Herpeksen tarttuvuudesta oireettomana

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Herpeksen tarttuvuudesta oireettomana

ViestiKirjoittaja Nora » Ke Marras 13, 2013 0:07

Kirjoitan teille omakohtaisen kokemukseni ettei herpes tartu oireettomana.
Sain tartunnan 15 vuotta sitten ja miesystäväni tuolloin myönsi että hänellä oli ollut oireita, rakkuloita tartunnan aikaan, mutta hän oli silloin humalassa eikä muistanut varoa/välttää seksikontaktia kanssani tai luuli oireiden jo parantuneen. Tässä todistus siitä että sain tartunnan oireiden aikana. Sittemmin erosimme enkä ole itse koskaan tartuttanut herpestä eteenpäin uusiin kumppaneihini. Olen kertonut suhteen alussa tästä vaivastani ja kumppanin kanssa on sovittu että vältämme seksiä silloin kun huomaan oireita. Ja näin on hyvin toiminut. Emme ole käyttäneet kondomia enkä ole tartuttanut kenellekään tätä eteenpäin.
Juju piilee siinä, että oireet ovat joskus todella miedot ja luulenkin, että kumppanilla on ollut oireita mutta ei ole niitä kunnolla tulkinnut, jos on tartuttanut sen silloin seksikumppaniinsa. Itse olen tosi tarkka, jos pienikin nirhauma tuntuu alapäässäni, esim. pitkän polkupyöräreissun jälkeen,vältän seksikontaktia kaiken varalta, enkä ota mitään riskiä että tartuttaisin eteenpäin. Myös annan oireiden kunnolla parantua reilun viikon ennenkuin seuraavan kerran harrastan seksiä.
Olen syönyt estolääkitystä ajoittain, varsinkin parisuhteessa ollessani, valavir 500 mg kerran päivässä, joskus stressaavina ajankohtina herpes voi oireilla estolääkityksenkin aikana, niin silloin otan 2 x 500 mg ja taas kokeilen pienentää annostusta kun stressin aiheuttaja poistuu.
Lääkkeitä on todella ikävä syödä koska kannatan luomuna olemista. Tällä hetkellä en ole parisuhteessa enkä syö estolääkitystä turhaan. Herpes uusiutuu kerran kuukaudessa tai kerran kahdessa kuukaudessa.

Kuulisin mielelläni teidän kokemuksianne, luomuhoidoista, mikä voisi pitää oireet pois ilman estolääkettä ?
Nora

Re: Herpeksen tarttuvuudesta oireettomana

ViestiKirjoittaja mellifera » Ke Marras 13, 2013 11:18

Mistä voit tietää, ettet ole tartuttanut? Virusta voi kantaa vuosia tai koko elämän oireettomana. Ja nämä oireettomat voivat sitä tartuttaa.

En hirveästi kannustaisi ihmisiä tuudittautumaan tarttumattomuuteen oireettomana aikana.
mellifera

ViestiKirjoittaja Nora » Ke Marras 13, 2013 20:47

Eivät ole exäni useamman vuoden seurustelumme aikana tartuntaa saaneet ja yhteyttä olemme pitäneet eronkin jälkeen eikä oireita ole ollut.

Tottakai jokainen päättää toiminnastaan itse.
Nora

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Ti Marras 19, 2013 11:41

Yleinen oman immuniteettisuojan parantaminen, siis liikunta, ravinto, lepo ja psyykkisen stressin välttäminen. Hyvä yleiskunto suojaa puhkeamisilta.
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Tahiti » Pe Marras 22, 2013 21:09

Minulla sama kokemus. Olen ollut nykyisen kumppanini kanssa kohta 2 vuotta, enkä ole tartuttanut häntä, vaikka emme käytä kondomia. Ja tämä on varma tieto - kävimme viime vuonna ,vajaan vuoden seurustelun jälkeen, sukupuolitautien poliklinikalla ottamassa kaikki mahdolliset testit. Herpes ei kuulu vakiotesteihin, mutta koska kävimme yhdessä ja hän ilmoitti hoitajalle että minulle on se, häneltä katsottiin myös se.
Tahiti

ViestiKirjoittaja Marika82 » Pe Marras 22, 2013 21:50

Mutta kun tuo verikoekaan ei ole absoluuttisen varma. Tiedän kaksikin tapausta jotka ovat yrittäneet varmistaa tartuntaansa verikokeella. Tulos negatiivinen vielä vuosiakin ensioireista, mutta kun oireet uusineet vuosien päästä niin herpes diagnoosi ei ole jäänyt epäselväksi. Mutta yhtälailla olen törmännyt siihen ettei näkyviä oireita ole kumppanille tullut koskaan...sille vaan ei koskaan voi saada 100% varmuutta että onko kumppanilla oireeton herpes kuitenkin olemassa. Eli aivan turhaa koko testaaminen :|
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja rouvahoo » La Marras 23, 2013 12:25

