Hiivatulehduskierre ja herpeksen aktivoituminen

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Hiivatulehduskierre ja herpeksen aktivoituminen

ViestiKirjoittaja selena-dee » Ke Marras 26, 2014 10:21

Mulla ollut genitaaliherpes kohta 5 vuotta, josta n 3 vuotta taukoamaton estolääkitys Valavir 500 mg/ pv kahdessa osassa. Nyt viimeisen vuoden aikana hurja hiivatulehduskierre, jonka epäilen laukaisevan myös herpeksen lääkityksestä huolimatta. Viimeisen parin kuukauden ajan oireillut ihan koko ajan. Oireet sinänsä eivät ole pahat, pari haavaumaa ulkosynnyttimissä, ja paranevat n 3:ssa päivässä. Mutta yhdistettynä hiivaan, olo on lievästi sanottuna kurja. Olisi mukava ajatella välillä muutakin, kuin kutiavaa ja kirvelevää alapäätään. Henkinen paine on valtava, niin kuin on ollut herpeksen suhteen koko ajan. Lääkkeillä se on pysynyt tähän asti pois, muutamaa aktiivista kertaa lukuunottamatta, ja on voinut elää "normaalisti".

Nyt pelkään olenko tullut immuuniksi lääkkeelle. Onkohan se edes mahdollista? Virushan voi käsittääkseni muuntua. Kuinka suureksi annostuksen voi nostaa? Olen menossa gynelle, jotta saisin poissuljettua hiivan mahdolliset aiheuttajat, ja jutellakseni tästä estolääkityksestä, mutta aloin epäillä onko gynekologi sittenkään oikea osoite. Minne menisitte itse? Gyne, vai joku iho- ja sukupuolitautien erikoislääkäri?
selena-dee

Re: Hiivatulehduskierre ja herpeksen aktivoituminen

ViestiKirjoittaja vadelma » Ke Marras 26, 2014 12:03

Moi vaan!
Hiiva ongelmana on itselleni valitettavan tuttu ja näkyy jokapäiväisessä elämässäni huomattavasti enemmän kuin herpes. Itselläni on hiivasyndrooma jonka pidän kurissa pääsääntöisesti ruokavaliolla.
Herpestäkään ei ole näkynyt aikoihin..onneksi.
Sinuna lopettaisin estolääkityksen koska herpes lääkkeet ovat antibiootteja jotka pahentavat hiivaa.
Itse syön estolääkityksenä hyvin imeytyvää sinkkiä (Solgar picolinate 22mg) olen huomannut huomattavan eron muihin valmisteisiin nähden, tämä ei ole mainos vaan tuntuu toimivan omalla kohdallani.
Lääkitystä käytän vain ääri tilanteissa ja olen huomannut elimistöni (hiivan) ärsyyntyvän valaviristä, valitettavasti..tehokas lääke kun on herpekseen.
Koululääketieteestä en ole apua saanut näihin ongelmiin, mutta kiitos tämän ja aiemman palstan luin sinkistä josta on ollut muillekkin apua.
Jos haluat keskustella aiheesta lisää mulle voi laittaa yksityisviestiä.
vadelma

ViestiKirjoittaja selena-dee » La Marras 29, 2014 15:46

Kiitos vastauksesta! Olen joskus miettinytkin pitäväni taukoa lääkityksestä, mutta ajatus on pelottanut. Olen yrittänyt punnita etuja ja haittoja. Ennen estolääkitystä herpes aktivoitui aina 3:n kk:n välein, ja ennen oikean annostuksen löytämistä myös. (Sittemmin myös lääkityksen aikana ehkä 1-2 aktivoitumista/vuodessa, joten 100% tehoa niillä ei ilmeisesti saa) Lääkkeethän myös lyhentää oireellista aikaa ainakin itselläni aika radikaalistikin. Nythän tosin syön kalliita lääkkeitä "turhaan", koska oireilen joka tapauksessa jatkuvasti :( Nyt olen kuitenkin päättänyt katsoa mitä tapahtuu ilman estoa. Pari viikkoa nyt popsinut Lysiiniä, zinkkiä, sekä monivitamiineja, jättänyt sokerit ja vaalean leivän pois jokapäiväisestä valiosta, pyrkinyt nukkumaan ja huolehtimaan paremmin itsestäni. Muotijuttuunkin sorruin tätä hiiva-asiaa tutkiessani, eli ph-arvoani tasapainottavaa Pascoe-jauhetta ottanut nyt viikon ajan suurin odotuksin. Katsotaan mitä tapahtuu. 8)

