Minulla herpes puhkesi reilu kuukausi takaperin. Aluksi en tuskissani muuta jaksanut ajatellakaan kuin sitä, että saisin ensipuhkeamisen kivut ja rakkulat voitettua. Muutama päivä parantumisen jälkeen en jaksanut liikkaa murehtia koko asiaa, koska ymmärsin aika pian kuinka yleisestä vaivasta on kyse. Kyllähän se silti harmitti, koska en todellakaan hypi jatkuvasti sängystä toiseen ja luotin poikaan, jolta tartunnan sain. Okei, ei hänkään siitä tiennyt, joten ei tämä kenenkään syy ole.
No, jossain vaiheessa eksyin kuitenkin lueskelemaan kaikenmaailman herpes-kokemuksia ja kauhutarinoita netistä ja ahdistuin täysin siitä, kuinka vakavasti ihmiset tämän taudin ottavat! Totta kai ymmärrän vastuuni tulevissa suhteissa siitä, että asia tulee ottaa puheeksi, mutten minä ainakaan aio tästä mitään riippakiveä elämääni hankkia. Arki jatkuu niin kuin ennenkin ja jos herpes alkaa pukata päälle toistuvasti, niin estolääkitys on olemassa. Jostain sivuilta luin, että tärkeintä olisikin hallita herpestä, eikä antaa sen hallita sinua. Se on kyllä niin totta. Ihan varmasti kaikkien tartunnan saajien ajatukset pyörii jonkin aikaa herpeksen ympärillä, mutta loppujen lopuksi se on todellakin aika pieni asia maailman mittakaavassa.
Kävin äskettäin tartuntatautien erikoislääkärillä muissakin sukupuolitautitesteissä varmuuden vuoksi ja erikoinen lääkäriherra piristi minua kertomalla, kuinka herpes-tartunnan saaneita ravaa hänen luonaan jatkuvalla syötöllä. Hän naurahti, että aina ei voi olla varma, onko nainen saanut herpeksen vai onko hänellä jalka poikki, koska kävely näyttää ainakin tuottavan molemmille potilaille yhtä suurta tuskaa.

Tohtori kertoi myös tavanneensa juuri asiakkaan, jolla oli veressään jotain brasilialaisia ameeboja lomamatkan jäljiltä ja siinä vaiheessa minun oli pakko naurahtaa, että ehkä minä otan mieluummin ihan vaan tämän vähän yleisemmän viruksen.
Ikävin hommahan tässä on mahdollisissa tulevissa suhteissa asian puheeksi ottaminen, mutta en minä ainakaan pystyisi kuvittelemaan, etten huolisi toista ihmistä herpeksen takia, jos välitän hänestä tosissani. Mihinkään kevyempiin suhteisiin en varmaankaan jatkossa lähde, koska en todellakaan halua tartutella tätä eteenpäin miten sattuu.
Tärkeintä on, että elämä jatkuu! Ja kesä tulee. (: