APUA TIETÄMÄTTÖMÄLLE! :(

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

APUA TIETÄMÄTTÖMÄLLE! :(

ViestiKirjoittaja tietämätön » Ma Kesä 03, 2013 19:17

Onko kenelläkään tullut kainalon vierestä olevat imusolmukkeet aina kipeiksi ku herpes puhkeaa? Minulle ilmestyy useasti peräaukon lähelle (iholle) ja nivusiin kipeitä näppylöitä (yleensä toispuoleisesti) näppylät kumminkin häviävät ilman haavaumaa ja rupea. Kysymykseni kuuluukin, että tuleeko herpesnäppylästä aina haava ja sen jälkeen rupi vai voiko näppylä vain laskea muutaman päivän jälkeen?
tietämätön

Re: APUA TIETÄMÄTTÖMÄLLE! :(

ViestiKirjoittaja tepitepi » Ma Kesä 03, 2013 20:48

tietämätön kirjoitti:Onko kenelläkään tullut kainalon vierestä olevat imusolmukkeet aina kipeiksi ku herpes puhkeaa? Minulle ilmestyy useasti peräaukon lähelle (iholle) ja nivusiin kipeitä näppylöitä (yleensä toispuoleisesti) näppylät kumminkin häviävät ilman haavaumaa ja rupea. Kysymykseni kuuluukin, että tuleeko herpesnäppylästä aina haava ja sen jälkeen rupi vai voiko näppylä vain laskea muutaman päivän jälkeen?

Voi ehdottomasti hävitä ilman haavaa ja/tai rupea. Syötkö estolääkitystä tai oletko syönyt kuureja näihin oireisiin? Jos lääkkeet olet alottanut ajoissa tai syöt estolääkitystä, niin kuulostaa oikealta. Jos et ole lääkkeitä ottanut ollenkaan, niin vähän oudompaa.
tepitepi

ViestiKirjoittaja Marika82 » Ma Kesä 03, 2013 21:23

Onko lääkäri todennut sinulle herpeksen? Vai onko se oma olettamuksesi? Onhan herpestä monenlaista, mutta tyypillisesti voi olla "hajanäppyjä" mutta sitten myös useimmiten semmoisia "rykelmiä". Kun punoittava, kutiseva, tykyttävä paukuralla oleva näppylä on tullut niin aika nopealla aikataululla siihen syntyy visvaa erittävä kellertävä päällinen. Herpes voi varsinkin uusiutuessaan ilmaantua vaikka ihan muutaman tunnin pieninä oireina ja vetäytyä pois. Siksi tartuntoja tulee "oireettomilta" kun oireet on niin pieniä ettei huomata. Mutta täällä ei olla lääkäreitä eikä tarpeeksi viisaita neuvomaan, joten käy ihmeessä lääkärissä jos et ole saanut näppylöillesi diagnoosia. ihosairauksia on niin monia satoja että ei aina voi olettaa herpekseksi.
Itsellä ainakin tulee näppylöitä jo kesä helteellä urheillessa ns. "hikinäppyliä", mutta siihen ei kuulu imusolmukkeiden turpoaminen :)
Marika82
Marika82

Re: APUA TIETÄMÄTTÖMÄLLE! :(

ViestiKirjoittaja tietämätön » Ti Kesä 04, 2013 0:28

tepitepi kirjoitti:
tietämätön kirjoitti:Onko kenelläkään tullut kainalon vierestä olevat imusolmukkeet aina kipeiksi ku herpes puhkeaa? Minulle ilmestyy useasti peräaukon lähelle (iholle) ja nivusiin kipeitä näppylöitä (yleensä toispuoleisesti) näppylät kumminkin häviävät ilman haavaumaa ja rupea. Kysymykseni kuuluukin, että tuleeko herpesnäppylästä aina haava ja sen jälkeen rupi vai voiko näppylä vain laskea muutaman päivän jälkeen?

