Estolääkitys

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Estolääkitys

ViestiKirjoittaja Christine » Pe Kesä 11, 2010 16:00

Hei!

Tästä aiheesta on varmaan täällä puhuttukin, mutta minkälaisia estolääkkeitä syötte?
Itse pyysin juuri reseptiä omalääkäriltäni (terveyskeskus) ja hän kirjoitti minulle 5 päivän kuurin ja sanoi, että sen voi syödä koska vaan ja se auttaa pidemmän aikaa?

Olin jotenkin siinä käsityksessä, että estolääkitys olisi pidempiaikainen?? Ehkäpä nuo terveyskeskuslääkärit ei vaan sitten tiedä näinkään yleisestä asiasta kuin herpeksen hoito...

Aikaisemmin ei ole ollut tarvetta estolääkityksella ja nyt harmittaa, kun en ole ottanut asiasta selvää, että olisin osannut itse kertoa mitä lääkettä haluan.... Ja tuntui, ettei lääkäri edes uskonut, että minulla on juuri herpes kun ei ole sitä itse nähnyt. Minulla on ollut se useamman vuoden ajan ja on todettu yksityisellä lääkärillä useampi vuosi sitten. Harmittaa kun lääkäri on muuten niin mukava. Ainahan voisi mennä yksityiselle jos sellaiseen olisi varaa... tuntuu vaan kohtuuttomalta yhden reseptin vuoksi... ja tietysti en edes voi soittaa omalle lääkärille, vaan häneltä voi saada soittoajan hyvällä tuurilla viikon päähän.... kele..

Pahoittelen tätä avautumista... mutta menin juuri kihloihin ja tapaan miestäni vain viikonloppuisin, eikä meillä ole sitten tuota seksiä harrastettu yli kuukauteen... :(

Pitihän sitä olla muutenkin tyhmä ja uskoa lääkäriä ja aloittaa hormonaalinen ehkäisy... oishan se pitäny tietää mitä siitäkin seuraa.....
Christine

Sitäkin pohdin, että

ViestiKirjoittaja Christine » Pe Kesä 11, 2010 16:04

Miten voin saada tuon estolääkityksen, jos lääkäri ei tiedä koko lääkityksestä. Että pitäs varmaan olla tiedossa lääkkeen nimi ja annotus, kun sitä menee pyytämään... niin lääkäri osaa sitten kattoa sieltä kirjasta
Christine

ViestiKirjoittaja Christine » Ma Kesä 14, 2010 16:45

Saamani lääke on samaa kuin, josta on täällä jo aikaisemmin kirjoitettu eli Acyrax, mutta erilaisella annostuksella. Syön 5 päivän ajan 5 kertaa päivässä 200mg. Onko kenellekään muulle lääkäri määrännyt tällaista annostusta estolääkkeeksi? Ja onko se pitänyt herpestä pidemmän aikaa poissa?
Christine

ViestiKirjoittaja notsweet » Pe Kesä 18, 2010 6:59

Tuo annostus ei toimi estolääkityksenä. Sama lääke, tai mikä tahansa vastaava asikloviirivalmiste, annoksella 400mg kaksi kertaa päivässä jatkuvasti käytettynä on yksinkertaisin estolääkitys asikloviirilla. (Muitakin annostuksia löytyy, mutta ne lääkärisi löytää tarvittaessa "keittokirjastaan" ja tuo riittää useimmiten.) Kyseiset pillerit 800mg kokoisina 35kpl pakkauksissa (kerran niitä on mahdollista puolittaa) maksaa kelan korvauksen jälkeen 16-17â¬.

