Tieto lisää tuskaa

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Tieto lisää tuskaa

ViestiKirjoittaja Särkynyt Enkeli » To Tammi 10, 2013 19:06

Sain tänään pommin! Lääkäri sen varmisti!
Osasin sitä jo arvailla mutta että minulle... Herpes!
Tänään en sitten muuta ole tehnytkään kuin itkenyt ja itkenyt.
Ei näin voi mulle käydä!
En osaa edes yhdistää keneltä taudin olisin saanut...
Ilman mitään ennakkovaroituksia! Pomps, herpes alapäässä!
Kaksi päivää olen netissä seikkaillut ja lukenut... Tieto lisää tuskaa!
Mulla on sellainen tunne että mun elämäni päättyi tähän.
Sinkkuihminen :(
Kuka tällaisen "saastuneen" enää huolisi!
No, ei tähän maailma lopu. Tiedän sen mutta se ei lohduta minua tässä kohtaa!
Ehkä tämä joskus helpottaa!
Nyt vain pelkäämään kuinka usein tämän riesan seurakseni saan!
En tiedä kuinka jatkaa elämää!
Ajatus yksin jäämisestä loppuelämäkseni ahdistaa ihan kauheasti!
Itkettää, itkettää !!!
Särkynyt Enkeli

ViestiKirjoittaja tepitepi » Pe Tammi 11, 2013 0:13

Äläs nyt huolestu. Noin viidesosalla suomalaisistakin on herpes, joten kyllä niitä kaloja meressä on vieläkin :) Et tule olemaan loppuelämääsi yksin. En tiedä mitä muuta voin sanoa kuin, että tämä on yleinen ja vaaraton tauti. Mieti, jos olisit saanut HIV:n...

edit: Olet viimeistään nimimerkistä päätellen nainen, mutta minkä ikäinen, jos saa kysyä?
tepitepi

ViestiKirjoittaja lyve » La Tammi 12, 2013 19:57

Tämän kanssa nyt on ihan turha hermoilla, ei ole niin paha tauti että kannattaa valvoa öitään. Flunssa on hankalampi tauti.
Mulla ollut n. 35 v eikä ole vaikuttanut elämääni mitenkään. Paitsi oireilun aikana selibaatti. Muulloin olen harrastanut seksiä ihan vapaasti. Tunnen useita pareja joissa vain toisella on herpes, eikä ole tarttunut vuosikymmenien avioliiton aikana. Täällä olaan yleisesti sitä mieltä, että herpes tartuu aina. Jos näin olisi, niin joka ainoalla olisi huuliherpes. Oireet on toki jokaisella yksilölliset sekä kipujen, että taajuuden suhteen. Luultavasti omalla asennoitumisella todella on merkitystä oireiluun. Suuri osa meistä ei muista koko herpestä oirettomana aikana. Eikä tarvitsekaan muistaa, eihän tätä kannata alkaa ihan sairastamalla sairastamaan. Kokemukseni (muidenkin kokemuksen) mukaan oireet vähenee vuosien myötä, joskus loppuvat kokonaan kuten minulla, tai ei vielä tiedä, välit on kuitenkin jo useita vuosia. Estolääkitystä on olemassa, ja pilleriuskovaisille kesto estolääkitys, mikä vähän ihmetyttää, koska niillen muodostuu nopeasti resistenssi, jäljelle jää plasebovaikutus ja myrkyn kerääntyminen munuaisiin ja maksaan. Tästä syystä osa lääkäreistä ei kirjoita reseptiä jos sitä ei vaatimalla vaadi. Ei elämäänsä todellakaan tarvitse kauheasti muuttaa tän takia!
lyve

ViestiKirjoittaja tepitepi » La Tammi 12, 2013 22:44

lyve kirjoitti: Estolääkitystä on olemassa, ja pilleriuskovaisille kesto estolääkitys, mikä vähän ihmetyttää, koska niillen muodostuu nopeasti resistenssi, jäljelle jää plasebovaikutus ja myrkyn kerääntyminen munuaisiin ja maksaan.