Voi ehdottomasti hävitä ilman haavaa ja/tai rupea. Syötkö estolääkitystä tai oletko syönyt kuureja näihin oireisiin? Jos lääkkeet olet alottanut ajoissa tai syöt estolääkitystä, niin kuulostaa oikealta. Jos et ole lääkkeitä ottanut ollenkaan, niin vähän oudompaa.

En ole saanut lääkäriltä diagnoosia herpeksestä enkä syönyt koskaan estolääkitystä tai muuta lääkitystä. Mutta minulla on pieni tunne että voisi olla se koska sain kuulla jälkeenpäin harrastettuani seksiä että kyseisellä ihmisisellä olisi herpes. En ole kerinnyt saamaan koskaan lääkäriaikaa koska näppylät ovat alkaneet laskemaan ja kipu häviämään vuorokaudessa. Sheivailen myös alakerran paljaaksi niin voisiko se olla että iho ärtyy siitä ja kipeät näppylät tulevat? Mielestäni näppylät eivät ole rakkuloita, kun eikö yleensä herpeksessä ne oli selvästi vesirakkuloita.
tietämätön

ViestiKirjoittaja tietämätön » Ti Kesä 04, 2013 0:36

Marika82 kirjoitti:Onko lääkäri todennut sinulle herpeksen? Vai onko se oma olettamuksesi? Onhan herpestä monenlaista, mutta tyypillisesti voi olla "hajanäppyjä" mutta sitten myös useimmiten semmoisia "rykelmiä". Kun punoittava, kutiseva, tykyttävä paukuralla oleva näppylä on tullut niin aika nopealla aikataululla siihen syntyy visvaa erittävä kellertävä päällinen. Herpes voi varsinkin uusiutuessaan ilmaantua vaikka ihan muutaman tunnin pieninä oireina ja vetäytyä pois. Siksi tartuntoja tulee "oireettomilta" kun oireet on niin pieniä ettei huomata. Mutta täällä ei olla lääkäreitä eikä tarpeeksi viisaita neuvomaan, joten käy ihmeessä lääkärissä jos et ole saanut näppylöillesi diagnoosia. ihosairauksia on niin monia satoja että ei aina voi olettaa herpekseksi.
Itsellä ainakin tulee näppylöitä jo kesä helteellä urheillessa ns. "hikinäppyliä", mutta siihen ei kuulu imusolmukkeiden turpoaminen :)

Oma olettamus.. Kävin kerran lääkärissä kun minulla oli kaikki yleisoireet mitä herpekseen kuuluu PAITSI rakkuloita ei löytynyt mistään. Näppylät myös nyt viimeksi tuli ilman mitään kutinaa eikä näppylät ns. tykytä. Ne oli vain kosketusherkkiä ja alushousujen ''hinkkaus'' tuntui ikävältä. Ja yleensä jo seuraavana aamuna näppylöiden ilmestymisetä (yö nukuttu ilman alushousuja ja rasvattu) niin näppylät eivät ole enään todellakaan yhtä punaisia tai kipeitä. Näppyjä ei ole myöskään koskaan tullut emättimeen vaan vain nivusiin ja peräaukon läheisyyteen. Sheivailen alapääni paljaaksi joten voisiko kyseiset näppylät johtua vain ihoärsytyksestä? Näppylöissä ei ole myöskään mitään keltaista päällistä. Ja eikö herpeksessä yleensä se näppylä ole selvästi vesirakkula eikä kova näppylä?
tietämätön

ViestiKirjoittaja tietämätön » Ti Kesä 04, 2013 0:43

Kauheata tämä epätietoisuus että onko vai ei, joutuu koko ajan pelkäämään että jos olenkin tartuttanut jollekkin toiselle tämän. Ja varsinkin kun olen saanut niin paljon erilaista tietoa joka suunnasta esim että herpes ei voi tarttua muutakuin rakkula vaiheessa (mikä ei mielestäni pidä paikkaansa). En vain haluaisi koko ajan pohtia ja pelätä että minulla on se jos pienikin näppylä ilmestyy nivusalueelle. Seuraavan kerran kun näppylät tulevat marssin heti lääkärille niin saan varmistuksen asiasta!
tietämätön

ViestiKirjoittaja tepitepi » Ti Kesä 04, 2013 0:52

tietämätön kirjoitti:Näppylöissä ei ole myöskään mitään keltaista päällistä. Ja eikö herpeksessä yleensä se näppylä ole selvästi vesirakkula eikä kova näppylä?

Minulla ei ikinä ole ollut vesirakkulaa. Näyttävät minullakin ihan finneiltä, kovia ja punaisia. Ennen kuin tiesin mitä ne olivat, niin puristin ne(ei minulla ikinä ole ollut yhtä tai kahta enempää) ja ei sieltä mitään kirkasta nestettä tule ulos. Neljä eri lääkäriäkin sanoi, ettei ole herpes, mutta viljely oli positiivinen ja on koko ajan enemmän tai vähemmän aktiivisena, vaikka estolääkitys päällä. Minulla on kerran tullut toinen kainalo kipeäksi ja silloin minulla oli sormissa jotain näppylöitä. Se kainalon imusolmuke taitaa turvota, jos herpes on levinnyt käsiin. Näin ainakin netistä luin, mutta minulla näppylät olivat tuttuun tapaan todella erilaisia kuin kuvissa. Minulla ei myöskään ikinä kutita, tykytä, kirvele tai mitään sellaista. Kova hankaus voi tuntua inhottavalta...

Jos haluat varmistuksen, niin älä usko lääkärin silmämääräistä arviota. Jos sinulla on samanlainen kuin minulla, niin lääkäri helposti sanoo, että ei ole herpes, älä huoli. Minun piti käydä monella lääkärillä, ennen kuin suostuivat ottamaan viljelyn.
tepitepi

ViestiKirjoittaja janette*82 » Ti Kesä 04, 2013 0:58

"Näppylöissä ei ole myöskään mitään keltaista päällistä. Ja eikö herpeksessä yleensä se näppylä ole selvästi vesirakkula eikä kova näppylä?"

Minulla ei koskaan ole tullut mitään keltaista päällistä. Tepitepi kirjoitti hyvin asiasta.
janette*82

ViestiKirjoittaja Marika82 » Ti Kesä 04, 2013 7:08

Hienoa että rohkaistut menemään lääkäriin! Se on tosiaan mahdotonta kuvailla varmaksi oireita kun jokaisen kroppa on omanlaisensa! Mutta kuvaamasi oireet myös sopivat täysin sheivaamisesta johtuvaksi. Minulla itselläni turpoilee imusolmukkeen ajoittain rasittamisen jälkeen ja sen taipumuksen olen huomannut alkaneen sen jälkeen kun sairastin mykoplasmapakteerin, joten kyllä kaikkea selitystä löytyy kaikelle. Kun pelottaa ja tarkkailee kroppaansa hysteerisesti niin löytää vaikka mitä :) Lääkäriin vaan ja rauhoita mieltäsi, sillä oli mitä tahansa niin sen kanssa voi elää. Ei täältä maailmasta kukaan terveenä selviä ja jokaisella on kannettavanaan jotakin. Tsemppiä!
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja OldTown » Ti Kesä 04, 2013 9:59

Olen Marikan kanssa aivan samaa mieltä.
Kannattaa tosiaan mennä lääkäriin. Varaat ajan ihan vaikka yksityiseltä ihotautilääkäriltä ja selität tilanteen. Ja kannattaa luottaa siihen mitä hän sitten sanookin, eikä juosta monella lääkärillä ja epäillä hysteerisesti, että mitäs jos hekin ovat väärässä?! Kyllä he alansa ammattilaisia yleensä ovat ;)
Käyt lääkärissä ja jatkat elämääsi sen jälkeen turhia murehtimatta, saattaa ne oireetkin siitä pienentyä huomaamatta kun et vatvo asiaa mielessäsi liikaa.
Imusolmukkeet voivat kipeytyä monesta syystä ja mihin tahansa tautiin sopivia oireita löytää itsestään roppakaupalla kun alkaa tarkkailla jokaista kolotusta. Ihminen on sellainen. Psykofyysinen kokonaisuus.

