Herpes vai vyöruusu?

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Herpes vai vyöruusu?

ViestiKirjoittaja tilulii » To Helmi 02, 2012 11:24

Olen alkanut pohtimaan tätä asiaa, kun vierailin viime keväänä lääkärissä oireideni kanssa, sanoi lääkäri tutkittuaan ja kuunneltuaan oireet, että voi olla vyöruusuakin. "Hoito on kuitenkin sama, joten ei kannata rakkulanäytteitä ottaa". No mitäs minä siihen sanomaan, olin ihan puulla päähän lyöty siinä kohtaa muutenkin. Tosin rakkulatkin olivat jo kuihtumassa, joten voi olla ettei niistä olisi luotettavaa näytettä saanutkaan.

Tuo genitaalialueille sijoittuva vyöruusuhan on harvinaisempaa laatua, mutta niitäkin on olemassa. Oireethan on melko samanlaiset, tosin vyöruusussa on sitä kiputuntemusta jo ennen rakkuloiden tuloa, siis sellaista lihaskivun tapaista survovaa ja salaman lailla iskevää kipua. Ja mietityttää sekin, ettei minulla ole ollut tosiaan noita rakkulaoireita ensimmäisen kerran jälkeen, mutta sitä jäljelle jäänyttä kipua kyllä.

Milläänhän tuota vyöruusua ei saa selville, mutta ajattelin käydä jokatapauksessa verikokeissa tsekkaamassa, onko veressäni herpesviruksen kumpaakaan muotoa näkyvissä. Luulisi että ykkönen löytyy ainakin, koska se on niin yleinen, vaikka itselläni ei huuliherpestä koskaan ole ollutkaan.
tilulii

vyöruusu...

ViestiKirjoittaja Veera » La Helmi 04, 2012 20:35

Eikös vyöruusun alue ole väriltään punertava, ellei jopa liila? Eikä parannu ihan helposti ja iho punertaa pitkän aikaa... Tälläinen käsitys mulla on, mutta mikäs minä olen diagnoosia kyseenalaistamaan :lol:
Veera

ViestiKirjoittaja tilulii » Ke Helmi 08, 2012 11:32

Niin, en itsekään ole ekspertti :lol: Molempien taudinkuvausta lueskellessani vaikuttavat kovin samanlaisilta oireiltaan. Erona tuntui olevan se, että herpeksen vielä voi rakkulanäytteestä selvittää tai verikokeella, vyöruusua taas ei. Mitä joitain kokemuksia lueskelin, niin ilmeisesti ero niissä sekä herpeksessä ja vyöruusussa genitaalialueella on aika pieni ja diagnoosi tehdään yksittäisten asioiden perusteella.

Jotenkin ärsyttää jälkeenpäin, miksi lääkäri ei voinut kunnolla selittää esimerkiksi näytteenottoa, tai näiden kahden eroa. Vaikka kuinka hoito olisi sama, niin onhan sille nyt itselläni merkitystä, kumpaa oirehdin silloin. :shock:
tilulii

Paluu Yleistä keskustelua