Herpes uusi viisi päivää lääkityksen loputtua!!

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Herpes uusi viisi päivää lääkityksen loputtua!!

ViestiKirjoittaja reilua? » La Maalis 23, 2013 22:05

Hei,
mulla todettii HSV2 virus positiivisena vajaa kaksi viikkoa sitten, sain siihen viisi päivää kestävän kuurin Valavir nimistä lääkettä. En tiedä johtuuko siitä lääkkeestä vai herpeksestä, että en saanut kunnolla pissattua ja koko kroppa vyötäröstä alaspäin on kipeenä/kramppaa. Buranan voimalla olen mennyt. Nyt viime torstaina oli eka "terve" päivä (neljä päivää lääkkeen loppumisesta), lääke siis auttoi, mutta kun tuli perjantai-ilta alkoi taas kutina alapäässä ja huomasin muodostavan muutamaa rakkulaa. Nyt sitten taas alakroppa kipeenä ja pissa ei tule. Aloitin siis perjantaina uudestaan saman lääkekuurin minkä olin saanut varalle jos joskus uusii..
Joten onko normaalia, että tää pirun tauti voi uusia näin pian??
Maanantaina on mulla lääkärin soittoaika, mutta tuskaa tämä viikonloppu odotellessa..
reilua?

ViestiKirjoittaja Marika82 » La Maalis 23, 2013 22:36

Voi uusia ja alkuun useinkin, mutta yleensä uusii myöhemmin harvemmin. Sitten on niitä joita minä "edustan" eli olen sairastanut tautia n. 26vuotta ja vasta 6vuotta sitten taudista tuli "riesa" eli alkoi uusimaan ihan jatkuvasti. Joten nyt on menty estolääkkeellä vuodesta 2009. Syytä en mitenkään keksinyt miksi alkoi yht`äkkiä uusimaan niin usein kun oli monta vuotta ollut poissa. Kokeilin korjata kaikki vitamiini vajeet ja jne..toisilla ne on auttaneet, mulla ei. Otin estolääkkeen (sekin pitää olla valavir 500mg/2x päivässä kun toisilla riittää 1tabu) ja sillä mennään. Elämä on huoletonta ja onnellista kun pillerin ottaa. Joten älä turhaa kärsi!
Kun sairastin erästä toista sairautta ja sen vuoksi minut tutkittiin "perin pohjin" niin kerroin infektiolääkäreille tästä uusiutuvasta herpeksestä. On olemassa kuulemma joku synnynnäinen geenipuutos jonka vuoksi voi olla että herpes uusii ja muutkin taudit tarttuu herkemmin. Samalla tutkittiin myös kaikki muut taudit jotka voivat oireilla yhdessä herpeksen kanssa. Mitään herpestä selittävää ei löydetty. Yksi infektiolääkäri sanoi että hänen "näppituntuma" on että herpes uusii helposti jos altistuu homeelle ja se on ainoa joka voisi "selittää" oirettani että kaikkien vuosien jälkeen uusii näin usein. Eli aloitin tuolloin uudessa työpaikassani jossa on useita homepesiä korjattu näiden vuosien aikana.
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja reilua? » La Maalis 23, 2013 23:17

Tuosta estolääkityksestä aioinkin kysyä maanantaina.. lääkäri puhui siitä kun tauti todettiin, mutta aattelin, että ei mulle tämä riesa enää koskaan tule. Mutta siis toisin kävi. Noi sivuoireet on vaan kamalat, ehkä kipu johtuu herpes tulehduksesta, mutta toi pissaamisvaikeus on ehkä lääkkeestä kun ennen lääkettä vaikeutta ei ollut, vain kirveli rakkuloihin. Että jos sitten jotaa muuta vaikuttavaa ainetta olevaa lääkettää antaisvat..
reilua?