Ja jos se sitten on herpes niin sekin on vain elämää. Kyllä tämän kanssa voi elää ihan normaalisti eikä loppuelämä ole pilalla millään tavalla. Pitää muistaa että kaikesta ikävästä seuraa jotain hyvääkin, väistämättä.
Monet ovat esim. tämän palstan kautta löytäneet elämänsä kumppanin, mitä ei olisi tapahtunut ilman tartuntaa.
Itse valitisin mahdollisuuden saada tämän viruksen kun aloin seurustella kantajan kanssa. Se tarttui minuun muutamassa kuukaudessa. En ole katunut. Enkä ole katkera vaikka en enää edes seurustele hänen kanssaan. Sain kokea ihanan parisuhteen, mistä jäi paljon hyviä muistoja. Jos siitä sitten jäi tämä vaiva niin mitä sitten? En vaihtaisi sitä aikaa pois vain saadakseni olla taas "terve".

Mutta tosiaan. Oireesi sopivat kyllä paljon paremmin siihen ihokarvojen ajeluun ja todennäköisempää on kuitenkin se että et ole saanut tartuntaa yhdestä kerrasta. Ei tämä mikään rutto kuitenkaan ole ;)
Mitäs jos kokeilisit sen ajelun sijasta kerran vaikka sokerointia? Tulisiko sittenkin kipeitä näppyjä?
OldTown

ViestiKirjoittaja janette*82 » Ti Kesä 04, 2013 11:18

OldTown kirjoitti:Olen Marikan kanssa aivan samaa mieltä.
Kannattaa tosiaan mennä lääkäriin. Varaat ajan ihan vaikka yksityiseltä ihotautilääkäriltä ja selität tilanteen. Ja kannattaa luottaa siihen mitä hän sitten sanookin,

Itse valitisin mahdollisuuden saada tämän viruksen kun aloin seurustella kantajan kanssa. Se tarttui minuun muutamassa kuukaudessa. En ole katunut. Enkä ole katkera vaikka en enää edes seurustele hänen kanssaan. Sain kokea ihanan parisuhteen, mistä jäi paljon hyviä muistoja. Jos siitä sitten jäi tämä vaiva niin mitä sitten? En vaihtaisi sitä aikaa pois vain saadakseni olla taas "terve".

Mutta tosiaan. Oireesi sopivat kyllä paljon paremmin siihen ihokarvojen ajeluun ja todennäköisempää on kuitenkin se että et ole saanut tartuntaa yhdestä kerrasta. Ei tämä mikään rutto kuitenkaan ole ;)
Mitäs jos kokeilisit sen ajelun sijasta kerran vaikka sokerointia? Tulisiko sittenkin kipeitä näppyjä?

Kiva lukea, että jos tarttuu ja suhde päättyykin, niin ei jää katkeraksi. Helpottavaa lukea, et sellaisiakin ihmisiä löytyy. Joo, kyllä ihokarvojen ajelustakin voi tulla näppyjä. Itsellä silloin kyllä ärtyy jos on ärtyäkseen niin vain se mihin pikkuhousujen reunat hankaa, ei tarvitse olla edes just sheivattu, mut puhuinkin nyt vain mite itel. Menkkojen aikaan siteet myös ärsyttää ja saattaa tulla tavallisia näppyjä. Bikinirajoille paras on vahaus ja sokerointi. Tiheä höyläystahti voi ärsyttää ihoa. Terä ei myöskään saa olla tylsä. Sheivauksen jälkeen iholle voi levittää kylmäpuristettua kookosöljyä, joka rauhoittaa ihoa ja on lisäksi antibakteerinen. Tuon luin jostain. Toki on muitakin.

