Uusi uhri

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Uusi uhri

ViestiKirjoittaja Wapke » La Huhti 06, 2013 13:51

Olen 20-vuotias mies ja eilen tuli tieto että olen saanut herpeksen riesakseni. Olen melko varma keneltä sain tartunnan sillä oireet alkoivat noin 3 päivää sen jälkeen kun olin harrastanut seksiä kyseisen henkilön kanssa. Ensin alkoi kutina ja muutamaa päivää myöhemmin ilmestyi rakkuloita. Siinä vaiheessa kun selailin netisä eri sukupuolitautien oireita ja huomasin oireideni täsmäävän herpekseen niin meinasi päästä itku. Kumppanillani tauti oli ilmeisesti oireeton ja käytimme kondomia mutta näin pääsi käymään. Tällä hetkellä masentaa ja kaduttaa aika paljon mutta eipä tässä mitään voi tehdä sillä herpes on ja pysyy. Tuntuu vaan että elämä meni kerralla pilalle sillä voin kuvitella muiden ihmisten reaktion kun kulevat että kannan kyseistä tautia. Nyt on päällimmäisenä mielessä että löydänkö ikinä kumppania sillä "terveitäkin" miehiä on tarjolla. Ja kenellä kehtaan kertoa taudistani sillä en halua ottaa riskiä että juttu lähtee leviämään... Onneksi löysin tämän foorumin sillä tuntuu hyvältä purkaa hieman omia ajatuksiaan kohtalotovereille.
Wapke

Moi!

ViestiKirjoittaja damme » La Huhti 06, 2013 15:37

Moi Wapke. Alkushokki on aika paha, mulla ainakin oli pahin. Nyt reipas 3kk kun sain tiedon ja alkaa henkinen tuska helpottamaan. Ootko jo saanut tiedon lääkäriltä? Tiedätkö kumpaa hsv viruksista kannat hsv1 tai hsv2? Sain itse myös tämän vaikka käytin kondomia. Tämä ei yleensä tartu oireettomassa vaiheessa. Itse olen pyrkinyt hakemaan tietoa ja oppimaan tästä vaivasta. Alku on vaikein. Ei helppo tie ole edessä, mutta ei elämä tähän lopu. Itsestänikin on tuntunut että elämä on pilalla ja life´s over. Ei se niin ole, se on tunne mutta ei todellisuus. Tiedän et viisastelut ei paljon auta, sun on käytävä vaan tota prosessia läpi hetki ja päivä kerrallaan, myöhemmin helpottaa! hyvä kun tulit forumille!
damme

nii

ViestiKirjoittaja Wapke » La Huhti 06, 2013 17:14

Kiitos rohkaisevista sanoista.YHTS:n kautta hankkiuduin testeihin ja hoitoon ja mulla on kuulemma se HSV-2, joka on mun käsityksen mukaan se pahempi. Hieman pelottaa että jos samalla tarttui huuliherpes, joka alkaa oireilla vasta myöhemmin. Nyt on hirvee stressi senkin vuoksi että en haluaisi tartuttaa muita ihmisiä niin pesen käsiä koko ajan ja käsidesiäkin tulee käytettyä jatkuvasti. Ehkä tää ahdistus alkaa helpottaa myöhemmin mutta on vaan masentavaa ajatella että herpes tulee vaikuttamaan koko loppu elämän ajan varsinkin kun on vielä näin nuori. Äidille mainitsin asiasta puhelimessa ja vaikka hän kuinka yritti lohdutella niin vaikutti hieman järkyttyneeltä.
Wapke

ViestiKirjoittaja Marika82 » La Huhti 06, 2013 21:01

Tervetuloa joukkoon. Toivottavasti olet ehtinyt selailemaan edellisiä otsikoita ja löytänyt niistä tsemppiä alkushokkiin. Kyllä tämän kanssa oppii elämään ja varmasti löytyy myös kumppaneita jotka sen hyväksyy. Siitä on lukuisia esimerkkejä täällä :)
Tämä on nyt ehkä väärä yhteys kirjoitella asiasta, mutta mua vähän huolestuttaa se, että sivustolla "leviää" tieto, että kondoomista huolimatta taudit tarttuu. Onhan se niinkin, että ei se kondoomi ole 100% suoja sekään, mutta kuinka moni käytää kondoomia oikeasti oikein? Siis sillätavalla, että esim. suuseksiä ei ole harrastettu ilman suojaa? ja mihin kaikkialle ne kädet ehtiikään siinä tohinassa? Noh eihän tuollaisia ehdi tai voi ruveta ajattelemaan tai menee seksiltä koko nautinto, mutta kyllä mä olen törmännyt monen ihmisen ajatukseen siitä, että suoja tarvitaan vasta yhdynnässä eikä suuseksissä. Suuseksin turvallisuuden pystyy kuitenkin huomioimaan vakikumppanin kanssa, kun kumpikin on tietoinen taudista.

