Tartuntapohdintaa

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Tartuntapohdintaa

ViestiKirjoittaja tilulii » Ke Huhti 13, 2011 10:03

Minulla todettiin herpes pari päivää sitten. Ensioireet kaiketi menossa, sillä kuvioon kuuluu iho-oireiden lisäksi myös yleisoireita. Raapetestiä rakkuloista ei otettu, koska diagnoosi oli varsin selkeä ja rakkulavaihe oli jo menossa ohi.

Minulla on ollut yhteensä seitsemän seksikumppania ja ainoastaan yhden kanssa olen harrastanut suojaamatonta seksiä, sekin pitkäaikainen kumppani. Kuinka todennäköistä on, että tartunta olisi tullut suojatusta seksistä? Eikö silloin täytyisi miehellä olla rakkulavaihe meneillään ja rakkuloita olla kondomin ulkopuolella? Kondomin läpi käsittääkseni tauti ei tartu. Jos siis suuseksiä ja huuliherpestä ei oteta lukuun.

Olen aina ollut huolellisuuden perikuva, mitä tulee seksinharrastamiseen ja tuntuukin todella kurjalta, että tällaisen taudin olen riesakseni saanut. Toivon todella, että tämä olisi minulle armollinen, eikä uusiutuisi kovinkaan usein.

Olen nyt lueskellut asioita ja ilmeisesti naiset saavat tämän taudin herkemmin kuin miehet? Kuinka helposti teillä on pitkissä parisuhteissa mies säästynyt tartunnalta? Ja minkälaisia kokemuksia palstan miehillä on oireista? Käsitin niin, että oireet ovat helposti pahemmat naisille. Voiko olla että mies on oikeasti ollut oireeton vai onko minua kusetettu nyt todella huolella? Suuseksiä olemme harrastaneet myös suojaamattomana, etenkin miehen hyväksi, mutta mitään huuliherpestä en ole saanut. En tosin sitä ole koskaan muutenkaan sairastanut.

Miehellä tiedän olleen suojaamattomia kumppaneita, osa parisuhteissa ja joitakin yksittäisiä, mutta luottanut hölmönä ja naiivina hänen sanaansa siitä, että tauteja ei ole. Todennäköisyydet puhuisivat minusta sen puolesta, että tämä kumppani on tartuntani lähde. Tuntuu aika uskomattomalta, että ilman suuseksiä, aina suojatussa yhdynnässä olisin tämän joltain muulta saanut. Kun vastapuolena on pitkäaikainen seksisuhde, näin jälkikäteen ajateltuna selkeästi riskiryhmän edustajan kanssa. Mielipiteitä?

Voisin tietysti yrittää patistaa miehen verikokeisiin, kuinka helposti niihin pääsee ja kuinka luotettava tulos on? Ja toisaalta, luulisi että näin pitkällä yhteisellä seksihistorialla, tartunta olisi jo minultakin hänelle siirtynyt. Tosin olen ollut tähän asti oireeton.
Viimeksi muokannut tilulii päivämäärä Ti Kesä 14, 2011 11:53, muokattu yhteensä 1 kerran
tilulii

ViestiKirjoittaja Sonic » Ma Huhti 25, 2011 17:07

Kerron hieman omista kokemuksistani vaikka tauti on ollut minulla vasta vähän aikaa.

Ensioireet olivat aika lievät, vain pari pientä rakkulaa ja vähän kutinaa. Sen jälkeen seuraavat pari kuukautta olivatkin melkoista kärsimystä. Tauti uusi koko ajan heti kun lääkitys loppui ja joka kerta oli edellistä pahempi. Viimeinen uusiutuminen tuli estolääkityksestä huolimatta. Sen jälkeen vaihdoin lääkemerkkiä ja uusiutuminen loppui. Tällä hetkellä syön estolääkettä yhden kerran päivässä ja toistaiseksi tauti on pysynyt poissa.

Jokaisella kerralla kun herpes on puhjennut on ensioireena ollut kutina ja punoitus alapäässä. Vieläkin, vaikka edellisestä uusiutumisesta on kohta 2kk saattaa silloin tällöin tuntua satunnaisesti muutaman sekunnin ajan pientä kutinaa/pistelyä. En tiedä johtuuko se lääkkeestä vai ilmoitteleeko herpes vain olemassaolostaan.