Todellakin samaa mieltä Marikan kanssa.
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jenkaro » Ti Heinä 01, 2014 0:31

T
Viimeksi muokannut Jenkaro päivämäärä To Touko 24, 2018 22:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Jenkaro

ViestiKirjoittaja Julianne13 » Ma Heinä 14, 2014 0:17

Minulla myös samanlainen kokemus herpeksen tarttuvuudesta kuin aloittajalla. Olin naimisissa muutaman vuoden, emmekä käyttäneet kortsua, vaikka minulla ajoittain oli herpes päällä (tosin silloin emme tietenkään harrastaneet seksiä). Myöhempien seurustelukumppanien kanssa on ollut sama juttu: kenellekään ei ole tullut ainakaan oireita. Ja olisihan se suoranainen ihme, jos kaikilla heistä olisi herpes oireettomana.

Minun herpes-virus on jo "vanha" ja "voimaton" eikä juuri oireile enää liki 20 vuoden jälkeen. Lääkitystäkään en ole joutunut käyttämään moneen vuoteen. Eli helpotusta viruksen kanssa saattaa ilmeisesti olla tulossa ajan kanssa.
Julianne13

ViestiKirjoittaja jenni » To Tammi 01, 2015 22:36

Sama juttu minulla, että pitkissä parisuhteissa olen kertonut asiasta ja vaikka olemme olleet ilman kodomia vuosikausia seksisuhteessa, niin yhdellekään kumppanilleni ei ole oireita tullut. Vaikka saattavat sitä virusta kantaa, mutta eivät oirehdi kuitenkaan.
jenni

ViestiKirjoittaja Perhonen » Pe Helmi 13, 2015 13:08

Sama kokemus mulla... Nyt 1,5v suhteessa, hormonaalisella ehkäisyllä. Kumppani pysynyt terveenä - ei ainakaan ole oireita ollut - tiedä sitten, onko tarttunut vai ei. Eikä aiemmista kumppaneista ole myöskään perästä kuulunut asian tiimoilta... Niin ollaan toimittu, että seksiä on vältetty jos alapäässä on kutissut tai kuumottanut. Ensi puhkeamisen jälkeen ei itselle ole varsinaisia rakkuloita tullut lainkaan. Ainoastaan kuumotusta, kutinaa ja punoitusta alueelle. Sitä en tiedä, kumpi tyyppi itselläni on, sillä lääkärin diagnoosia ei ole.
Perhonen

ViestiKirjoittaja Jarde » Su Helmi 22, 2015 12:25

http://www.dynamiclear.com/blog/herpes-transmission.htm

On olemassa kaksi tapaa herpes voidaan lähettää:

Oireellinen

Kun havaittavia oireita ovat läsnä (myös varoitusmerkit kuten kutinaa ja pistelyä, sekä silloin, kun puhkeaminen on parantavaa ja karstainen tai kiinni yli).

Oireeton

Kun mitään oireita ovat näkyvissä, mutta irtoaminen voidaan tapahtuvat ihon pinnalle. Tämä on arvioitu esiintyvän välillä 1%: sta 30% päivää riippuen Herpes simplex-infektion ja missä se tapahtuu.

Tässä on arvio siitä, kuinka usein viruksen leviämistä tapahtuu (Terri Warren, RN, NP - Westover Heights Clinic Herpes Handbook, 2010):

HSV 2 sukuelinten: 15-30% päivien arvioitu
HSV 1 sukuelinten: 3-5% päivien arvioitu
HSV 1 suullinen: 9-18% päivien arvioitu
HSV 2 suullinen: 1% päivien arvioitu

Oireeton herpes viruksen leviämistä

Aikaa juuri ennen ja heti sen jälkeen puhkeamisen pidetään "korkean riskin" aikaa ja on kun Oireeton herpes viruksen leviämistä on todennäköisin. Välttäminen sukupuolen ensimmäinen merkki oire ja muutaman päivän kuluttua puhkeaminen on parantunut auttaa vähentämään mahdollisuus Herpes leviämisen.
Onko turvallista seksiä Herpes mahdollista?

Monet parit ovat olleet pitkäaikaisia ​​suhteita aktiivinen seksielämä ilman leviämistä Herpes simplex virus. Jos kumppani HSV on tajuissaan ja tietoinen kun puhkeaminen alkaa (kutina, kirvely, pistely) ja pidättäytyy seksistä puhkeamiseen saakka on täysin parantunut sitten siirto on hyvin epätodennäköistä.

Jotta saat realistinen ajatus, joka osoittaa, miten turvallista seksiä HSV + kumppani voi olla, katsomaan numerot toimittamat tieteelliset tutkimukset.

Välttämällä sex aikana aktiivinen puhkeamisen mahdollisuudet viruksen tartuntariski on 4% vuodessa (Terri Warren, RN, NP - WebMD, 2005). Kyllä. Vuodessa, ei seksuaalista istunto. Jakamalla tämä luku 365 päivää (tai yötä), tämä tekee mahdollisuus levittää virusta tiettynä päivänä / yö 1%, (0,04 x 1/365 = 1,09589041%) tai lähes 98,91% todennäköisyys, että et anna sitä päälle.

