Parhaat keinot oireiden helpotukseen?

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

ViestiKirjoittaja Marika82 » Su Huhti 28, 2013 13:27

No ei ainakaan nyt enää tässä vaiheessa kun näin pitkään oireet jo ollut. Kävitkö ihan gynekologilla vai peruslekurilla? Kai pyysit reseptin myös tuleviin oireisiin? Pääsee paljon helpommalla kun on aina tabletit mukana että saa heti ekan tunnin aikana otettua ekan tabletin jos oireita meinaa tulla uudestaan. Jos ottaa vasta illalla kotona tai sit kun ehtii apteekista hakemaan niin sit on rakkulat jo tullut ja menee taas päiviä oireiden kanssa. Tosin ei ne rakkulat kaikille pahana tule, joten voi olla ettei rahojaan kannata lääkkeisiin laittaakkaan.
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja tepitepi » Su Huhti 28, 2013 14:37

Kuten Marika sanoi, niin toivottavasti sait reseptin tulevia puhkeamisia varten. Tuo Zoviraxin määrääminen kuulostaa kyllä oudolta, niitä harvemmin määrätään. Itse sain ensimmäisen kuurini sitä yleislääkäriltä päivystyksestä, mutta luulisi, että gynekologi antaisi valasikloviiriä sisältävän kuurin, kun sitä ei tarvitse ottaa kuin kaksi kertaa päivässä viiden sijaan. Aika vahvat nuo oireet sinulla, niin joskus voi olla hyvä ottaa (varsinkin ensimmäisessä puhkeamisessa) kaksi viiden päivän kuuria ihan putkeen, jos ole ensimmäisen kuurin jälkeen alkanut hellittää.
tepitepi

ViestiKirjoittaja Tuulis84 » Ma Huhti 29, 2013 1:52

En saanu enkä tajunnu pyytääkkään reseptiä myöhempiä tilanteita varten, mutta ehkä tk:sta saa reseptin kun on joku olemassa oleva, todettu sairaus. Ja eihän sitä tiedäkkään, auttaako tuo lääke, vai pitäisikö olla joku muu.
Imusolmukkeet on nyt turvonnu nivusista kananmunan kokosiksi ja uusia rakkuloita edelleenki pukkaa. Lääkkeetki saan vasta huomenna, kun täällä ei ole apteekkia sunnuntaisin.
Tuulis84

ViestiKirjoittaja tepitepi » Ma Huhti 29, 2013 13:21

Ihan yhtä hyvin tuo toimii, mutta pitää vaan muistaa ottaa se viisi kertaa päivässä järkevin väliajoin. No sulla on nyt joka tapauksessa niin kauan oireiden alusta, että eiköhän ala jo itsestään tuo virusten lisääntyminen loppua. Tuskin saat siis enää erikoista hyötyä lääkkeistä, mutta kannattaa syödä kuitenkin. Itsekin pelästyin eniten sitä imusolmukkeen turpoamista. Itsellä turposi tosin vain toinen. Nousin pöydän äärestä seisomaan ja imusolmuke otti kiinni pöydän reunaan, kun se oli niin turvonnut... Eipä siinä mitään vaarallista onneksi taida olla.
tepitepi

ViestiKirjoittaja Tuulis84 » Ma Huhti 29, 2013 20:40

Tuo viiden päivän zovirax-kuuri maksoi muuten 4e. Hämmännyin, koska olin lukenut, että herpeksen hoito on kallista.
Toivoisin, että lääke estäisi uusien rakkuloiden muodostumisen, sillä uusia on tullut edelleenkin. Suussakin on monta. Puolisolle kai pitäisi jo kertoa asiasta, mutta en saa sanaa suustani. Taitaa tulla lähtöpassit kotoa.
Tuulis84