Sinulle ja kumppanillesi sanoisin että menkää molemmat verikokeisiin. Sieltä saatte tuloksen josta näkyy onko herpes molemmilla, kumpaa tyyppiä herpes on ja onko se uusi vai vanha tartunta. Sen jälkeen asioista on varmasti helpompi yhdessä keskustella.
Viimeksi muokannut Sonic päivämäärä Ke Kesä 29, 2011 6:33, muokattu yhteensä 1 kerran
Sonic

ViestiKirjoittaja rouvahoo » To Touko 12, 2011 23:03

Miten verikokeista näkyy onko kyseessä uusi vai vanha tartunta?
Verikokeita saa luultavasti vain yksityiseltä puolelta.
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja tilulii » Ti Kesä 14, 2011 11:51

Sonic: Mielenkiintoinen yhtälö kyllä tuo täysin suojattu seksielämä ja herpes, tosin muistathan että herpes voi tarttua myös käsien välityksellä.

Tuo verikoetietosi ei ollut kuitenkaan paikkaansa pitävä. Verikokeesta voidaan selvittää ainoastaan kantaako ihminen jompaa kumpaa herpestyyppiä itsessään. Verikokeen perusteella ei voi tietää kumpi tyyppi veressä on, jos ihmisellä on joskus ollut huuliherpes, on tulos positiivinen. Jos on joskus altistunut huuliherpekselle ja saanut immuniteetin, on tulos positiivinen. Siitä ei siis voi päätellä sen enempää, kuin että herpesvirus on joskus kropan läpi käynyt.

Herpesvirus tyypin voi selvittää rakkuloista kun ne ovat aktiivivaiheessa, niistä otetaan näyte, joka tutkitaan laboratoriossa ja näin ollen saadaan mahdollisesti selville onko kyseessä 1 vai 2 tyypin virus. Tämäkään ei aina toimi, sillä näytteenoton on tapahduttava juuri oikeaan aikaan. Tämän takia useimmiten herpesdiagnoosit tehdään kliinisen tutkimuksen perusteella ja se onkin ihan luotettava keino, sillä yleensä oireet ovat varsin selkeät.

Tarttumisajankohtaa on mahdoton tietää millään kokeilla. Kuitenkin on tiettyjä kaavoja joita tämä tauti noudattaa, poikkeuksia toki on kuten aina, niin kuin tässä Sonicin tapauksessa. Jonkin verran luottamusta voi laittaa yleisohjeistuksiin, ensioireet ovat yleensä ne johon kuuluu kuumeilu ja muut yleisoireet, tuolloin itse herpes on myös kipeimmillään. Itse ainakin suhtaudun asiaan niin, että olisi aika sattumaa, että kaikki erikoisuudet olisivat sattuneet juuri minun kohdalleni; oireeton partneri, suojattu yhdyntä, ei suuseksiä, vuosikausien päästä ensioireet. Kun vastapainona on suojaamaton suuseksi, siitä kuukauden päästä ensioireet ja kyseisellä partnerilla on veressään huuliherpes tartunta. Ei tosin silloin aktiivisena, mutta käsittääkseni sekin saattaa aktivoitua niin, ettei oireita ole.
tilulii

.

ViestiKirjoittaja Gemma » Ma Elo 08, 2011 23:56

muok
Viimeksi muokannut Gemma päivämäärä Ma Heinä 22, 2013 19:49, muokattu yhteensä 1 kerran
Gemma

AAPUVAAA!!!

ViestiKirjoittaja Janek » To Joulu 08, 2011 22:58

Mulle selvisi alku viikosta, että pitkään vaivannut peräpään haavauma johtuikin herpeksestä....

Nyt olen ihan kauhuissani, kun silloin kun en vielä tiennyt mikä minua vaivaa, enkä osannut varoa...

Laitoin Bepanteneä haavaumaan ja rakkuloiden alkuihin... ja sitten illalla tyttäreni sanoi, että pimpsa punottaa ja minä tyhmä menin laittamaan samasta rasvatuubista rasvaa lapseni pimpsaan :cry:

Voi helvetti mitä oon tehnyt :cry: :cry: :cry:
Janek

ViestiKirjoittaja Veera » La Joulu 10, 2011 1:22

Sonic kirjoitti:Tauti uusi koko ajan heti kun lääkitys loppui ja joka kerta oli edellistä pahempi. Viimeinen uusiutuminen tuli estolääkityksestä huolimatta. Sen jälkeen vaihdoin lääkemerkkiä ja uusiutuminen loppui. Tällä hetkellä syön estolääkettä yhden kerran päivässä ja toistaiseksi tauti on pysynyt poissa.