ViestiKirjoittaja Marika82 » La Maalis 23, 2013 23:26

Tuo valavir on todettu tehokkaammaksi kuin muut lääkkeet ja en ole törmännyt, että sivuvaikutuksia olisi kukaan raportoinut. Virtsaumpi on tyypillinen oire ensioireissa ja voi kehittyä vasta useiden päivien jälkeen ensioireiden alusta. Mä itse olen ymmärtänyt, että se voi osin johtua "pelosta" kun pissatessa pitäisi rentoutua ja kipu estää sen, mutta myös siitä turvotuksesta minkä tulehdus aiheuttaa. Korjatkaa jos olen väärässä? Eli älä nyt suinpäin ole luopumassa lääkkeestä. Kokeile sitä pidemmällä aikavälillä. Jos oire tulee lääkkeestä niin se pysyy vaikka rakkulat häviää.
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja tepitepi » Su Maalis 24, 2013 20:18

Itse en oikein ole varma milloin tämän olen saanut, joten aloin miettimään josko edellisessä suhteessani sen jo sain tai tartutin. Nimenomaan, koska tyttöystävällä tuli ilman erityistä syytä paha virtsaumpi. Katetroitiin kolme kertaa ja joutui viikon pitämään kestokatetria. Silloin ei ollut mitään syytä olettaa sukupuolitautia, mutta käsittääkseni testattiin perinteiset varmuuden vuoksi. Rakkuloitakaan ei selvästi ollut, koska varmasti olisi katetroitaessa useamman kerran pienimmätkin huomattu. Ehkäpä tuo oli herpes, koska naisella ikää semmoinen 21v ja aika harvinaista tuollainen...
tepitepi

ViestiKirjoittaja reilua? » To Heinä 04, 2013 18:02

Täällä taas.. kera ahistuksen.
Piti oikein katsoa milloin olin tänne kirjoittanu, että kuinka kauan olen tätä herpestä kantanu. Neljä kuukautta siis. Ja se herpes on uusinu noin 2-3 viikon välein :( Pari kipeää rakkulaa tulee melkein säännöllisin väliajoin, kestää 4-5 päivää ja häviävät. Ei onneks muita kipuja sen ekan jälkeen. Lääke kuurin oon syöny kaks kertaa. Reseptille kirjoitettiin viis kuuria ja otetaan tarvittaessa, että oikeesti ne olis syöty jos jokaiseen oisin ottanu. En meinaan tunnista itsestäni mitään "alkuoireita", että pääsis aloittamaan lääkkeen ennen kun paukamat tulee ja alkaa rakkulaks muodustumaan, niin siksi en ole aina ottanut. Lääke ei ole kuitenkaan lyhentäny parantumisaikaa huomattavasti.
Niin sitä tässä kyselen, että kannattaako nyt alkaa kyselemään estolääkitystä vai sietääkö moni muukin jatkuvasti toistuvaa herpestä ilman lääkitystä??
reilua?

ViestiKirjoittaja Marika82 » To Heinä 04, 2013 20:40

Mä siedin 2vuotta jatkuvasti uusivaa herpestä. Aloitin estolääkkeen koska aloin seurustelemaan ja muutenkin aloin miettimään hysteerisesti mihin seuraavaksi levitän rakkulat,kun mulla ne ilmaantui aina eripaikkaan kuin edelliset. Eli kuuntelisin sinun sijassasi sitä kuinka "hermot kestää" ja jos menee stressin puolelle niin aloittaisin estolääkityksen. Sun kohdalla elättäisin itse toivoa siitä, että kun tartunnasta kuluu ainakin vuosi niin oireet voisi lievittyä muutenkin.
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja reilua? » To Heinä 04, 2013 21:35

Juu taidan ootella nyt jonkuu aikaa, et jos harvenis tämä uusiminen niinkun sanoit, että voipi ajanmyötä harveta.. kiitoksia tästä vinkistä :)
reilua?

ViestiKirjoittaja Palmu » Pe Heinä 05, 2013 6:14

reilua? kirjoitti:Juu taidan ootella nyt jonkuu aikaa, et jos harvenis tämä uusiminen niinkun sanoit, että voipi ajanmyötä harveta.. kiitoksia tästä vinkistä :)

Minulla uusi myöskin useaan ja lääkäri määrisi estolääkityksen, jotta tilanne rauhoittuu. Ota vaan estolääkitys -turhaan kärvistellä. Aurinko kuulemma lisää herpeksen puhkeamista.
Palmu

ViestiKirjoittaja Palmu » Pe Heinä 05, 2013 6:16

Marika82 kirjoitti:Mä siedin 2vuotta jatkuvasti uusivaa herpestä. Aloitin estolääkkeen koska aloin seurustelemaan ja muutenkin aloin miettimään hysteerisesti mihin seuraavaksi levitän rakkulat,kun mulla ne ilmaantui aina eripaikkaan kuin edelliset. Eli kuuntelisin sinun sijassasi sitä kuinka "hermot kestää" ja jos menee stressin puolelle niin aloittaisin estolääkityksen. Sun kohdalla elättäisin itse toivoa siitä, että kun tartunnasta kuluu ainakin vuosi niin oireet voisi lievittyä muutenkin.