Tämä ei itse asiassa ole totta. Jos googlailet tietoa eri asikloviirivalmisteista, niin aina mainitaan, ettei hsv tule käytännössä ikinä resistentiksi. Tässä yksi lainaus:

"Asikloviiria hoitona tai estohoitoa saaneilta HSV- ja VZV-potilailta eristettyjen virusten tutkimukset ovat osoittaneet, että sellaisia viruksia, joiden herkkyys asikloviirille on alentunut, on erittäin harvoin immuunivasteeltaan normaaleilla potilailla ja ne ovat harvinaisia myös voimakkaasti immunosuppressoiduilla potilailla, kuten elin- tai luuydinsiirtopotilailla, potilailla, jotka saavat kemoterapiaa malignien tautien hoitoon ja HIV-infektion saaneilla potilailla."

Erittäin harvoin tapahtuu niin, että muuten terveellä potilaalla herpes muuttu asikloviiriresistentiksi... AsikloviiriVOITEET ovat eri asia ja niille virus voi tulla resistentiksi jo yhden kuurin aikana. (c) Internet ja omalääkäri
tepitepi

ViestiKirjoittaja lyve » Su Tammi 13, 2013 1:27

Tämä on suora lainaus.
"Asikloviiria kohtaan kehittyy varsin nopeasti resistenssi. Resistenssi johtunee viruksen tymidiinikinaasin muutoksesta, jolloin ensimmäisen vaiheen fosforylaatio on epätäydellistä. Myös muutos viruksen DNA-polymeraasissa voi johtaa siihen, että asikloviiritrifosfaatti on tehoton".
lyve

ViestiKirjoittaja Marika82 » Su Tammi 13, 2013 2:46

Voiteille tosiaan voi tulla helposti allergiseksi tai resistentiksi. Tuo asikloviiri jää usein teholtaan huonoksi. Valaciclovir on huomattavasti parempi vasteinen.
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja tepitepi » Su Tammi 13, 2013 19:04

lyve kirjoitti:Tämä on suora lainaus.
"Asikloviiria kohtaan kehittyy varsin nopeasti resistenssi. Resistenssi johtunee viruksen tymidiinikinaasin muutoksesta, jolloin ensimmäisen vaiheen fosforylaatio on epätäydellistä. Myös muutos viruksen DNA-polymeraasissa voi johtaa siihen, että asikloviiritrifosfaatti on tehoton".

"Resistenssi asikloviirille johtuu yleensä tymidiinikinaasin suhteen vajavaisesta fenotyypistä; tällaiset virukset eivät menesty luonnollisessa isännässä. Alentunutta herkkyyttä asikloviirille on raportoitu seurauksena muutoksista joko viruksen tymidiinikinaasissa tai DNA-polymeraasissa. Näiden varianttien virulenssi on samaa luokkaa kuin tavallisen "villin" virustyypin."

Tämä taisi olla samasta paikasta kuin tuo lainauksesi. Nuo resistentit virukset eivät siis menesty luonnollisessa isännässä, eivätkä kosketa muuten terveitä ihmisiä.

Virukset ja viruslääkkeet toimivat muutenkin täysin eri tavalla kuin bakteerit ja antibiootit. Bakteerit kehittävät tehokkaasti resistenttejä kantoja ja sen takia antibiootteja joudutaan kehittämään koko ajan lisää. Näin jossain luvun, että antibiootteja on kehitetty yhteensä 115 erilaista, joista noin 20 on enää käytössä resistenssien vuoksi. Viruslääkkeitä taas on kehitetty paljon vähemmän ja kaikki ovat edelleen käytössä, koska erilaisen toimintatavan vuoksi resistenssiä ei pääse kehittymään.

Sukupuolitaudeissakin tippuri on jo siinä vaiheessa, että kaikille antibiooteille resistenttejä bakteereita on löydetty ja oraalisesti sitä ei voida hoitaa enää ollenkaan. Klamydia vaatii myös koko ajan kovempia lääkkeitä. Herpestä taas on hoidettu aina samalla lääkkeellä ja samalla annoksella, koska resistenttiä virusta ei ole ikinä syntynyt. Onhan asikloviiristä tehty muutama muunnos, mutta niissä suurin ero on imeytymisnopeus: asikloviiriä täytyy ottaa viisi kertaa päivässä, mutta valasikloviiriä vain kaksi kertaa.
tepitepi

Paluu Yleistä keskustelua