Niin minua kiinnostaisi, mitä lääkettä syöt? Minulla on ihan jäätävää tämän herpeksen kanssa, kun stressaan sitä koko ajan ja jos yritän olla ilman lääkkeitä niin heti pukkaa päälle... ja todella, joskus pukkaa päälle, vaikka on estolääkitys päällä. Tosin harvoin ja lievempänä. Olen syönyt samaa lääkettä/rinnakkaisvalmistetta monta vuotta. Aclovir 2x400mg/pvä ja n. 40â¬/kk

Onko joku muu joutunut syömään lääkkeitä monta vuotta? Itse olen syönyt estona about 10v. ja tietty näihin vuosiin mahtuu enemmän ja vähemmän yrityksiä olla ilman lääkitystä... :(

Niin ja missä teiltä on otettu se "rakkula-testi"? jossain yksityisellä puolella vai? Mitä maksoi? Tai itsellä varmaan on se hsv2 kun uusiutuu koko ajan... Enkä tiedä mitä se tieto silti minua auttaisi... Herpes ku herpes :evil: :cry:
Veera

ViestiKirjoittaja Nessu_80 » La Joulu 10, 2011 23:02

Kun sain tartunnan/epäilin saaneeni, menin työterveyslääkärille ja silloin otettiin työterveysaseman labrassa rakkuloista näyte, vaikka tartunta muutenkin oli harvinaisen selvä. Eli ei maksanut mitään, kun työterveydessä näyte otettiin.
Nessu_80

ViestiKirjoittaja Herbis » La Joulu 17, 2011 20:00

Itse kävin HYKSin sukupuolitautien polikliniikalla, ja ei maksanut mitään.
Herbis

Tuttuja oireita... ikävä tauti.

ViestiKirjoittaja Herpukka » Ti Marras 06, 2012 3:06

[quote="Sonic"]

Tauti uusi koko ajan heti kun lääkitys loppui ja joka kerta oli edellistä pahempi.

[color=darkblue]Minusta tuntui että ensimmäisen kerran huuli herpes 1 syömäni asikloviiri eikun levitti koko herpeksen ja kasvojen polttelu paheni.Sen jälkeen herpes on tullessaan ollut joka kerta laajemmalla alueella nykyisin hartiat jopa pohje ja pikkuvarvaskin vaikka alkaa huulesta ja poskipään turvotuksesta.
[/color]

Vieläkin, vaikka edellisestä uusiutumisesta on kohta 2kk saattaa silloin tällöin tuntua satunnaisesti muutaman sekunnin ajan pientä kutinaa/pistelyä. En tiedä johtuuko se lääkkeestä vai ilmoitteleeko herpes vain olemassaolostaan.

[color=darkblue]Minulla ilmoittelee olemassaolostaan.Myös turvotus, punoitus ja nuo edellä mainitsemasi pistely kihelmöinti yms.

Sen verran labroista niillä voi osoittaa S-HSVAb lausunto, S-HSV1AbG,S-HSVA2bG sekä S-HSVA1 b M herpes tyypin sekä kuinka paljon on antigeeniä veressä.Tästä määrästä voi päätellä sitten onko kyseessä primääri vaiko sekundääri vaiko aktiivissa tai latentissa vaiheessa oleva herpes.

Erään labran lääkärin mukaan kyseessä on vieläpä halpa testi eli alle 30e.S-HSV1AbG kokeen tulos pitäisi olla alle 20 EIU itselläni arvot olivat 150-380-320 testi tehtiin minulla 3 eri kertaa sekaannuksien vuoksi.
Testi pitäisi tehdä niin että otetaan 2 viikon välillä 2 näytettä ja niitä verrataan keskenään.Kuka ei tajua katsoa kuin vain sitä onko negatiivinen vaiko positiivinen ei ymmärrä nähdä siinä eroa milloin on korkeammat arvot ja milloin ei ja mikä on normaali arvo.Aktiivivaiheen saa tuosta selville vertaamalla arvoja normaaliin sekä keskenään.kaikki eivät osaa tätä tulkita edes vastatusta lausunnosta.
Herpes simplex, nukleiinihappo, kval (-HSVNhO)
www.epshp.fi/files/.../HSVNhO-1860-2.pdf

