APUA TIETÄMÄTTÖMÄLLE! :(

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

ViestiKirjoittaja tepitepi » Ti Kesä 04, 2013 15:26

Testaan vain uuden allekirjoitukseni.
tepitepi

ViestiKirjoittaja OldTown » Ti Kesä 04, 2013 20:18

Viittasin tepi kassakaappi-kommentillani vaan siihen, että kaikkien varmistuksen varmistuksien jälkeen, astuessaan viidettä kertaa sukupuolitautien poliklinikan ovesta ulos mukanaan lopultakin tyhjentävä vastaus ongelmaan, tulee nurkan takaa raitiovaunu, jonka kuski ei huomaa että eteen käveli joku tyyppi lappu kädessään...
Eli aina voi sattua kaikenlaista eikä elämästä selviä hengissä.

...no joo. Tottakai on hyvä olla perusteellinen. Olet siinä ihan oikeassa, mutta asia on myös niin että lääkäreihin pitää voida luottaa. Eivät he ole mitään poppamiehiä, jotka katsovat sammakon sisälmyksistä onko finni hepin nupissa herpes vai luomi.

Etkä sinä voi mitenkään tietää että oireenne ovat tuon Tietämättömän kanssa samat, vaikka se siltä ehkä sinusta kuullostaakin. Lyhyen tekstin perusteella on kovin vaikeaa päätellä miltä ne teidän näppylät näyttävät verrattuna toisiinsa.
Antaa lääkärien tehdä työnsä. Oli heidän diagnoosinsa sitten mikä hyvänsä niin me emme voi täällä sitä kyseenalaistaa ja lietsoa pelkoa ihmiselle, joka on jo muutenkin vähän turhan tolaltaan tämän asian kanssa.

Mutta tosiaan peace vaan tepi :) Kaikki ok.
OldTown

ViestiKirjoittaja tietämätön » Ti Kesä 04, 2013 23:33

Juu seuraavan kerran kun näppylät ilmestyvät niin marssin kyllä lääkärille (jos kävisi tuuri ja saisin samalle päivälle heti ajan) ja vaadin testiä :) Olen vain mietiskellyt/surrut tätä asiaa jo liian pitkään ja haluaisin saada jo selvyyden. Ja jos sieltä sattuisi herpes löytymään niin olisiko teillä antaa vinkkejä miten pystyisi hiukan estämään edes näppylöiden puhkeamista...? Olen kuullut että d-vitamiini+sinkki toimisi hyvin + hunaja. Onkos täällä sellaisia jotka elävät parisuhteessa ilman että kumppanille on puhjennut herpestä? :) :cry:
tietämätön

ViestiKirjoittaja tietämätön » Ti Kesä 04, 2013 23:38

Onkos teille tullut paljon vastaan ihmisiä jotka ovat 'hylänneet' herpeksen takia? Olen vasta nuori ja sen takia peloissaan jos minulla onkin herpes, se on kumminkin loppuelämän minussa ja ihmiset tuntuvat ottavan huuliherpeksen keposasti mutta sittenkun vaiva löytyykin alempaa niin se on toinen asia.
tietämätön

ViestiKirjoittaja OldTown » Ke Kesä 05, 2013 0:09

Sitten kun oikea ihminen osuu kohdalle niin siinä ei ole herpeksillä merkitystä. Jos joku sen takia hylkää niin hyvä sitten niin. Eipä ole ihan kypsä ihminen se. Ja tavallaan voit miettiä että olisiko tuosta ollut sitoutumaan muutenkaan?

Lysiinistä olen kuullut olevan joillekin apua. Joten tutkipa se asia ainakin. Varmaan kannattaa kysyä vaikka apteekista neuvoa, vaikka netistä ja keskusteluistakin löytyy vinkkiä, mutta niiden suhteen kun pitäisi aina olla pieni suodatin päällä. Ja tietenkin estolääkitys on tehokas jos sellaista tarvitsee. Kaikki eivät tarvitse.

...mutta ennen kaikkea. Eihän se ole lainkaan varmaa että sinulla edes on herpes.
Ja arvaa mitä? Minun kohdallani se on varmaa. Enkä ajattele sitä kaiken aikaa, se ei pilaa elämääni eikä estä minua tutustumasta ihmisiin. Ja kun oikea ihminen löytyy niin ei se pilaa sitä seksielämääkään. Tämä on vain yksi pieni asia ja kuten jo aiemmin totesin niin siitä on seurannut hyvääkin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Sellaista dominoahan tämä elämä on.
Nyt kun selvästi olet noin huolissasi ja ahdistunut niin käännä se voitoksi ja mieti asiaa vaikka niin että osaat varmaan olla jatkossa vähän varovaisempi. Mutta ei siitä varomattomuudestakaan kannata itseään soimata. Ihmisiähän tässä vain ollaan ja kaikenlaisia erehdyksiä tehdään. Niitä kuuluu tehdä, eihän tämä muuten mitään elämää olisikaan.
Mutta kävi miten kävi niin päivä koittaa huomennakin. Ei tämä ole mikään maailmanloppu. Ei todellakaan.
OldTown

