HSV2 sukupuolitautien vakiotestivalikkoon!

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

HSV2 sukupuolitautien vakiotestivalikkoon!

ViestiKirjoittaja Kantaja » Ke Elo 19, 2009 0:04

Hei,

täällä uusi foorumin jäsen tervehtii HSV2-kantajia!

Olen viisikymppinen lapseton akateeminen nainen. Sain muutama vuosi sitten HSV2-tartunnan silloiselta vakituiselta kumppaniltani suhteen toisena vuotena. Olin yksityisesti teettänyt ennen suhteen alkamista ns. oireettomien sukupuolitautien testit (klamydia, HIV ja HSV2), joten tiesin keneltä HSV2:n sain. Kumppanini kävi testeissä julkisella, muttei saanut HSV2 testiä vaikka kuinka mankui. Sain taudin. Koska treenaan urheilua tiiviisti, oireet tulivat niin usein, että aloitin estolääkityksen (asikloviiria 800 mg/vrk, nettohinta noin12 euroa/kk) miltei välittömästi.

Pointtini on: Miksi ihmeessä HSV2-testaus ei ole julkisen puolen perustestivalikossa? Tulevaisuuden kumppanini joutuu menemään ensi töikseen yksityiseen laboratorioon testauttamaan HSV2:n. Kuluja siitä tietenkin tulee, mutta hyvin olennainen tuo kantajuuden toteaminen tai poissulkeminen on mm. yhteisen seksielämän ja suojaamisen suunnittelun kannalta. Toimin itse terveydenhuollossa ja olen tätä nuivuutta suuresti ihmetellyt kuten myös kunnollisten tuoreiden epidemiologisten tutkimusten puutetta. Kukaan ei tunnu tietävän tai haluavan tietää oireettomien kantajien määrää!

Kun olen lukenut täällä Foorumilla uusien erityisesti nuorten taudinkantajien viestejä, olen surrut heidän ahdistustaan ja hylkäämisen pelkoa. Omalta osaltani viisikymppisenä totean: Jos tämä on pahin pitkäaikaissairaus kohdallani, pääsen elämässäni todella helpolla. Olkoon tämä se kaikista vaikein sairaus loppuelämässäni! Älköön tulko siis paraplegiaa, dementiaa, älköön tsunamia, diabetestä, älköön tulko polvivaivaa joka estäisi urheilun!

Ystävällisesti, Muuan kantaja Hesasta
Viimeksi muokannut Kantaja päivämäärä Su Marras 22, 2009 16:03, muokattu yhteensä 3 kertaa
Kantaja

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Pe Elo 28, 2009 19:49

Todennäköinen syy on minun nähdäkseni se, että herpes ei aiheuta yhteiskunnalle siinä määrin kuluja, että sitä kannattaisi seuloa. Sitä ei voi parantaa ja taudin saaneet maksavat itse omat lääkityksensä. Oireet eivät yleensä aiheuta komplikaatioita, jotka olisivat yhteiskunnan maksettavia. Herpes ei kuulu ilmoitettaviin tartuntatauteihin eikä terveydenhuollolla ole velvollisuutta jäljittää mitenkään viruksen kantajia. Seulonnoilla olisi tuskin merkittävää vaikutusta herpeksen leviämiseenkään. Yksi ongelma on myös se, että molempia kantoja (HSV1- ja -2) voi kantaa sekä genitaali- että huuliherpeksenä. Siispä positiivinen testitulos ei kerro vielä missä virus majailee ja missä mahdollisesti oireet puhkeavat.

Seulontojen etuna näkisin yleisen tietoisuuden kasvamisen - moni oireeton kantaja "jäisi kiinni".
rouvahoo
Site Admin

Paluu Yleistä keskustelua