Jokainen näistä tehdään verikokeella ei siis tarvitse olla rakkulaa.Itselleni ei rakkuloita tule muualle kuin huuleen ja joskus ei sinnekkään vaan vain turvottaa punoittaa ja on nuo muut oireet ja korkeintaan läiskikäs iho punaisine pienine läiskineen ja pisteineen.
Itselleni sanottaessa mikä testi piti ottaa hoitaja kirjoitti täysin väärän lähetteen, jouduttiin ottamaan uusi näyte.Kun siitä tuli vastaus ei osattu tulkita lausuttua vastausta ja ajateltiin että näyte on normaali koska ei vilkkunut punaisella vaan oli lausuttu vastaus.Kaikesta huolimatta koska rakkuloita ei tule minulla on yleistynyt herpes tai vyöruusu herpeksen jälkeen diagnosoimatta ollut jopa 3 viimeistä vuotta.

Asikloviiri pahentaa oireita en tiedä miksi muita ei ole kokeiltu.Herpestä se kuulemma ei ole vaikka oireenkuva on 100% juuri herpestä.Herpes ei kuulemma ole kun ei ole rakkuloita....

Vaikka parannusta ei ole tähän ongelmaan niin silti
laitan tähän loppuun pari linkki vinkkiä:
http://noidankattila.blog.com/2008/12/2 ... ko-valmis/
http://www.herpes.com/Nutrition.shtml (taulukko ruoka-aineista ja arg.-lys.pitoisuus suhteesta)
Kasvojen alueen neuralgiat
Postherpeettinen neuralgia
Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
1998;114(5):475
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/e ... usinnumero

Viruslääkkeet ja käytännön lääkäri
Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
2000;116(1):27-36
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/a ... usinnumero

Neuropaattisen kivun hoito-opas
Lisätietoa aiheesta
18.6.2007
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=nix00086

Viruslääkevoiteiden teho herpeksen hoidossa vähäinen
Tutkimusnäyttö
20.10.2011
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dna00007 [/color]:lol:
Herpukka

Re: Tartuntapohdintaa

ViestiKirjoittaja herpentiini » Ke Joulu 12, 2012 14:33

tilulii kirjoitti:Minulla on ollut yhteensä seitsemän seksikumppania ja ainoastaan yhden kanssa olen harrastanut suojaamatonta seksiä, sekin pitkäaikainen kumppani. Kuinka todennäköistä on, että tartunta olisi tullut suojatusta seksistä? Eikö silloin täytyisi miehellä olla rakkulavaihe meneillään ja rakkuloita olla kondomin ulkopuolella? Kondomin läpi käsittääkseni tauti ei tartu. Jos siis suuseksiä ja huuliherpestä ei oteta lukuun.

En varmastikaan helpota kovinkaan monen herpeksen kantajan oloa seuraavalla omakohtaisella kokemuksellani. Tuskin tämä helpottaa ketään oireetonta kumppaniakaan. Suureksi harmikseni sain huomata tartuttaneeni kumppanilleni tämän herpesriesan. Herpes ei ole itselläni oireillut lähes vuoteen ja kumppanini kanssa olemme käyttäneet kondomia erittäin huolellisesti sekä huolehtineet tarkoin intiimihygieniastamme. Voin kumota omalta osaltani väitteet, ettei herpes voisi tarttua suojatussa seksissä ja että tämä tarttuisi helpommin mieheltä naiselle kuin naiselta miehelle.

Tässä tulee käytyä uudestaan läpi tämä hyväksymisprosessi itselläkin, vaikka hetkittäin osaakin asettaa asian oikeisiin mittasuhteisiin. Sillä elämä on jatkunut herpeksestä huolimatta. Näin tartuttajana ei kuitenkaan voi olla syyllistämättä itseään, vaikka kumpikin osapuoli on tiedostanut riskit koko ajan. Sitä miettii, että mitä olisi voinut tehdä toisin ja samalla ei voi käsittää, miksi toisen pitää myös joutua kärsimään/maksamaan minun "virheistäni".

Eli herpes voi tarttua suojatussa seksissä ja voi tarttua myös naiselta miehelle. Toki kokemukseni voi lukeutua prosentuaaliseen vähemmistöön, mutta jos ei halua kulkea laput silmillä, niin on huomioitava myös nuo mahdollisuudet. Ja mikäli ei halua herpestä kellekään tartuttaa, niin vaihtoehdoiksi ei jää kuin elää selibaatissa ja, jos oikein tahtoo minimoida kaikki riskit, aivan yksin. Mutta en henkilökohtaisesti kuitenkaan suosittele tuota vaihtoehtoa.