ViestiKirjoittaja tepitepi » Ke Kesä 05, 2013 1:28

tietämätön kirjoitti:Juu seuraavan kerran kun näppylät ilmestyvät niin marssin kyllä lääkärille (jos kävisi tuuri ja saisin samalle päivälle heti ajan) ja vaadin testiä :)

Asutko pk-seudulla? Jos asut niin sukupuolitautien poliklinikalle Meilahdessa voit kävellä sisään joka arkipäivä 8-12. Siellä lääkärit ja hoitajat näkevät sukupuolitauteja joka päivä ja ovat todella asiantuntevia. Ja asianmukaisen testin saat varmasti.(Tuli tästä mieleen, että terveyskeskuksessa ottivat herpesviljelyä kurkustani ja sitten soittivat päivää myöhemmin, että käyttivät vääriä välineitä. En jaksanut mennä uudestaan...) Käynti on myös jostain syystä täysin ilmainen tuolla sukupuolitautien klinikalla, toisin kuin terveyskeskuksessa tai sairaaloissa.
tepitepi

ViestiKirjoittaja tepitepi » Ke Kesä 05, 2013 4:41

Hemmetin hemmetti, kun itselläkin nyt pakarat täynnä näppylöitä. Olen kuitenkin hikoillut nyt niin paljon, että en tiedä onko vain finnejä/hiki-ihottumaa. Olen joka päivä käynyt uimassa, pelannut korista, käynyt lenkillä ja salilla. Joka välissä ei ehdi/jaksa käydä suihkussa ja kun ulkona on melkein 30 astetta, niin ihan hiessähän sitä koko ajan on. Tuo pakaroiden alue tietenkin saa vähiten happea ja kärsii eniten siitä hiestä. Huomasin boksereiden läpi ison patin, jonka en jaksa uskoa voivan olla herpestä ja kyllä minulla on aina välillä semmoinen ilmestynyt hikoilusta. Menin kuitenkin peilistä katsomaan ja huomasin, että todella paljon pienempiä näppylöitä molemmissa pakaroissa. Etupuolella ei ole mitään. Tai no kriittisessä paikassa yksi todella pieni punainen näppylä. Estolääkityshän on ollut päällä puoli vuotta, niin olisi kyllä outoa, jos noin pahasti pettäisi. Ja koska näppylöitä on molemmissa pakaroissa, mutta ei perinteisissä kohdissa, niin ei todellakaan ole tavanomaista uusimista. Inhottavaa tämä epätietoisuus. Eivät noi tunnu miltään, kerran päivässä olen kuvitellut semmoisen lyhyen tykytyksen... Anteeksi epäselvä teksti, mutta väsyttää.
tepitepi

sukupuolitautitesteistä

ViestiKirjoittaja Marika82 » Ke Kesä 05, 2013 7:43

Suomen laki edellyttää, että sukupuolitautitesteihin on päästävä ilmaiseksi (vaikka kunnasa ei olisi erillistä klinikkaa siihen). Harva kuitenkaan tätä tietää. Aikaa varattaessa on sanottava, että epäilee sukupuolitautitartuntaa. Siltikin olen itse ainakin joutunut joskus sanomaan "luukulla" että tämän kuuluu olla ilmainen. Hoitaja tarkisti asian ja totesi näin olevan. Ihmisillä on vähän tietoa eivätkä ymmärrä etujaan. Se on tehty tälläiseksi, jotta kynnys olisi matala. Samoin kuin HIV testiin on lain mukaan päästävä "kun haluaa". Eli olen ymmärtänyt, että käytännössä pitäisi pystyä vaan marssimaan labraan, mutta tiedän että ainakin täälläpäin se vaati ensin soiton TK sairaanhoitajalle joka teki lähetteen ja sitten marssi labraan.
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja tietämätön » Ke Kesä 05, 2013 15:56

Rupesin tässä miettimään nyt ennen viimeisten näppylöiden tuloa harrastin seksiä. Aamulla alapäätä turvotti ja oli kovin kipeä (mutta eikös tämä voi tulla ihan normaali oireena jos esimerkiksi seksissä on ollut muutamien viikkojen väli ja tuleekin sitten vuorokauden aikana enemmän kuin yhden kerran harrastettua) ja silloin myös oikealle puolelle nivusia ja peräaukon läheisyyteen (ei kuitenkaan peräaukkoon) oli tullut näppyjä (muutama arka). Nyt rupeaa jo tuntumaan että kyllähän tämä sitä herpestä on :( En vain saa vielä mielenrauhaa tältä arpomiselta koska en tiedä koska näppylät ilmaantuvat uudestaan/ ilmaantuvatko ollenkaan. Ja epäilyäni vielä vahvistaa enemmän se että näppylät ilmestyvät aina samalle puolelle ja toispuoleisesti. Kun herpestä pukkaa niin voiko alapää turvota vaikka niitä itse näppylöitä ei limakalvoilla olekkaan? Aina vaan ollut tossa iholla. Ja eikös voimakas virtsaamiskirvely ole todella yleinen oire juuri kun näppylät ensimmäistä kertaa ilmaantuvat (tartunta tullut) ku rupesin itse miettimään niin ei noihin näppylöihin ole kyllä virtsa kirvellyt koskaan.. hhmmm.. :oops:
tietämätön

