyvän kanssani. Jotenkin ajattelin, että mulla ois ollu enemmän aikaa, mutta en tiedä uskallanko pitkittää kertomista... pidän tästä tyypistä todella. :)

Ei se kertominen tunnu juuri helpommalta, vaikka hän ei olekaan ensimmäinen ihminen, jolle asiasta joudun kertomaan. Ehkä jonkin verran asiaa auttaa se, että olen nykyään hiukan enemmän sinut asian kanssa, enkä enää itse pelkää herpestä (kuten vasta tartunnan saaneena).

Kuitenkin tällainen tilanne nostaa esille omat riittämättömyyden tunteet yms., tuntee itsensä likaiseksi ja pelkää, että ei kelpaa. Ainoa tie ulos tästä on tietenkin ottaa asia puheeksi... minkä aioin myös tehdä. Mutta ei se ole edelleenkään helppoa, vaikka aikasemman kokemuksen pohjalta se kannattaa ja sen jälkeen olo helpottuu...
Christine

Moi

ViestiKirjoittaja Maria » Ma Huhti 13, 2009 22:27

Kerroitko? Miten meni?
Maria

Kerroin

ViestiKirjoittaja Christine » La Huhti 18, 2009 20:02

Pari viikkoa ollaan tapailtu ja eilisten treffien päätteeksi kerroin herpeksestä. Hän tietysti harmitteli asiaa tyyliin, kaikkea sitä onkin. Sanoi, että ei ole aikaisemmin kuullut genitaaliherpeksestä. Vähän aikaa juteltiin ja neuvoin katsomaan tietoa netistä... netistähän itsekin aikoinani asiaa "opiskelin". Lopuksi vielä kiitti, että kerroin. Nolotti kamalasti, mutta nyt olen helpottunut ja iloinen, että sain asian otettua puheeksi.

Tarkoituksella ajoitin kertomisen viikonloppuun, kun tiesin, että emme näe varmaan pariin päivään. Ajattelin, että on parempi antaa aikaa sulatella asiaa... veihän sen hyväksyminen itseltänikin aikoinaan melkoisen tovin...

Tiedän, että hänkin minusta pitää! :) Ja toivon, ettei asia muodostu esteeksi seurustelusuhteen aloittamiselle... aikahan sen näyttää muutenkin, miten tässä käy... olen saanut tänäänkin mukavia tekstiviestejä, joten ilmeisesti asia ei tunnu vaikuttavan hänen suhtautumiseensa minuun. :) Että ihan posiitivisella mielellä ollaan :)
Christine

ViestiKirjoittaja Agony » Su Tammi 02, 2011 12:27

Munkin pitäisi kertoa varmaankin huomenna tai ainakin pian kivalle miehelle, jonka kanssa ollaan tapailtu, tästä mun tartunnasta. Mutta siis mä sain oireet tässä tällä viikolla ja me ollaan tapailtu jo ennen kuin sain mitään oireita. Tai siis ollaan vähän enemmänkin kuin vain tapailtu, joten sekin on mahdollista että oon saanut tartuntani juuri tältä mieheltä mikäli tämä on oireeton viruksen kantaja. Pelottaa kamalasti miten mies sitten suhtautuu muhun sen jälkeen kun saan asian kerrottua :(
Agony

ViestiKirjoittaja annieee » Ti Tammi 18, 2011 19:46

Mä stressaan juuri siitä, että jos vain joskus satun löytämään miehen jonka kanssa voisin ajatella yhteistä tulevaisuutta, niin miten kertoa herpeksestä. Pelkään että sen jälkeen hän juoksee karkuun ;/ Ajatellaan, että mulla ei olisi herpestä, niin en minä kyllä haluaisi olla miehen kanssa jolla olisi herpes..pelkäisin vain koko ajan koska se tarttuu minuun, jne. Noh, olen vielä aika uusi herpeksen kantaja..ehkä vielä opin elämään tän kanssa.
annieee

