Olen 26-vuotias nainen ja tässä on minun tarinani elämästä herpeksen kanssa.
Sain tietää, että minulla on herpes, joskus vuoden 2002 paikkeilla. Syytin suoraan entistä poikaystävääni, jonka kanssa olimme jo eronneet, vaikka itseasiassa uskon, että herpes oli tarttunut uudelta poikaystävältäni huuliherpeksenä suuseksissä. Ei käynyt mielessäkään, että suuseksissä voisi saada taudin. Joka suhteen välissä olen käynyt tautitesteissä, mutta niissähän ei herpestä näy. Olen kuullut, että herpes voi olla oireettomana pitkäänkin, eli en ihan tarkkaan tiedä milloin olen sen saanut.
Menin opiskelijaterveydenhuoltoon, jossa käskettiin hoitaa hiivatulehduksena. Kas kummaa, kun ei lääke tehonnut. Menin oireideni kanssa terveyskeskukseen. Tauti oli jo pitkällä. Lääkäri vilkaisi ja sanoi, että kyseessä on genitaaliherpes, tässä resepti ja kiittimoi. Ei mitään henkistä tukea, keskustelua taudista tai muuta. Kävin myöhemmin vielä terveydenhoitajan kanssa juttelemassa, mutta häneltäkään en saanut TIETOA. Olin mukana Väestöliiton e-pilleritutkimuksessa, jossa kontrollissa käydessäni sain lohdutusta. Eräs hoitaja siellä sanoi, että ei se nyt ole läheskään pahin tauti minkä voi napata. Hän oli oikeassa.
Ensimmäinen puhkeaminen oli HELVETILLINEN. Itkin varmaan kolme päivää. Halusin puhua paljon, ystävieni kanssa, mutta kukaan ei pystynyt oikein lohduttamaan. Hain tietoa netistä ja sieltähän löytyy ihan mitä vaan... Ajattelin että jos loppuelämä on tällaista, niin elämä on ohi. Ja mietin, olisiko seksielämäni kokonaan ohi. Tunsin myös syyllisyyttä siitä, että olisin tartuttanut uuden poikaystäväni, jolle olin ensimmäinen seksikumppani. Oli niin järkyttävän typerä, likainen, lutkamainen olo. Miten minulla voisi olla sukupuolitauti?
Koulussa oli aina kerrottu, että "tehkää näin niin ette saa tautia", mutta kukaan ei koskaan kertonut, että MITÄ SITTEN JOS sen kumminkin saa.
Järkyttävintä oli tajuta, että viirus oli tullut jäädäkseen. Sitä ei voisi hoitaa pois päiväjärjestyksestä kuten klamydiaa. Mitään muita tauteja minulla ei ollut aikaisemmin ja olin aina elänyt mielestäni kohtalaisen suojatusti, käyttänyt kondomia, välttänyt mitään yksittäisiä holtittomia suhteita, vaatinut kumppaneitani käymään testeissä ja käynyt itsekin.
Suhde ei herpekseen kaatunut, ihana poikaystäväni suhtautui asiaan tosi hyvin. Seurustelimme pari vuotta, mutta lopulta erosimme, ihan muusta syystä kuin taudin takia. Minulla oli välissä pari onnetonta laastarisuhdetta, joille kerroin kyllä taudista ja he halusivat silti olla kanssani, kun kondomia kerran käytettiin, mutta ajatus kondomiseksistä - ja suuseksistä kieltäytymisestä - loppuelämän ajan ei kyllä houkutellut.
Erityisesti minua ärsytti mies, joka ei itse suostunut tautitesteihin, koska joku äitinsä tuttu oli siellä töissä. Että tämmöinen on suhtautuminen sukupuolitauteihin. Jos et tiedä, sitä ei ole?
Sitten tapasin erään miehen, jolle kerroin paniikissa puhelimessa herpeksestä vähän ensitapaamisemme jälkeen. Hän suhtautui siihen aivan luonnollisesti, eikä taudista koskaan tullut meidän suhteeseen mitään riippakiveä. Emme ole erityisesti varoneet sen tarttumista, kondomia käytettiin aluksi. Nyt 2,5 vuotta myöhemmin olemme naimisissa ja odotamme ensimmäistä lasta. Synnytykseenhän herpes voi vaikuttaa, emme ole vielä keskustelleet estolääkityksestä neuvolassa, kun laskettuun aikaan on vielä pari kuukautta.
Haluaisin tietää onko kyseessä HSV1 vai HSV2, varmistaakseni ehkä tarttumistavan. Nykyään tauti on harvoin kuvioissa, lähinnä erittäin stressaavina aikoina, joita tietenkin välttelen. Silloin, kun elän terveellisesti, tauti pysyy aisoissa. Kun olen flunssassa, herpeskin puskee helpommin päälle.