ViestiKirjoittaja OldTown » Ke Kesä 05, 2013 17:04

Nyt kuule rohkaiset mielesi ja varaat ajan gynekologilta tai ihotautilääkäriltä tai molemmilta. He ovat ammattilaisia ja tottuneita ihmisten huoliin ja osaavat kertoa mitä pitää pelätä ja mitä ei.
Tuo käy sinulle henkisesti liian raskaaksi odottaa mystisten näppylöiden ilmaantumista. Selvästi asia vaivaa sinua nyt kovin, mutta et saa täältä vastausta kuitenkaan. Oireesi voivat liittyä herpekseen tai yhtä hyvin johonkin muuhun.

Nyt tsemppiä ja reippaasti vaan lääkärille juttelemaan asiasta :)
OldTown

ViestiKirjoittaja tietämätön » Ke Kesä 05, 2013 17:27

Sen takia odottaisin että näppylät ilmestyväisit uudestaan että niistä voitaisiin ottaa se viljely niin silloin ainakin asialle tulisi varmuus. :oops:
tietämätön

ViestiKirjoittaja tietämätön » Ke Kesä 05, 2013 17:35

Ja totta puhut 'OldTown', asia on käynyt minulle jo liian raskaaksi henkisesti :( Itkeskelyä, kiukkuisuutta, pelästyn jokaista kolotusta ja näppylää ihollani. Mietin asiaa lähes joka päivä. Ja lääkäri aika pitää kyllä varata ihan yksityiseltä... Julkisella kun viimeksi kävin niin ei tehty kunnollista gynekologista tarkastusta ja sanottiin vain että herpes ei tartu kun vain rakkula vaiheessa. Olen ihan yksin tämän asian kanssa, tänne palstalle kirjoittelu on hiukan auttanut ja kun tietää että täältä saa kumminkin oikeaa tietoa. :cry:
tietämätön

ViestiKirjoittaja OldTown » Ke Kesä 05, 2013 17:36

Tottakai teet niin kuin sinusta tuntuu parhaalta. Mutta esim. ihotautilääkärillä käynti voisi vähän huojentaa oloasi. Saisit jotain muuta ajateltavaa.
OldTown

ViestiKirjoittaja OldTown » Ke Kesä 05, 2013 17:39

(Lisäys edelliseen)

...juu varaa vaan se aika yksityiseltä lääkäriltä ja kerro oireesi ja se että asia ahdistaa sinua nyt aivan liikaa. Hyvä lääkäri osaa kyllä ottaa senkin huomioon, että epätietoisuudessa eläminen ja asian vatvominen on henkisesti kuormittavaa.

Tsemppiä nyt. Ja ihan totta hei, ei tämä ole maailman suurin murhe!
Sinä olet ihan sama ihminen kuin ennenkin. Herpeksellä tai ilman :)
OldTown

tietämättömälle

ViestiKirjoittaja Marika82 » Ke Kesä 05, 2013 22:20

Hei!
Hyvä kun tartut asiaan ja menet lääkäriin. Tosiaan täältä nyt ehkä saa parempaa tietoa kuin tuo tk-lääkärin kommentti ettei oireettomana tarttuisi, mutta muista että täällä ollaan kaikki vain "samaa kokeneita" eikä kuitenkaan ammattilaisia. Joten kannattaa aina netissä muistaa olla kriittinen sen suhteen mitä pitää "oikeana" tietona.
Niinkuin itsekkin totesit niin nuo sinun kuvaamasi seksin jälkeiset oireet voi tosiaan selittää sekä herpeksellä mutta myös ihan muullakin. Sen voi selittää täysin myös ilman sairauttakin eli vaan sillä että sperma, hankaus tai hikoilu on ärsyttänyt näppylät sheivatulla iholla ja turvotus tullut ihan vaan "käytöstä tauon jälkeen" tai jos olet käyttänyt kondomia niin sehän voi kovastikin ärsyttää jos ei ole liukaste käytössä. NIin tai näin niin olet tehnyt hyvän päätöksen kantaa vastuusi ja oli tulos mikä tahansa niin selviät siitä kyllä. Minkälainen suhde sinulla on siihen petikaveriisi? Voisitko kertoa hänelle mitä tilanteesta seurasi. Hän saattaisi osata rauhoittaa mieltäsi myös? Tämä voi olla myös huono ajatus? Itse tiedät mikä on tilanne. Seksissä molemmat kantavat vastuun kun molemmat siinä ovat olleet...oli lopputulos sitten raskaus tai tauti.
Marika82
Marika82

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä keskustelua