Minulla on siis toivoa!!! Minulla tulee syksyllä 2 v. Voisinkin silloin kokeilla estolääkityksessä taukoa? Minulla uusii niin herkästi.
Palmu

ViestiKirjoittaja Marika82 » Pe Heinä 05, 2013 8:41

Mielinkiintoista olis tietää, mutta tuskin kukaan siihen vastausta tietää, että jos oletetaan kehon kehittävän vastustuskykyä herpekseen eli kun se on tarpeeksi pitkään niin se aktivoituu enää harvemmin kun keho "sopeutuu", niin käykö niin jos on estolääkitys päällä? Estolääkityshän estää herpeksen aktivoitumisen, niin joutuuko keho silloin etsimään keinoja sopeutumiseen?
Mutta ainahan tuossa estolääkityksessä suositellaan että pitäisi välillä kokeilla kuinka aktiivinen herpes on ilman lääkettä. Voikohjan mm ainakin naisen hedelmällisyysiän ym. hormoonivaihtelu vaikuttaa aktiivina olemiseen, koska itselläni herpes paheni vasta yli 20v iässä ja olin sitä silloin jo melkein 20vuotta sairastanut. Eli elimistö oli ainakin todella jo sopeutunut tuohon herpekseen!!! Eikä se vaivannut mua enää kuin 1-2x vuodessa. Tai sit tuli tosiaan joku homealtistus :(
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja Palmu » La Heinä 06, 2013 8:26

Mielenkiintoista. Eräs lääkäri mainitsi minulle, että kannattaisi kokeilla vastuskyvyn vahvistamista. Minulla on vaihdevuodet ja koen herpeksen uusiutumisen siksi niin herkäksi ja toivun tamofeni-lääkityksestä. Nyt jo vuosi ilman Tamofenia. Gynekologi suositteli kokeilemaan välillä taukoa estolääkityksessä. Syksy voisi olla hyvä ajankohta, koska aurinko ei paista niin paljoa. Onko kukaan huomannut auringolla olevan vaikutusta herpeksen aktivoitumiseen?
Palmu

ViestiKirjoittaja Marika82 » La Heinä 06, 2013 10:09

No itselläni aikanaan oli ainakin aivan suoraan aurinko laukasijana eli aina tuli kun lähdettiin etelänmatkalle tai kun kesäalkoi. Myöhemmin se tuli ilman mitään selkeästi ymmärrettävää laukaisijaa. Ennen laukaisijat olivat aurinko sekä flunssa yhdistettynä menkka aikaan. Eli aika harvoin. Mutta siis nyt puhun siitä herpeksestä joka tuli kasvoihini ja kasvothan saa suoraan aurinkoa.
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja tepitepi » La Heinä 06, 2013 15:42

Estolääkityksestä, kun puhutaan niin pitää taas valittaa. Puoli vuotta menty jo tuplalla ja taas löytyy aktiivista herpestä. Tietenkin, kun lääkettä on veressä koko ajan niin se tappaa viruksen todella aikaisin, mutta ei näemmä tarpeeksi aikaisin. En huomannut taaskaan kutinaa tai rakkuloita, vaan vasta mikrohaavat limakalvoilla. Haavoissa näkyy reunoilla selvät rakkulan rajat kun valolla katsoo. Niitä löytyy vain toiselta puolelta ja yhteensä ehkä 10. Alkaa oikeesti masentaa tää meno.
tepitepi

ViestiKirjoittaja reilua? » Su Heinä 07, 2013 8:58

Nojos yritän kärvistellä tän kesän.. kaikki lääkärithän on lomalla.
Ja tosiaan sitäkin olen miettinyt, että jos elimistö muodostais "oman vastustuskyvyn", että ei näin useasti tulisi.. muttamutta. E-pilleritkin lopetin ihan testiksi, että vaikkuttaisko se vähentämään tota uusimista, mutta ei vielä ainakaan mitään muutosta. Auringossa tykkään olla, mutta eihän se nyt tonnenoin paista :lol: vai onko se vaan niin että oli auringon alla mitenpäin vaan niin uusii herkemmin..
reilua?

Seuraava

Paluu Yleistä keskustelua