Tuon pienen tartuntamahdollisuuden vuoksi toivon, että kaikki, jotka tietävät kantavansa herpestä, kertoisivat siitä myös satunnaisille seksikumppaneilleen. Jokaisella on kuitenkin oikeus valita, tahtooko ottaa tartuntariskin. Meistä kaikki ei sitä mahdollisuutta ole saaneet, mutta me voimme tehdä parannuksen tuon asian suhteen.

Tilulii, olet siis voinut saada tartunnan keneltä tahansa seksikumppaneistasi. Todennäköisyys on varmasti suurin suojaamattomassa seksissä, mutta ainoastaan verikokeiden avulla voit saada paremman selvyyden tilanteeseen.
herpentiini

mistä voi tietää

ViestiKirjoittaja Marika82 » Ke Joulu 12, 2012 18:35

Edellisen kirjoittajan tekstistä tulee väkisinkin kysymys mieleen, että mistä voi varmaksi tietää ettei tartunta ole ollut miehelläsi jo ennen sinua, mutta se puhkesi vasta nyt esiin?
Mahdollisuudet on kai 50/50 eli voi vaan arvailla? Niinhän se on, että jos haluaa olla varma ettei mikään tartu niin selibaatti on ainoa mahdollisuus. Siltikin neitsyiltä löytyy kondyloomaa ja herpestä, joten ei sekään maksa palkkaansa. Mutta tiedossa olevista taudeista pitää varmasti kertoa jos ne tiedossa on. Voin vaan kuvitella tuota syyllisyyden tunnetta....toivottavasti voit kirjoitella myös joskus miten olette asiasta päässeet yli, koska ette varmasti ole ainoat jotka taudin jakavat ja itselläkin se voi eteen joskus tulla. Tsemppiä!
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja herpentiini » Pe Joulu 14, 2012 12:22

Nyt kun kumpainenkin alkaa vähitellen toipua tästä ensijärkytyksestä, on helpompi katsoa asiaa myös muulta kantilta. En usko, että se syyllisyydentunto mihinkään täysin katoaisi, mutta se on kuitenkin pienentynyt. Pakko vain tajuta se, ettei se itsensä syyllistäminen auta tässä enää millään tavalla. Ja se, että alan itse katsoa eteenpäin enkä vello vain tässä tartuttamisasiassa, auttaa kumppanianikin pääsemään eteenpäin hyväksymisprosessissaan ja jatkamaan elämäänsä ihan normaaliin tapaan. Asiasta tulee kyllä puhuttua vielä päivittäin ja tätä jatkunee ainakin primäärivaiheen ohimenoon asti.

Vaikka välillä tuntuu, ettei edes tekisi mieli etsiä niitä positiivisia puolia tästä asiasta, on niiden etsimisestä kuitenkin ollut suuri apu. Parhaana puolena olemme nähneet toki sen, että suhteemme on erittäin vankalla pohjalla. Kummallakaan ei siis ole pelkoa, että suhde loppuisi lähitulevaisuudessa eikä tällainen asia ole se, joka suhteemme kaataisi. Itse olen ollut kiitollinen siitä, että olen ollut tietoinen olevani herpeksen kantaja ja osannut täten kertoa asiasta kumppanilleni jo etukäteen. Se varmaan on jo automaattisestikin selvää, että tämän myötä häviää se pienikin stressi, jota pelko herpeksen tartuttamisesta on aiheuttanut. Eikä enää tarvitse miettiä, että miten varovaisia on oltava siinä vaiheessa, kun päätämme hankkia perheenlisäystä. Itselle helpottavinta on ollut se, että olen huomannut, kuinka tämä on loppujen lopuksi vaan lähentänyt meitä entisestään.
herpentiini

vielä yksi kysymys :)

ViestiKirjoittaja Marika82 » Pe Joulu 14, 2012 22:43

Oliko teillä kondomin lisäksi myös estolääkitys käytössä? Olet löytänyt kyllä oikean rakkauden :) Sitä odotellessa :P
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja herpentiini » Su Joulu 16, 2012 23:05

Ei ollut estolääkitystä, sillä herpes ei ole minulla esiintynyt kovin usein ja 10 kuukauteen ei ole minkäänlaisia oireita ilmennyt. Estolääkityshän on toki yksi keino vielä pienentää herpeksen tarttumisen todennäköisyyttä.

Toivottavasti (uskon ainakin niin, että) tämä on loppuelämäni kestävä rakkaus :)
herpentiini

Seuraava

Paluu Yleistä keskustelua