Herpes & raskaus, pelko&ahdistus.

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Herpes & raskaus, pelko&ahdistus.

ViestiKirjoittaja alisa » Ke Maalis 06, 2013 20:39

Hei! Päätinpä minäkin nyt tänne rekisteröityä ja kirjoittaa mieltäni painaneesta asiasta. Keskenmenon jälkeen tässä uudessa raskaudessa ensimmäiset 12viikkoa meni oikeastaan pelätessä saanko uuden keskenmenon. En oikein osannut/uskaltanut iloita raskaudesta. Tuon 12 viikon jälkeen huokaisin helpotuksesta ja olenkin alkanut onnellisena nauttia raskaudesta kunnes vanha inhottava vaiva;herpes puhkesi muistuttamaan itsestään :/

En ole koskaan asiasta lääkärillä ollut. Enimmäiset rakkulat ilmestyivät n. 3vuotta sitten. Sen jälkeen niitä on ollut pari kertaa vuodessa. Ne eivät koskaan ole olleet erityisen kipeät tai hankalat, nivusten urpoamista/kipeytymistäkään ei juurikaan ole. Olen siis antanut rakkuloiden aina itsestään mennä ohitse. Muutenkin olin tuon herpeksen kanssa ns sinut ja hyväksynyt tuon taudin, mutta tämä raskaus muutti nyt kaiken!

Onko täällä muita joilla on gen.herpes ja raskaana tai synnyttäneet. Pelkään niin kovin vauvani puolesta :/ Jostain luon, että herpes lisää keskenmeno/kohtukuoleman riskiä..juuri kun olin oppinut iloitsemaan raskaudesta! Ennen synnytystä ilmeisesti herkästi aloitetaan estolääkitys, pitäisikö minun käyttää sitä kuitenkin raskauden aikanaki, rakkuloiden ilmaantuessa? Raskausviikkoja minulla nyt 16, joten eihän pikkuiselle ole millään voinut vielä kehittyä vasta-aineitakaan :/
alisa

ViestiKirjoittaja Marika82 » Ke Maalis 06, 2013 22:45

on tämä metka maailma :) Me täällä mietitään miten päästä tuohon sinun tilaasi (parisuhde, perhe ym) ja sitten näköjään kun tuohon pääsee niin alkaa uudet pohdinnat :) Meitä tietysti kiinnostaa myös se miten sinä olet aikanaan löytänyt kumppanin ja kertonut tästä sairaudesta? :)
Toivottavasti jaksoit kahlata tämän palstan tosi vanhatkin otsikot läpi (huomaa myös kakkos "sivut") sillä täällä on onnellisia tarinoita raskauksien suhteen. Niinhän se on että niiden pelkojen kanssa on vaan elettävä. Voit ruveta myös pelkäämään monia monia muitakin asioita jotka voivat johtaa raskauden keskeytymiseen tai lapsen sairastumiseen. Tämä nyt on ainakin tiedossa ja siten pieni riski, kun se voidaan hoitaa. Otat asian vaan puheeksi kontrollikäynneillä.
Juuri katsoin tv:stä uutista jossa kerrottiin kuinka suomessa HIV positiiviset äidit ovat synnyttäneet kaikki terveitä lapsia. Tuli taas kylmää faktaa niskaan siitä, että mitä pirua mä mietin tämmöstä pientä vaivaa kun toiset selviää oikeasti tappavankin taudin kanssa parisuhteeseen ja perhe-elämään. Onneksi lääketiede on keksitty :)
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja murmeli » Su Maalis 10, 2013 20:20

Itselläni on vähän samanlainen "ongelma" kuin alisalla. Mulla on ollut genitaaliherpes nyt parin vuoden ajan ja lähes alusta asti se on uusiutunut todella tiheään, joten estolääkityksellä olen mennyt viimeisen vuoden. Nyt olen kuitenkin raskaana, viikkoja vasta 5, ja jätin estolääkityksen heti kun huomasin olevani raskaana. Tästä tietysti seurasi se, että ensimmäiset rakkulat ilmaantuivat jo. Mietinkin nyt, voiko estolääkitystä käyttää myös raskausaikana jatkuvasti...En varsinaisesti pelkää taudin siirtymistä vauvaan tai keskenmenoa tämän takia. Tuskin jatkuvat rakkulavaiheet kovin hyvääkään tekevät, joten mahtaako estolääkitys kuitenkin olla pienempi paha tässä tilanteessa..?

Onko jollain kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta? Googlailemalla löytyy tietoa vain siitä, miten toimitaan, kun synnytys lähestyy, mutta ei siitä millä tavalla muuna raskausaikana tautia hoidetaan. Useinhan suositellaan kuukauden estolääkitystä ennen synnytystä, joten luulisi sen olevan melko vaaratonta muulloinkin.

Ajattelin muutenkin soittaa huomenna neuvolaan, niin kysyn asiasta sitten samalla :) Eiköhän siihen joku selvyys/kanta löydy. Olisi kuitenkin kiva kuulla muiden raskaana olleiden kokemuksia herpeksestä ja sen hoidosta.
murmeli

ViestiKirjoittaja murmeli » Ti Maalis 12, 2013 19:03

Keskustelin lääkärin kanssa tästä herpes-asiasta. Kysyin asiaa vain siitä näkökulmasta, että herpes on jo aiemminkin ollut aktiivinen, eikä siis ilmesty ensimmäistä kertaa ikinä raskauden aikana. Primaari-infektiossa riskit kaiketi ovat vähän suuremmat.

Lääkärin mukaan herpes ei voi siirtyä sikiöön istukan kautta, vaan ainoa riski lapsen saada herpes on synnytyksessä, jos herpes on aktiivisessa vaiheessa synnytyksen aikaan. Sen takia nykyään odottaville äideille aloitetaan estolääkitys raskausviikoilla 36-38, jotta minimoitaisiin mahdollisuus aktiiviseen herpekseen synnytyksessä.

Jos herpes tulee raskauden aikana, suositellaan sen hoitamista samoilla lääkkeillä kuin muutoinkin. Myös esim. Zovirax-voidetta voi käyttää, jos haluaa. Suositteli myös rakkulan rasvaamista vaikka Bepanthenilla tai muulla voiteella, niin sekin vähän suojaa haavaumaa eikä ole yhtä kipeä. Lääkärin mukaan myös jatkuvaa estolääkitystä voi tarpeen vaatiessa käyttää. Lääkkeistä ei ole nykytiedon mukaan haittaa vauvalle.

Lääkäri koitti ylipäänsä rauhoitella kovasti ja sanoi, että herpeksestä ei tosiaan ole mitään vaaraa vauvalle (lukuunottamatta synnytystä, mutta siihenkin voi varautua asianmukaisesti). Ainakin itse vakuutuin tästä ja jatkan hyvillä mielin odottelua (herpeksen kanssa).. :)
murmeli

ViestiKirjoittaja Alivuokralainen » Ke Maalis 13, 2013 20:00

Täällä myös yksi raskaana oleva (nyt 19+2)! Tarinani löytyy tältä palstalta, itselläni siis tuli ensioireet n. viikolla 15, aiemmin ei herpes ole oireillut. Minuakin lääkäri lohdutti että herpes hyvin harvoin aiheuttaa ongelmia raskauteen ja että oireiden ilmetessä hoito on turvallista myös raskauden aikana.
Alivuokralainen

Paluu Yleistä keskustelua