Yksinkertaisempi vaihtoehto estolääkityksen toteutukseen on valasikloviiri (esim. Valavir niminen lääke), jota otetaan kerran päivässä 500mg. Hinta 42kpl pakkauksella korvauksen jälkeen on 31,32⬠tällä hetkellä.
notsweet

ViestiKirjoittaja Christine » To Kesä 24, 2010 14:33

Kiitos, ihan kuin ajattelinkin.... ja samantien kun kuuri loppu herpes palasi. Täytyy yrittää saada uusi resepti nimenomaan estolääkitystä varten.
Christine

ViestiKirjoittaja Gemma » Ti Elo 09, 2011 0:15

juuri tuo Orionin Valavir 500 mg on mulla auttanut tosi hyvin, yks tabu päiväs ja herpes on pysynyt poissa, kun ennen se oireili pari kertaa kuussa. 42 tapletin paketti n.33eur. Terveyskeskuslääkäri pitää kyl 'heittää seinälle' asian tiimoilta, ite sanoin että kivut on helvetilliset ja en nouse tuolista ennenkö vuoden resepti on kirjotettu, lääkäritäti kirjotti kiltisti mitä käskin.. ;) eli niitä oireita ei kyl kannata sit vähätellä tai vastaukseks tulee että 'ei ny mitää lääkkeitä ku hyvin näytät ilmanki pärjäävän..'
Viimeksi muokannut Gemma päivämäärä Ti Helmi 17, 2015 13:00, muokattu yhteensä 1 kerran
Gemma

ViestiKirjoittaja Veera » Su Elo 14, 2011 13:46

Itse syön Aclovir 400mg 2 kertaa päivässä, omavastuu n.33-38â¬. Joskus luin täältä, että jonkun lääkkeet maksaisi vain 20⬠:shock: Tuli ilmi että porukka syö sitä 800mg tabua puolikkaan kaksi x pvässä... Ja kun kysyin lääkäriltäni (yksityiseltä puolelta) että voisinko saada reseptin siitä 800mg:sta, niin ei suostunut kirjoittaa, koska se on hänen etiikan vastaista, kun vahvempi tabletti on tarkoitettu vyöruusun hoitoon. Että näin! hieman ketuttaa, koska olen syönyt lääkettä monta vuotta. Eikä loppua näy...

Onko kellään kokemusta tai pikemminkin tietoa, että lisääkö e-pillerit herpeksen uusiutumista?
Veera

Vaihda hyvä ihminen lääkäriä

ViestiKirjoittaja villihanhi » Su Elo 14, 2011 18:35

Etiikkaan vedoten ei suostunut kirjoittamaan 800mg reseptiä joka olisi tullut halvemmaksi? Mielestäni kuullostaa hieman 'päiviräsäsmäiseltä' tuo lääkärisi, ihme ettei pitänyt vielä saarnaa moraalittomasta käytöksestä joka on aiheuttanut tartuntasi!? Oliko kenties nuorehko tk-lääkäri? Vaikuttaa lähinnä kokemattomuudelta/jopa epäpätevyydeltä.

Mä en ole koskaan törmännyt tuollaiseen käytökseen privaattipuolen lääkärillä. Tosin sillä puolen pelisäännöt ovat hieman erilaiset johtuen kysynnän ja tarjonnan laista ja siitä, että asiakas ei tule toista kertaa jos kokee lääkärin ammattitaidottomaksi tai muuten epämiellyttäväksi. Yksityispuolella voi myös hakeutua suoraan erikoislääkärille, eikä tarvitse mennä arvauskeskuslääkäriseulan läpi, odottaa lähetejonossa epämääräisiä aikoja etc. Uskoisin, että asiallinen iho-ja sp-tautien erikoislääkäri tai sitten kokenut yleislääketieteen erikoislääkäri varmasti osaisi/pystyisi/viitsisi kirjoittaa haluamasi reseptin jos lääkeaine on sama, mutta isomman annoksen indikaatio vain toinen. En ole aikuisiällä käyttänyt julkisen puolen lääkäripalveluita, enkä käytä jos se minusta riippuu. Toki sillä on hintansa, mutta niin on mielenrauhallakin! Ja keneen elämässä kannattaa sijoittaa kuin itseensä jos kyseessä on oma terveys?!