Jos myös käyttämällä kondomia tai viruslääkkeiden, se leikkaa ne jo huikea kertoimet puoli, 2% vuodessa. Mahdollisuus levittää HSV tiettynä iltana tulisi tällöin 0,5% tai 99,5% mahdollisuus, että et.

Yksinkertaisesti sanottuna, 99% kertoimet ovat erinomaiset. Jos sinulla olisi 99% mahdollisuus voittaa lotossa, ostaisit lippu? Olisit hullu ei. Ei ole väittäen että.

Siksi, kun otetaan huomioon, että vain (todella) taattu asia elämässä on kuolema, 99% kertoimet ovat niin luja kuin se saa. 96% on melko rauhoittavaa samoin. Plus, ihmiset, jotka ovat tietoisia HSV + tila yleensä taipumus huomata jopa lievin oireita, kuten prodrome oireita. Tämän vuoksi ne ovat paljon todennäköisemmin tunnistaa kun puhkeaminen on aikeissa tapahtua, ja voi sitten ilmoittaa kumppaninsa ajoissa lyödä siirtonopeudet alas 1-4% vuodessa pidättäytymällä seksistä tilapäisesti.

Naisilla, mahdollisuudet sairastua herpes ovat hieman korkeammat, mutta ei paljon. Ihannetapauksessa etsimme noin 98% ehkäisy sijasta 99% ("riski" on kaksinkertaistunut, koska lisääntynyt yhteyspiste). Tuskin merkittävä ero yleistä, vaikka.

Päinvastoin, "vieraita" tai ihmiset tietämättömiä tila, voi olla kevyin puhkeaminen maailma on koskaan nähnyt vielä päätyä levittää virusta, koska heillä ei ole aavistustakaan, mitä on tekeillä, tai että he jopa positiivinen ensinnäkin . Tämä, yhdessä oireeton irtoaminen (yleensä niistä ei varotoimista vähentää irtoaminen), on se, miten useimmat ihmiset itse saada HSV aluksi.
Jarde

ViestiKirjoittaja muuton_ihan_jees81 » Su Helmi 22, 2015 14:37

Tuo jarden copy pastettama käännös joko oli hyvää huumoria tai sitten ihan vakavissaan ketjuun lisätty tietopläjäys mutta käännöksen onnistuneisuus vain jääny suuremmalti tsekkaamatta. Mut ei se mitään, joka tapauksessa hyvät naurut ainakin sai - täytynee joskus lukea toi linkin takainenkin teksti :)
muuton_ihan_jees81

ViestiKirjoittaja Ozo » Ti Helmi 23, 2016 13:21

Eiköhän yksilöllinen vastustuskyky ratkaise, kuinka helposti tartunnan saa ja kuinka se ilmenee. Itse olen saattanut saada HSV 2:n milloin vain 20 vuoden aikana. Oletettavasti tartuttaja on ollut myös oireeton. Ja kukaan ei ole tietääkseni saanut minulta oireellista tartuntaa. Itselläni ensimmäiset oireet olivat pari vuotta sitten ja niin vähäisiä, että sattumalta huomasin. Tartuntani on anaalialueen lähistöllä, ja sen alueen tartunnoissa usein virusta erittyy ilman selkeitä oireita.

HSV 2 saattaa suojata HSV 1:ltä. HSV 1 ei suojaa HSV 2:lta, mutta silloin HSV 2 on usein oireeton. Eli jos partnerisi ovat sairastaneet ensin "perinteisen huuliherpeksen", niin heillä genitaaliherpes on vain oireeton. Ja jos genitaaliherpestartunta on noin 20 %:illä ihmisistä, niin eiköhän silloin myös osa tartuntaa saamattomista ole ole ollut kontaktissa kantajan kanssa, eikä silti ole saanut tartuntaa.

Et pysty millään todistamaan, ettet ole tartuttanut virusta eteenpäin. Mielestäni pitkässä suhteessa on aika järjetöntä pukeutua kokovartalokondomiin herpeksen pelossa. En minäkään vakkarin kanssa kortsua käytä, eikä hän tiedä itsellään herpeksiä olleen. Sivusuhteen kanssa on käytetty kondomia, mutta hänkin suhtautuu asiaan rennosti. On sentään altistunut aikanaan huuliherpekselle, joten kantaa todennäköisesti oireetta herpesvirusta, eli jonkinlaista luonnon "rokotusta" HSV 2:a vastaan. Ja ilman testejähän kukaan ei tiedä, kumpi virus (1 vai 2) on, olipa se kummassa päässä tahansa. Itselläni varmistettu 2:ksi, ja huuliherpestä en tiedä ikinä sairastaneeni.
Ozo

Paluu Yleistä keskustelua