Herpeksen puheeksiottaminen uuden seurustelukumppanin kanssa

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Herpeksen puheeksiottaminen uuden seurustelukumppanin kanssa

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Pe Syys 06, 2013 12:22

Heippa!

Mitä mieltä olette genitaaliherpeksen puheeksiottamisesta uuden kumppanin kanssa? Milloin on siihen "oikea hetki"? Millä sanoilla olette asian pöydälle nostaneet? Mikä rohkaisisi tässä asiassa muita sairastuneita? Näyttää olevan aika monia mietityttävä asia.
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Marika82 » Pe Syys 06, 2013 21:12

Kondoomien puuttumisen yhteydessä. Mies toteaa ettei hänellä ole mitään tauteja niin siitä pääsee aiheeseen miksi sellaista pitäisi käyttää (uskomatonta joo, mutta näitä miehiä löytyy jotka sitä kysyy). Siinä yhteydessä oli ainakin helppo päästä aiheen äärelle :) Ja itse "hyllytin" miehen ainakin miettimään sitten vielä ettei päätöstä pitänyt siinä tehdä kun järki ei parhaiten luista. Muita kokemuksia en viitsi tässä tarkkaan kertoa kun tää oli tää täysin julkisesti luettava palsta ;)
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja 347951 » Pe Syys 06, 2013 23:26

MOI Kaikille. Olen 46v mies ja tähän aiheeseen mun elämän kokemukuksella,harvoin kuulee että seurustelun alussa kukaan kertoo omasta alkoholismista,väkivaltaisuudesta,sairaaloisesta mustasukkaisuudesta tai peliriippuvuudesta yms.sellaisesta. Niin tälläisesta kumppanista voi erota tietenkin ,mutta tästä herpeksestä kertomatta jättäminen ,ja mahdollinen tartunta ,niin se seuraa aina. Itse olen tän parin vuoden (todettu tartunta)/sinkkuna) ,aina kertonu alkavissa suhteissa omasta tartunnasta alku vaiheessa. T-TIPI
TIPI
347951

ViestiKirjoittaja Marika82 » La Syys 07, 2013 0:30

eli sulla on kokemusta :) Kerros nyt jotain ihan käytännön vinkkejä? Missä tilanteessa ja millä sanoin? ;)
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja 347951 » La Syys 07, 2013 8:51

Me ihmiset ollaan yksilöitä. Vaikeata minunkin ollut kertoa, olen kuitenkin puhuvaa sorttia kaikista asioita. Aikasemmin vaikka puhelimessa kertoa tärkeestä asiasta mikä pitää puhua. Sitten kahden rauhallisessa ympäristössä,missä ei ole todellakaan muuta hälinää. itse yrittänyt viedä asian tähän herpekseen. Elämässä on paljon kokemista ja näkemistä . Toivon kaikille meille nyt yksin oleville,ja kumppania hakeville tsempiä tulevaan syksyyn. Niin ja parisuhteessa oleville myös. T-Tipi
TIPI
347951

Re:

ViestiKirjoittaja Juupeli » Su Touko 18, 2014 6:07

347951 kirjoitti:Me ihmiset ollaan yksilöitä. Vaikeata minunkin ollut kertoa, olen kuitenkin puhuvaa sorttia kaikista asioita. Aikasemmin vaikka puhelimessa kertoa tärkeestä asiasta mikä pitää puhua. Sitten kahden rauhallisessa ympäristössä,missä ei ole todellakaan muuta hälinää. itse yrittänyt viedä asian tähän herpekseen. Elämässä on paljon kokemista ja näkemistä . Toivon kaikille meille nyt yksin oleville,ja kumppania hakeville tsempiä tulevaan syksyyn. Niin ja parisuhteessa oleville myös. T-Tipi

Minkälaisen vastaanoton olet saanut kertomallesi?
Juupeli

Re: Herpeksen puheeksiottaminen uuden seurustelukumppanin ka

ViestiKirjoittaja Juupeli » Su Touko 18, 2014 6:20

Itsellä, niin kuin monella muullakin foorumilaisella tämä on varmasti edessä. Ristiriitaisia tunteitahan moinen herättää, koska mitään yhden illan juttuja en harrastele, mikä tarkoittaa kohdallani aina tunteita toista kohtaan. Asiasta kertominen pelottaa, koska hyljätyksi tuleminen pelottaa. Mitä enemmän toiseen tutustuu sitä enemmän kuitenkin toiseen ihastuu tai vihastuu. Terveestihän tämä menee suunnilleen samaan tahtiin, kun tangoon kaksi tarvitaan. Joten heti alussa kertominen tuntuu tarpeettomalta, mutta jos haluaa säästää itsensä mahdolliselta torjutuksi tulemisen tunteelta tai ainakin minimoida sen niin asia on eri. Tuolloin tosin nostaa riskiään tulla torjutuksi ja myös riskiä olla löytämättä sitä toista, koska ei ylipäänsä ensin tutustu ja siten luo tunnesidettä toiseen. Tuntuu omalla kohdalla mahdottomalta kertoa heti alkuun, koska en ole sänkyynkään heti hyppäämässä, vaan tahdon luoda toiseen yhteyden ja tutustua.