Elimistöäni sekoittaa syövän jälkeinen hormoonihoito, satunnaisesti ottamani ruusufinnilääkitys (myös antibiootti) sekä sitten tämä herpeksen estolääkitys ja mahd. liian "hapan" elimistö. Toivottavasti saisin hoidettua kroppani sellaiseen kuntoon, ettei lääkkeitä tarvitsisi enää syödä.

Zinkistä on varmaan ollut tällä palstalla aiemminkin juttua, mutta suosittelenpa nyt itsekin: kaapista löysin tuubilon sitä vauvojen ärtyneille vaippapepuillle tarkoitettua zinkkivoidetta, ja laitoin sitä herpeshaavaumaan, ja voin sanoa, että helpotti! Ei kirvele, ja saattoi ehkä jopa nopeuttaa paranemista! :)
selena-dee

ViestiKirjoittaja Marika82 » Ke Joulu 03, 2014 16:59

Hei

Mahtaisiko jollain olla parempaa tietoa tuosta mikä valacikloviiri on? Mielestäni se ei olisi antibiotti? Olen kysynyt monelta infektiolääkäriltä ja saanut aina saman vastauksen: valasikloviiri vaikuttaa vain herpesvirukseen eikä elimistössä mihinkään muualla. Siitähän ei ole todettu haittaa edes sikiölle jos odottava äiti syö koko raskauden ajan sitä.
Itselläni on myös ollut jatkuva hiivatulehdus. Gyne kysyi myös minulta, voiko valavir sen aiheuttaa, mutta ei itsekään sitä uskonut syyksi kun kuuli, että olen jo vuosikaudet sitä syönyt. Mikään ruokavaliohan ei auta heti. Olen ottanut selvää hiivasta ja vähdännyt kaiken mahdollisen sen eteen mitä voi tehdä. Ruokavaliotakin noudattanut todella nihilistisesti useita kuukausia. Lääkärikin totesi (hyvällä), että sinähän tunnet hiivan paremmin kuin yksikään lääkäri varmaan. Jokin minulta huomaamatta jäänyt vinkki lipsahti kuitenkin viimeisimmiltä gyneltä (olen ravannut useita) ja sain siitä avun.
Hiivahan elää niin iholla kuin emättimisessäkin. Olin käyttänyt ph tasapainottavia emätinpuikkoja, mutta oikea apu tuli kun ostin ph tasapainoittavaa geeliä ja laitan sitä aamuin illoin limakavoille. En olisi uskonut että noin helppo vinkki voisi toimia kun ajattelin sen hiivakierteen olevan paljon monimutkaisempi systeemi. Hiivakapselin otan suun kautta jos meinaa olla hiivatulehdukseen viittaavaa valkovuotoa.
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja salsaparilla » To Joulu 04, 2014 15:01

Moikka

En usko, että Valavir vaikuttaa hiivan lisääntymiseen. Hiivahan lisääntyy antibiootteja käytettäessä siksi, että antibiootit tappavat myös kehon normaalia bakteerikantaa, jolloin (aina) iholla oleva hiivabakteeri pääsee lisääntymään. Valavir ei bakteereihin vaikuta, joten se ei horjuta elimistön omaa puolustusjärjestelmää samalla tavalla kuin antibiootit.

Ainakin minun on vaikea erottaa herpeksen ja hiivan aiheuttamaa kutinaa toisistaan ja epäilen, että olen aikoinani hoitanut monta lievää herpestulehdusta hiivalääkkeillä ja päin vastoin. Minulla siis lievä (tai alkava) herpes oireilee nimenomaan voimakkaana kutinana.
salsaparilla

Paluu Yleistä keskustelua