ViestiKirjoittaja Marika82 » Ma Huhti 29, 2013 21:32

Mä olen niin monesti lukenut että valkosipulin kynsiä kun murskaa ja laittaa rakkuloihin niin ne häviää nopeasti, että jos itselle vielä joskus tulisi rakkuloita niin kokeilisin kyllä :) Pystyisitköhän sä testaamaan ? NIin ja sellainenkin "vinkki" vielä että valtrexin vaikutustapa on erilainen kuin muiden herpeslääkkeiden, että joskus niiden toimivuudessa voi olla eroa.Valtrexhan oli pitkään patentoitu kun oli niin "läpimurto" näihin vanhoihin lääkkeisiin verrattuna. Mun tuttu sai aikanaan pelastuksen valtreksilla kun nuo toiset lääkkeet ei estohoitona hänelle tehonneet. Nyt onneksi valtrexin patentti vanhentunut ja tullut paljon rinnakkaistuotteita. Eli hinta tullut alas.

Voi kurjuus miten sulla tommonen ajatus on että lähtöpassit tulisi? Eikö olisi parempi kertoa nyt? Myöhemmin se vaan hankaloituu. Hirveän työlästä tätä on salatakkaan :(
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja NeitiPelargonia » Ke Touko 29, 2013 0:43

Täältähän löytyi mielenkiintoinen keskustelu! Ei kai tullut lähtöpasseja?

Mulla on tapana aina vuotuisella gynekologi-käynnillä pyytää e-pilleri-reseptin lisäksi päivitys tuohon valasiclorvir-kuuriin (Valtrex tai vastaava) ihan vaan varoiksi. Aina on sitten vuoden voimassa oleva lappunen takataskussa, jos sattuu, että oireet ilmaantuu. Tai voi jopa hakea paketin ihan kotiinkin odottelemaan. Tärkeintä kuitenkin olis, että sais kuurin aloitettua hetimiten oireiden alkamisesta - joskus jos on tulossa tärkeetä reissua ja on ehkä vähän sen vuoksi stressiäkin, on hyvä aloittaa etukäteen "ennaltaehkäisevä kuuri". Varmistaa sillä sitten, ettei puhkea juuri väärällä hetkellä.

Ite kerroinkin toisaalla jo, että oireita mulla on tosi vähän. Ja jos tulee, sivelen enteileviin rakkulakohtiin valasiclovir-pohjaista voidetta ja yleensä ne vetäytyy sitten heti poiskin. Kaikenkaikkiaan mulla on ihan muutama paikka mihin niitä yleensäkään tulee, eikä koskaan ole ollut vaikeuksia pärjätä tilanteessa, kun herpes on aktiivinen. Voin käyttää normivaatteita, tehdä normaalijuttuja. Ehkä en lähtis tekemään 50km fillarilenkkiä, mutta juoksemassa kyllä oon käyny.

Itse uskon, että tän taudin kanssa pärjää loistavasti kun vaan on nopeet hoksottimet ja osaa omaa kehoaan kuunnella.
NeitiPelargonia

ViestiKirjoittaja tepitepi » Ke Touko 29, 2013 1:13

NeitiPelargonia kirjoitti:Ja jos tulee, sivelen enteileviin rakkulakohtiin valasiclovir-pohjaista voidetta ja yleensä ne vetäytyy sitten heti poiskin.

Mistäs olet löytänyt valasikloviirivoidetta? Apteekeiden nettihaun perusteella(esim YA) ei löydy muita valasikloviiria sisältäviä valmisteita kuin nuo suun kautta otettavat tabletit. Asikloviirivoiteita toki löytyy iso läjä.
tepitepi

ViestiKirjoittaja NeitiPelargonia » Ke Touko 29, 2013 19:55

Taitaa olla mun voide kivikaudelta :P Siinä huomaa kuinka harvoin sitä on tarvinnutkaan! Voi olla, että se on ostettu ulkomailta - en muista. Metallinen tuubi, nimi on jotain Her... - ei saa enää etiketistä selvää.

Sen verta olen huomannut, että jos voidetta käyttää, täytyy sen olla asikloviiri tai valasikloviiri. Geelit sun muut hömpät ei tee tilanteelle yhtään mitään. Esim. se YA:n oma geeli olis tosi näppärää kun tuubi on sen verta isokin, mutta se oli kyllä ihan vikaostos...
NeitiPelargonia

Edellinen

Paluu Yleistä keskustelua