Olisiko aiheellista kerätä erilliseen ketjuun hyväksi koettuja lääkäreitä vaikka ihan paikkakunnittain, niin ei tulisi tuollaisia pettymyksiä 'asiantuntijoiden' taholta. Kaikki eivät välttämättä kyseenalaista tuollaisia vastauksia, mutta kaikki tuntenevat 'second opinion' käsitteen, joka on saattanut syntyä vaikkapa ihan em. syystä ;)

Voisin itse ekana heittää pääkaupunkiseudulta E.Hiltunen-Bäckin, joka ainakin joidenkin kirjoitustensa perusteella vaikuttaa asialliselta ja riittävän asiantuntevalta, mutta en ole käynyt vastaanotolla enkä tiedä ottaako ylipäänsä privaatissa vastaan. Jos jollakulla on parempaa tietoa, niin ei muuta kuin jakoon vaan!
villihanhi

ViestiKirjoittaja Veera » Su Elo 14, 2011 20:19

villihanhi kirjoitti:Etiikkaan vedoten ei suostunut kirjoittamaan 800mg reseptiä joka olisi tullut halvemmaksi? Mielestäni kuullostaa hieman 'päiviräsäsmäiseltä' tuo lääkärisi, ihme ettei pitänyt vielä saarnaa moraalittomasta käytöksestä joka on aiheuttanut tartuntasi!? Oliko kenties nuorehko tk-lääkäri? Vaikuttaa lähinnä kokemattomuudelta/jopa epäpätevyydeltä.

Minulla oli puhelinaika kyseiselle lääkärille, joka on erikoislääkäri näillä alueilla. Olen käynyt hänellä 4v. ja hän on ollut todella ihana, eikä ole moraalisaarnannut yhtään, päin vastoin yrittänyt takoa päähäni että kyseessä on ihan "sama" kuin huuliherpes... Musta tuntuu että hän ei puhelimen kautta halunnut kirjoittaa sitä reseptiä, kun oli juuri viimeksi kirjoittanut uuden reseptin 400mg:sta. Noh, täytyy kokeilla puolen vuoden päästä kasvotusten...

:roll:
Veera

ViestiKirjoittaja Marika82 » La Elo 10, 2013 8:22

Täällä on taas uusittu reseptiä. Infektiotautien erikoislääkäri on aikanaan määrännyt minulle valacikloviria 500mg x2 päivässä ja pysyväislääkityksenä. Sanonut että tarvittaessa voi ottaa kolmekin. Kirjoitti lausunnon jossa siirsi hoidon terveyskeskukseen ja siinä mainitaan kerran vuodessa verikoekontrolli. No viimevuosi meni hienosti: verikokeet ja resepti uusiksi TK:ssa, mutta nyt sai ruveta murisemaan ennenkuin onnistui. Lääkäri laskee että 378 pilleriä riittäisi vuodeksi. Uskoi kuitenkin, kun totesin olevan potilaan kiusaamista että joutuisin taas alta 6kk uusimaan reseptiä, vaikka erikoislääkäri on sen määrännyt ja labrakokeetkin oli ok. No kirjoitti se sitten kiltisti niitä lisää.
Lääkärit on meitä varten, parhaansa tekevät ja luottaa niihin pitäisi voida, mutta joskus näköjään osuu insinöörejäkin kohdalle ;)

MIksiköhän valaciklovirinkin ohjeissa lukee (myös lääkäritietokannassa) että estolääkitys on vain 1 tabletti päivässä, jolloinka tk lääkärit ei ymmärrä, että sillä on laajempikin käyttömahdollisuus. Sit kun menee erikoistuneelle lääkärille joka on tottunut "myrkynkeittäjä" niin johan alkaa tapahtumaan. Joo ymmärrän, että tietyt lääkkeet kuuluu määrätä vain asiaan perehtynyt lääkäri, mutta ymmärtäkseni tämä on hyvin vaaraton ja yleinen lääke niin miksei ohjeistusta paranneta.
Marika82
Marika82

Paluu Yleistä keskustelua