Ihotautilääkärit kyllä ainakin asiansa yleensä osaavat, joten sellaiselle vaikka sitten. Vaikea sanoa mitä näppyjä ovat, ku herpes ei tartunnasta huolimatta toisilla oireile kunnolla. Voi olla käynyt hyvä tuuri, ettet herpestä saanut. Lääkärin kanssa juttelemaan asiasta.
janette*82

ViestiKirjoittaja tepitepi » Ti Kesä 04, 2013 12:37

OldTown kirjoitti:Varaat ajan ihan vaikka yksityiseltä ihotautilääkäriltä ja selität tilanteen. Ja kannattaa luottaa siihen mitä hän sitten sanookin, eikä juosta monella lääkärillä ja epäillä hysteerisesti, että mitäs jos hekin ovat väärässä?! Kyllä he alansa ammattilaisia yleensä ovat ;)

Itse pitäydyn kannassani, että parempi olla tarkka. Sukupuolitaudit leviävät juurikin sen takia, että ihmiset eivät ikinä usko voivansa kantaa mitään. Hyvä olisi, jos aina suojaamattoman seksin jälkeen käytäisiin testeissä. Jopa oireita sivuutetaan epäuskossa ja syytetään hiivaa tai jotain muuta.

Itse ihan oikeasti kävin ensin terveyskeskuspäivystyksessä Haartmannissa, jossa lääkäri ja hoitaja sanoivat, ettei ole herpestä. Antoivat antibiootit virtsatietulehdukseen. Sitten kävin yksityisellä lääkäriasemalla päivystyksessä ja sanoi, ettei ole herpes ja antoi varmuuden vuoksi klamydialääkkeen, koska hänen mielestään kirvely saattoi johtua siitä. Sitten menin saman lääkäriaseman yhdelle ihotautilääkärille, joka sanoi, ettei ole herpes. Näppylöitä sanoi finneiksi ja kirvelyn johtuvan virtsatietulehduksesta. Sitten menin sukupuolitautien klinikalle iho- ja allergiasairaalassa, jossa lääkäri ja hoitaja taas sanoivat, ettei ole herpes kysessä. Päättivät kuitenkin puhkaista "finnin" ja ottaa viljelyn. Positiivinenhan se oli kuitenkin, kuten sillä naisella, jolle olin tietämättäni tartuttanut. Jos en olisi ravannut monella lääkärillä, niin olisin jatkanut varomatonta elämää ja todennäköisesti tartuttanut monta muuta sen jälkeen. Ja mahdollisesti levittänyt tautia muualle kehoani.

En sano, että sinun pitäisi tästä lähtien aina mennä tarkistamaan näppylöitä. Tarkoitan vain, että vaadi asiallinen testaus. Jopa sukupuolitautiklinikalla kymmeniä tauteja päivittäin näkevä voi erehtyä silmämääräisesti.
tepitepi

ViestiKirjoittaja OldTown » Ti Kesä 04, 2013 13:11

Niin ja toisaalta kun mä lähden aamulla duuniin niin kassakaappi saattaa pudota päähäni kun astun ulko-ovesta kadulle. Eiks näin ole Tepi?

Vaikka sinulle nyt on sitten käynytkin noin niin sinun pitää muistaa, että se ei välttämättä ole mikään sääntö. Voisin kuvitella että tapauksesi on ennemminkin poikkeus.
Kaikki on mahdollista. Myös se että tuo "tietämätön" nyt sitten menee lääkäriin ja testissä löytyy positiivinen herpes. Kertooko se sen että hän on nyt saanut sen sieltä mistä epäilee vai sen että se on ollut hänellä jo lapsuudesta asti? Ei kumpaakaan.
Tästä "sairaudesta" ei kannattaisi tehdä niin kauheaa mörköä ja leimaavaa asiaa. Se kuuluu normaaliin elämään ja on ominaisuus, joka löytyy lukemattomilta ihmisiltä. Monet heistä eivät edes tiedä sitä.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että olisi jotenkin hyväksyttävää tartuttaa sitä tieten tahtoen eteenpäin. Kyllähän se pientä ja isompaa haittaa aiheuttaa monelle pitkäksi aikaa. Se että sinulla todettiin se ja lopetit "varomattoman elämäsi" (vai lopetitko?) saattoi olla sinulle onnenpotku. Saatoit sillä tavalla välttää esim. HIV:n
OldTown

