Voiko herpes tilastot pitää paikkaansa?

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Voiko herpes tilastot pitää paikkaansa?

ViestiKirjoittaja lifegoeson » Ma Heinä 22, 2013 21:55

Useassa paikassa sanotaan että n. 20 % suomalaisista on saanut sukuelinherpestartunnan (esim. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00713), mutta kuitenkin niin harvalta oon ikinä kuullu herpeksestä mitään. Kumppaneita mulla on ollut kymmeniä ja useita seurustelusuhteitakin ja aika usein on tullu puhuttua sukupuolitaudeista. Jos kumi on jääny pois niin oon aina kysyny kumppanilta että onko ollu tauteja. Siltikään ennen omaa tartuntaani en ollut kuullut kenenkään mainitsevan herpeksestä mitään. Onko vaan ollut sattumaa ettei mun aikasemmilla kumppaneilla oo ollu herpestä, vai vaikeneeko suurin osa tästä asiasta, vai onko tilastot ihan päin seiniä vai tarttuuko tää oireettomana huonommin kuin annetaan ymmärtää? Jos 20%:lla suomalaisista olisi herpes ja se tarttuis niin helposti niin miten voi olla ettei tästä asiasta oo kuullu juuri mitään vaikka aktiivista seksielämää oon viettänytkin jo 15 vuotta. Ihmettelen vaan.
lifegoeson

Re: Voiko herpes tilastot pitää paikkaansa?

ViestiKirjoittaja Luna » To Heinä 25, 2013 15:56

Jossain vaiheessa pohdin tätä aihetta itsekin.. Kun kääntää tuon 20% luvuiksi niin sehän on miljoona kansalaista. Tuon linkkaamasi teksti on jostain syystä tiivistetympi versio kuin joillain muilla sivustoilla, esim. miesklinikan sivuilla on samaan lähteeseen (terveyskirjasto) viittaava teksti hieman pidempänä. Lainaan tähän siitä intron jossa hieman enemmän asiaa.

Miesklinikan sivuilta kirjoitti:Genitaaliherpeksen aiheuttaa yleensä Herpes simplex -virus, tyyppi 2 (HSV-2) ja huuliherpeksen HSV-1. Toisinaan HSV-1 infektoi genitaalit, ja HSV-2 voi ilmetä tyypillisillä yskänrokkoalueilla kasvoissa ja joskus muuallakin. Genitaaliherpeksen yleisyyttä ei tunneta tarkkaan, mutta HSV-2:n kantajia lienee aikuisista ainakin 20 %, mutta vain pieni osa oireilee. HSV-1:tä on yli 90 %:lla väestöstä. Siis yli miljoona suomalaista sairastaa tietäen tai tietämättään genitaaliherpestä. Sitä alkaa esiintyä jo 15 ikävuoden jälkeen. Esiintyvyys lisääntyy tasaisesti 40 ikävuoteen saakka, ja tasoittuu sitten 2025 prosentin välille. Sukuelinherpes lisääntyi rajusti 1970-luvulla ja 1980-luvun alussa. Viime vuosina nuorten osuus tartunnan saaneista on lisääntynyt.

Muutamia huomioita voi tehdä joilla nuo luvut tuntuvat järkeenkäyviltä;
- Vain pieni osa oireilee (ei tiedä/hoxaa tartuntaansa, voivat olettaa myös olevansa terveitä/parantuneensa jne.)
- Tartunnan saaneiden ikäjakauma, jota tässä ei siis suoraan anneta. Voidaan esittää oletus että nuorempana kokeillaan ja harrastetaan enemmän jolloin kumppanitkin nuoria ja tartuntaprosentti suhteessa vanhempiin ikäluokkiin vielä pienempi (pelkkää spekulaatiota, siis). Toisaalta suurimmat ikäluokat on eläkkeellejäämisiässä, onko siellä sitten enemmistö (lukumäärällisesti, ja siis hieman yli 20%) tarttuneistakin(?).
- Kun tartunnan saa, on se (hyväksyminen) monelle niin iso "kasvun" paikka että pysähdytään miettimään asioita hieman enemmänkin ja seksiseikkailut jää vähemmälle, keskitytään enemmän pysyvämpiin pitkäaikaissuhteisiin.
- Kertominen hävettää, helpompi olla kertomatta ja/tai esittää tietämätöntä. Kielletään asia itseltäänkin.

Vielä omakohtainen kokemus, itselleni vain kaksi kumppania on kertonut herpeksestä, molemmat sen jälkeen kun olin itse kertonut ensin. Tuntuma oli ettei toinen ainakaan, toinen tuskin, olisi kertonut asiasta. Kummallakaan ei ollut oireillut aikoihin.

Syitä miksei tätä tunnu tulevan vastaan ollenkaan on varmasti lukuisia muitakin...
Luna

Re: Voiko herpes tilastot pitää paikkaansa?

ViestiKirjoittaja lifegoeson » To Heinä 25, 2013 22:39

Hyviä ajatuksia Luna, kaikki varmasti pitää osaltaan paikkaansa. Toisaalta voi olla ihan hyväkin ettei asia ole koko ajan esillä...en osaa varmasti sanoa mutta luulisin että Suomessa ja muutenkin Euroopassa herpeksen stigma on pienempi kuin Jenkeissä. Varsinkin kun lukee jotain Herpes foorumeita rapakon toiselta puolelta niin ei voi ku ihmetellä miten demonisoitu tää virus on. Eihän tää kiva oo, mutta käytännössä kuitenkin melkein sama virus on lähes kaikilla suomalaisilla huulessa...
lifegoeson

Paluu Yleistä keskustelua