Herpes äidillä ja vastasyntynyt

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

ViestiKirjoittaja mariannan » Pe Elo 23, 2013 16:15

Hei! minulla tämä kiusallinen vaiva on jo vuosia ollut. Vihdoin kuitenkin uskaltauduin hankkia kauan haaveilemani lapsen. kuitenkin olen koko ajan huolissani jos tartutankin vauvan ja saatan hänet hengenvaaraan. Synnärullä herpestartuntaani ei mitenkään errikseen huomioitu!! olin syönyt estolääkityksen, jonka aloitin n kk ennen eikä synnytyshetkellä ollut rakkuloita. (minulla ne tulevat aina ulkosynnyttimiin)
Synnytin alateitse terveen tytön. missään vaiheessa siis herpeksestä ei puhuttu. olisiko vauvan pitänyt kuitenkin saada jokin lääkitys varoiksi tms.. tai olisiko hänestä pitänyt ottaa joitakin näytteitä?

olemme olleet kaksi viikkoa kotona ja panikoin koko ajan tämän asian kanssa.. vauv syö hyvin ja on muutenkin terveen oloinen, silti etsin koko ajan jotain mikä olisi vialla ja näenkin täysin olemattomia asioita, joita säikähdän. en haluaisi tämän vauva-ajan menevän näin :/

Mikäli vauva olisi saanu/saisi tartunnan millaisia oireita hänelle ilmestyisi, osaako joku kertoa? olen pelästynyt viattomia hormoninäppyjä suun ympärillä niinkuin huuleen ilmestynyttä imurakkulaakin aivan kuollakseni ( siis terv.hoitajan puh.konsultaation perusteella tuo vesikello on imurakkula)
mariannan

ViestiKirjoittaja Marika82 » Pe Elo 23, 2013 16:52

Toivottavasti joku synnyttänyt vastaa sinulle myös, sillä heitä täällä palstalla on ollut. Se mitä olen lukenut (luotettavia lähteitä) niin mitään varotoimenpiteitä ei tosiaan muuten ole raportoitu kuin toi äidin estolääkitys. Miksikäs sitä tervettä vauvaa testaamaan??
Huolestuneisuus on helposti luonteenpiirre. Että jos se vauvaikä ei menisi herpeksestä murehtien, niin helposti sitä murehtii jotain muuta kuten kätkyt kuolemaa. Puhu ihmeessä neuvolassa asiasta.
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Pe Elo 23, 2013 23:59

Itse olen saanut lapseni sektiolla muista syistä. Raskauksien aikana ei muistaakseni herpeksestä ollut kuin lyhyesti maininta neuvolakortissa. Käsittääkseni estolääkitys aloitetaan jos raskauden aikana herpes oireilee. Synnytyksen aikana voidaan peittää rakkuloita, jos siis on oireet päällä synnytyksen käynnistyessä.

Herpes ei ole loppujen lopuksi mikään hurja viirus, ja niin yleinen että jos olisi jotain syytä panikoida niin varmasti olisi puututtu. RAUHOITU, HYVÄ IHMINEN. Vauva tarvitsee läsnä olevaa äitiä ja sinä tarvitset kaiken energian vauvasta huolehtimiseen ja sen hoivaamiseen...
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja mariannan » La Elo 24, 2013 17:08

Ajattelin vielä kysyä, että kyllähän sen nyt luulisi huomaavan jos vastasyntyneelleni ilmaantuisi tuo herpestartunta?
Ettei tarvistisi jokaista ilmaantuvaa näppylää säikähtää..

Tyttö syö ahnaasti, ihmettelee ympäristöä ne muutamat hetket reippaasti mitä tuon ikäinen nyt hereillä jaksaa olla ja nukkuu suht hyvin (heräilee tietysti syömään ja välillä vatsaa vääntää)
Kuumettakin olen välillä mittaillut ja se ihan normaali..
mariannan

ViestiKirjoittaja Marika82 » Su Elo 25, 2013 19:19

onkohan tämä niin itsestään selvä vastaus, että en mä osaa ainakaan muuta todeta kuin että tottakai huomaisit. Mutta tosiaan tulet huomaamaan varmaan kaikkea muutakin, niinkuin itsekin jo totesit löyteneesi jotain näppylöitä....Vauvoillahan on jos jonkinlaista pilkkua jos vaikka missä. Ja mitä siitä sitten? Ei ne vaarallisia ole. Se on normaalia "ihon elämää". Eikä näppy iholla ole suinkaan näppy vauvan aivoissa. Toivottavasti voit jutella asiasta muille äidille tms...kaikilla on omat pelkonsa ja niiden kanssa vaan tulee elää. Ei lasta voi lasikaapiin kasvattaa.
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja koiranainen » Su Elo 25, 2013 20:01

Nauti vauvasi seurasta ja hoidosta täysin siemauksin! Älä ihmeessä jokaista näppylää ihmettele ja pelkää herpestä! Todennäköisesti sinulla on täysin terve ja nätti vauveli. Lämpimät onnittelut!
Jos ja kun herpeksen mahdollisuus on ollut synnytyssairaalan tiedossa, on sen tilanne varmasti jollain tavalla tarkistettu ennen H-hetkeä. Jos herpes olisi ollut aktiivinen silloin, sinut olisi ilman muuta leikattu.
Omista synnytyksistäni on jo vuosikymmeniä. Ensimmäisellä kerralla otettiin näyte, ja kun se oli puhdas, ei muuta kuin punnertamaan saliin :) Toisella kerralla kätilö kysyi, onko oireita tuntunut lähiaikoina, ja kun ei ollut- siitä vaan punnertamaan :)
Terveitä vauvoja, ei herpestä.

Sinulle ja pikkuiselle hyvää jatkoa!
koiranainen

Asiantuntijan pakeille

ViestiKirjoittaja mellifera » Ke Elo 28, 2013 19:30

Koska asia sinua noin kovin vaivaa niin mene ihmeessä lääkäriin juttelemaan asiasta. Turha asiaa on yksin kotona vatvoa.
mellifera

Paluu Yleistä keskustelua