Missään nimessä en halua tätä keskustelua "avata" sen vuoksi, että kenenkään pitäisi tuntea syyllisyyttä väärästä tavasta käyttää kondomia ja sen vuoksi saanut taudin. Päinvastoin se on ollut vastuullista ja elämä nyt vaan on sellaista ettei kaikkea voi hallita.
Me kaikki kuitenkin joskus halutaan vielä luottaa siihen, että voimme harrastaa seksiä tartuttamatta tätä eteenpäin, niin olisi hyvä jos ei tulisi sellaista väärää kuvaa etteikö edes kondoomi oikein käytettynä olisi turvallinen tapa nauttia seksistä. Itse en ole tautia tartuttanut tiettävästi kenenkään, mutta ei ole kyllä ollut kondoomia käytösssä kun on ollut kyse parisuhteesta. Ennen kondoomin pois jättöä on tietysti käyty testeissä ja itse on kertonut tästä taudistani aina jo ennen intiimiä yhdessäoloa. Lyhyen tuttavuuden kanssa en edes seksiä harrasta.
Marika82
Marika82

Hola!

ViestiKirjoittaja damme » Su Huhti 07, 2013 15:44

Totta turiset Marika. Voi tosiaan olla, että itse sain tämän suojaamattomassa suuseksissä. Kondomia kannattaa käyttää, se suojaa muilta taudeilta myös! Ehdottomasti. Ja olen lukenut että esim. Hiv voi tarttua helpommin jos on herpes aktiivisena, että todella kannattaa käyttää kondomia. Wapkelle paljon voimia ja tsemppiä !
damme

Heijsan

ViestiKirjoittaja -M- » Ma Huhti 08, 2013 11:21

Siinä vaiheessa kun pääsee alkujärkytyksen ohi ja lukee tarpeeksi,saa neuvoja ja tukea läheisiltä/täältä mahtavasta foorumista ja käsittelee omat tunteet ja omalla kohdalla, nukkui kunnon yö unet ni kyllä se alkaa näyttää valosammalta.. Itse sain tietää pari päivää sitte ja tuntu että maailma kaatu.. Mutta sitten kun keskutelin asiasta tuttavani kanssa joka kertoi myös olevansa samassa jamassa ni kyllä helpotti kummasti tieto että tähän ei kuole,voi elää ihan normaalisti (kun pitää itsestään huolta) ja kyllä sen kumppanin löytää joka huolii sinut vikoines kaikkines:)
-M-

ViestiKirjoittaja damme » Ma Huhti 08, 2013 11:46

No näin on :) Mukavaa päivää kaikille kohtalotovereille!
damme

ViestiKirjoittaja janette*82 » Ma Huhti 08, 2013 17:31

Minäkin toivotan voimia ja jaksamisia Wapkelle!! Kyl niitä ymmärtäväisiäkin ihmisiä löytyy! Heissäkin kenellä ei genitaalialueen herpestä ole, vaikkeivat tiedäkään millaista on elää viruksen kanssa. Niinkuin tuossa toiset jo viisaasti neuvoivat, nii älä jää kelaa asiaa yksinäsi, vaan pura sydäntäs joko täällä tai jollekin luotettavalle ihmiselle. Eikä niistä ilkeistä sanoista, joita tästä herpeksestä välillä saa lukea ja kuulla, kannata välittää. Asenteella eteenpäin. Saatat tuurilla tavata, vaik ihmisen kenellä on jo sama vaiva, näin itselle käynyt muutama vuos sitten. Sekin mies oli saanut tartunnan tosi nuorena ja oli siitä huolimatta ollut naimisissakin. Eli mitä unelmoitkaan tulevaisuudeltasi, ne voi toteutua, kunhan vaan uskallat elää, herpeksestä huolimatta..

Tosta juoruamisesta tuli mieleen, et miksi ihmiset levittelevät eteenpäin jonkun toisen henk.koht. asioita!! Minäkin saanut kuulla erään herpeksestä ihan joltain toiselta kuin ihmiseltä itseltään. En voi kuin ihmetellä.

Kerroit et sul HSV-2. Yksilöllisestihän se virus oireilee, mut älä säikähdä jos alkuun oireilee useinkin. Mulla oli alkuun tosi ärhäkkä lääkkeistä huolimatta. Tuntui, ettei alapäästäni tule enää normaalia enkä tienny itkeäkö vai nauraako. Taisin tehä molempia. Nyt se kuitenkin on rauhoittunu. Älä ota stressiä siitä, et sulla on just toi kakkonen. Onpahan ainakin syy miks pitää pyrkiä ajattelemaan mahdollisimman positiivisesti. Niinhän lääkkeilläkin on plasebovaikutus jos luottaa saavansa niistä avun.

Hyvää alkanutta viiikkoa vaan kaikille! :)
janette*82

Paluu Yleistä keskustelua