ristiriitaiset tunteet

ViestiKirjoittaja herppera » Ke Tammi 19, 2011 19:26

Minä sain hetki sitten tietää, että kumppanillani on herpes. Ensin ihmeteltiin yhtä rakon näköistä yhdessä ja testissä se varmistui herpekseksi. Minuahan tuo yritti syyttää tartuttajaksi ja itsekin jo itseäni epäilin. Olenko piilevä potentiaalinen tartuttaja? Tässä olen nyt pitkiä toveja pohtinut sairastanko vaiko en. Ja sairastinko jo ennen vai en.
Mitään selkeää oireistoon viittaavaa en ole itsessäni huomannut milloinkaan alapäässä enkä myöskään kasvojen alueella. Joten liekö nyt jään odottamaan taudin varsinaista puhkeamista sitten vai jatkanko nykyisen kanssa turvaseksillä???
Jos kuitenkin olen kantaja? Tai en olekaan?? Verikokeinhan tuo selviäisi vai selviääkö? . Saakohan siitä selville myös ykkösen ja kakkosen vaiko vain sen, että onko joskus ollut herpestartunta?

Nykyinen kumppanuus ei ole kovin varmalla pohjalla, mutta en tiedä olisiko minulla rohkeutta enää lähteä uuteenkaan suhteeseen. mikäli olisin kantaja myös. Tai edes muutenkaan jos vaikka saankin sen sitten seuraavalta, mikäli ei minulla vielä olekaan koko tartuntaa.

Ei tämä ole helppoa kumminkaan päin.
herppera

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Ti Helmi 08, 2011 20:36

Kannattaa kysyä jostain yksityiseltä puolelta verikokeista, en usko että rupeavat tekemään välttämättä julkisessa terveyskeskuksessa noita määrityksiä. Verikokeessa siis voi selvitä onko sinulla HSV-vasta-aineita, mutta jos sinulla on huuliherpes (aivan sama kumpaa tyyppiä ja vaikka olisi oireeton), niin sitähän ei verikoe näytä että missä viirus majailee, eli voiko tarttua genitaalialueelta. Suuseksissä siis huuliherpes voi tarttua genitaalialueelle ja toisinpäin.
rouvahoo
Site Admin

Tartunta siis?

ViestiKirjoittaja herppera » Ke Helmi 09, 2011 22:07

Eli onko siis niin, että tartunnan voi saada vain siihen hermon päätteeseen, joka on virukseen suoraan kontaktissa.?
Ykkönen kakkoseen ja kakkonen ykköseen vain kontaminaation kautta, niinkö?
Tai siis alhaalta ylös ja ylhäältä alas.

Näin ajatellen herpes ei siis voisi tarttua ilman aktiivivaihetta. Ymmärsin myös, että tarttuu tai on olemassa ainoastaan sen hermon alueella, jossa se piilee. Joidenkin tutkimusten mukaan voi levitä myös toiseen hermopäätteeseen. Osa on sitä mieltä, että vain toispuoltaisesti voi olla, mutta toiset pitävät molemminpuolista mahdollisuutta aivan yhtä oikeana.

Lähteet eivät vakuuta mihinkään suuntaan. Jotenkin aivan hassua, että näinkin kiusallinen ja kohtalaisen yleinen vaiva on näin vähäisen tiedon varassa.
herppera

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Pe Helmi 11, 2011 1:39

Kumpi tahansa viirus voi levitä minne tahansa miltä alueelta tahansa. Viruseritystä voi olla, vaikkei näkyviä oireita olisikaan. Siis oireettomanakin voi tarttua, ja yleensä juuri sillä tavalla tarttuukin. Myös oman huuliherpeksen voi tartuttaa toisen/omaan alapäähän tai päinvastoin, esim. jos kostuttaa sormia sylkeen itsetyydytyksessä. HSV1 on yleensä huuliherpestyyppi ja se yleistyy genitaaliherpesmuotona suuseksin yleistyessä.

Olen joskus lukenut, että virustyypit suojaisivat toisen tarttumiselta, eli jos on saanut jomman kumman alapäähänsä niin ei tarttuisi enää niin helposti huuliherpekseksi, koska vasta-aineita on olemassa sitten.
rouvahoo
Site Admin

Ilkeä tauti

ViestiKirjoittaja herppera » Pe Helmi 25, 2011 0:28

:evil:
Vakuutun aina vaan enemmän siitä, että tartuttamisriski oli tahallinen. Sellainen tieto syö. Miten sitä voi enää koskaan luottaa kehenkään?
herppera

Paluu Yleistä keskustelua