ViestiKirjoittaja tepitepi » Ti Kesä 04, 2013 13:36

OldTown kirjoitti:Niin ja toisaalta kun mä lähden aamulla duuniin niin kassakaappi saattaa pudota päähäni kun astun ulko-ovesta kadulle. Eiks näin ole Tepi?

En nyt ymmärrä mihin viittaat.

OldTown kirjoitti:Vaikka sinulle nyt on sitten käynytkin noin niin sinun pitää muistaa, että se ei välttämättä ole mikään sääntö. Voisin kuvitella että tapauksesi on ennemminkin poikkeus.

Totta kai poikkeus, mutta ei sen takia, että minulle olisi osunut 4 Suomen huonointa lääkäriä, vaan minun oireeni sattuivat olemaan tavallisesta poikkeavat. Tietämättömällä näyttäisi olevan vastaavanlaiset oireet, joten hyvähän se on tietää, että lääkärit voivat erehtyä helposti.
tepitepi

ViestiKirjoittaja Marika82 » Ti Kesä 04, 2013 14:02

Onhan se tullut monesti esiin, että tepi sinulla on aijemmin ollut luottamusta siihen ettei sukupuolitaudit satu sinun kohdallesi ja vieläkin luotat siihen kun olet kertonut edelleen nauttivasi seksistä ilman kondoomia. Täällä netissä kun ei voi koskaan tietää onko sitä sorttia joka pelaa venäläistä rulettia vai sitä sorttia jotka pidättäytyvät seksistä kun pelkää saavansa vaikka mitä tauteja niin pieni varovaisuus pelon lietsonnassa on paikallaan.
Tosiaan on sitten niitä ihmisiä joihin ei mikään pelottelu auta ja suojaamaton seksi jatkuu läpi elämän.
Vastuullinen ihminen menee lääkäriin jos epäilee herpestä tai mitä tahansa muuta ja siihen pitää myös kannustaa. Oletko tepi vilkaissut ihotautilääkärin "kirjaa"? Ihotautien kirjavuus on niin hemmetin laaja ettei voi alkaa lietsomaan ajatusta siitä että herpes on kaiken näppylän ja kutinan vastaus. Jos itse toimit oman ajattelumallisi mukaisesti niin olethan käynyt hiv testissä aina suojaamattoman yhdynnän jälkeen ja vielä 3kk jälkeen uudestaan? Tuskin kukaan sellainen toimii niin joka pelaa terveydellään tietoisesti? Itse kuulun siihen ryhmään joka ei terveydellään leiki ja olen huolehtinut myös asianmukaisista testauksista jokaisen parisuhteen jälkeen, joten siksi olen kiinnostunut myös toisesta ajattelutavasta?

En tiedä sainko koottua ajatukseni tähän oikein? Kannustan siis pitämään huoli omasta seksuaaliterveydestä, kannustan luottamaan diagnooseihin jotka tekevät lääkärit eikä netti, kannustan ottamaan kaiken elämässä vastaan asiallisesti suhtautuen eikä liioitellen ja kannustan siihen ettei pelkoa kannata lietsoa. Keho oireilee varmasti jos pelkää jotain tautia.
nimimerkillä: teininä aina virtsatessa kirvelystä kärsinyt luulosairas ;) :P
Marika82
Marika82

Seuraava

Paluu Yleistä keskustelua