Kysymyskin tosin aiheeseen liittyen minulta löytyy. Sitten kun aika koittaa, tahtoisin voida antaa selkeän paketin asiasta toiselle. Olisiko siis antaa linkkiä aiheesta josta tarvittava tieto genitaaliherpeksestä löytyisi selkeästi?
Juupeli

Re: Herpeksen puheeksiottaminen uuden seurustelukumppanin ka

ViestiKirjoittaja Juupeli » Su Touko 18, 2014 7:32

Vapaasti suomentamani webmd (http://www.webmd.com/genital-herpes/guide/all-about-genital-herpes-how-tell-your-partner) sepostus genitaaliherpeksen kertomisesta kumppanille. Ajattelin jakaa tämän täällä kanssanne, kun mielestäni oli hyvä artikkeli ja aihe luultavasti itsellänikin tulevaisuudessa edessä..

MITEN KERTOA KUMPPANILLESI GENITAALIHERPEKSESTÄ

Sinun täytyy kertoa kumppanillesi genitaaliherpeksestä. Jos valitset oikean ajan ja kerrot oikealla tavalla, on hyvä mahdollisuus, että asiat järjestyvät.

Mieti miten haluaisit kumppanisi kuulevan uutisista. Haluatko sen kuulostavan isoltakin ongelmalta? Et tietenkään, joten älä esitä asiaa niin. Jos sanot ”minulla on sinulle jotain raskasta kerrottavaa” kumppanisi luultavasti tuolloin ottaa uutisesi raskaasti. Sen sijasta ole huoleton, suora ja tunteeton asiaa kohtaan.

Vältä myös provosoimasta sitä miten kumppanisi tulisi reagoida tilanteeseen. Erityisesti negatiiviselta osin. Jos sanot ”sinä tulet järkyttymään kuultuasi tämän” tai ”älä nyt säikähdä, mutta...” alat virittämään kumppaniasi ei haluttuun mielentilaan.

Yksinkertaisesti vain kerro, että sinulla on genitaaliherpes ja kysy onko tämä koskaan kuullut siitä. Ole valmis esittämään faktat asian suhteen.

OPETTELE NIIN PALJON KUIN PYSTYT GENITAALIHERPEKSESTÄ

Ennen kun kerrot, opettele niin paljon kuin pystyt genitaaliherpeksestä, jotta olet valmis vastaamaan kumppanisi kysymyksiin. Painota, että se on hyvin yleistä. Kuuleminen 1/5- tilastoista saattaa olla helpotus. Selitä myös miten genitaaliherpes elämässä vaikuttaa. Jotkut saavat rakkuloita genitaalialueille satunnaisesti, mutta monella oireet ovat niin pienet, etteivät he edes huomaa niitä.

Valitse sanasi viisaasti. Et halua vaikuttaa keskusteluun negatiivisin mielikuvin. Vaikkakin genitaaliherpes on tauti, sanomalla, että sinulla on ”tauti” luot negatiivisia mielikuvia, joten vältä sanomasta tätä sanaa. Tarkkaile myös adjektiivejasi. Älä siis kuvaile tilaasi ”kauheana,” ”ällöttävänä,” ”parantumattomana.”

VALITSE OIKEA ASETELMA

Sen lisäksi miten asiasi kerrot, saattaa asetelma vaikuttaa siihen miten toinen asian ottaa. Jos partnerisi tekee jotain, älä keskeytä häntä kertoaksesi genitaaliherpeksestä. Älä soita hänelle töihin tai ryntää huoneeseen sanoen ”Meidän täytyy jutella.” Tämä on tapa jolla saatat kertoa jos joku on kuollut tai aloitat riitelyn.

Oikea asetelma on rentouttava, vain te kaksistaan, silloin kun ei ole häiriötekijöitä. Keskustelu rauhallisen päivällisen tai puistossa kävelyn jälkeen ovat suositeltavampia paikkoja kuin keilarata tai ostoskeskus.

Pahin aika kertoa, paitsi seksin jälkeen, on esileikin aikana tai kun vaatteenne ovat jo lattialla. Se ei ainoastaan pilaisi tunnelmaa, vaan se saattaisi myös ärsyttää kumppaniasi, joka johtaisi keskustelun alkamiseen väärällä jalalla.

Parasta olisi antaa aiheen tulla luonnollisesti keskustelussa. Silloin se vaikuttaisi vähemmän järkyttävältä ja enemmän miltä tahansa asialta elämässäsi. Voisit esimerkiksi sanoa ”Jotta tietäisit niin lääkärini soitti minulle eilen testituloksista ja sanoi, että minulla on viirus joka aiheuttaa genitaaliherpeksen.”

Jollet ole koskaan harrastanut vielä seksiä kumppanisi kanssa, ei ole epäkohteliasta kysyä häneltä onko tällä sukupuolitauteja. Voit aloittaa keskustelun olemalla ensimmäinen joka kysyy. Ainahan on mahdollista, että hän kertoo saman asian.

On myös mahdollista, että kumppanisi ottaa asian väärällä tapaa riippumatta siitä miten ikinä asian hänelle kerrotkaan. Tässä tapauksessa älä ala puolustelemaan. Anna hänelle aikaa miettiä sekä rauhoittua ja hyväksyä asia. Tämä ei ehkä ole ensimmäinen haaste jonka olette kohdanneet ja jos suhteenne on tarpeeksi arvokas jatkuakseen, ei se tule olemaan viimeinen.
Juupeli

Paluu Yleistä keskustelua