Estolääkitys loppuelämäksi?

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Estolääkitys loppuelämäksi?

ViestiKirjoittaja Peikko » Ke Touko 27, 2009 21:46

En tiedä miksi nyt vasta eksyin tänne sivustolle, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. :D Siitä on nyt n 6 vuotta kun sain herpeksen. Olin juuri tavannut silloisen miesystäväni ja kaikki oli niin täydellistä. Kunnes.. Sain oireet aika pian suhteen alettua ja ne tuli kovempina kuin mikään kipu koskaan aikaisemmin. Tuska ei kuvaa sitä olotilaa mikä silloin oli. Kävin lääkärissä ja huusin kivusta. Lääkäri totesikin että kyseessä on luultavasti genitaaliherpes, mutta ei puhettakaan lääkityksestä. Jälkeenpäin olen lukenut että koviin oireisiin voi antaa suonensisäistä antibioottia mikä lievittää ensioireita.. Testit kuitenkin otettiin ja tauti varmistui. Miesystäväni ei myöntänyt oireilleensa koskaan tai tienneensä kenenkään entisten naisystävien kantaneen tautia. Mies paljastui kuitenkin sairaaksi narsistiksi, joten tiedä sitten puhuiko totta. Jouduin aika pian hankkimaan estolääkityksen koska oireilin koko ajan. Vuosien varrella olen yrittänyt välillä olla ilman lääkitystä, ja katsoa josko sitä ei enää tulisikaan, ja joka kerta joutunut pettymään. Olen ravannut eri lääkäreillä hakemassa tietoa/ tukea tähän ikävään tautiin, mutta aina ne vaan hokee että kyllä se ajan mittaan hävii. On vaan erittäin kallis lääke kyseessä, ja joka kerta sitä hakiessa apteekista joutuu kokemaan sen saman häpeän. Ja sen lisäksi saan aina muistutuksen ex-miehestäni, jota en lämmöllä voi muistella. Voimia teille kaikille kohtalotovereille ja aurinkoista kesää!
Peikko

ViestiKirjoittaja rouvahoo » To Touko 28, 2009 10:21

Todella surullista, että sulla uusiutuu herpes niin usein ja pahana. Tuntuu epäreilulta, että monet meistä selviävät vähällä ja toisilla taas herpes on jatkuva riesa. :(

Oletko harkinnut lääkekuurin aloittamista tarvittaessa? Kuinka usein herpes puhkeaa ilman estolääkitystä? Jos jokin, esim. kuukautiset, provosoi puhkeamista? Ettei tarvitsisi koko ajan syödä. Monet tunnistavat milloin herpes on puhkeamassa ja alkavat silloin syömään lääkettä, jolloin oireilta voi välttyä kokonaan tai melkein kokonaan. On tosi yleistä, että ajan mukana, vuosien saatossa, oireet harvenevat ja helpottuvat.

Mikä lääke on kyseessä? Oletko kokeillut muita lääkkeitä, jotain halvempaa? Tai riittäisikö pienempi annos pitämään herpeksen kurissa?

Iv-lääkitys hoidetaan sairaalassa ja se, kuten tablettilääkityskin, ainoastaan pysäyttää viruksen lisääntymisen. Eli jos oireet ovat päässeet jo pahaksi, se ei niitä varsinaisesti helpota. Tärkeää olisi päästä aloittamaan mikä tahansa lääkitys siis ajoissa.

Olen kuullut, että jollekin olisi ollut apu betolvex- tai gammaglobuliiniruiskeista. Noista en tiedä sen enempää, mutta joltakin lääkäriltä voisi ehkä kysyä niistä.

Miesystäväsi ei välttämättä ihan oikeastikaan tiennyt kantavansa herpestä. Suurin osa ei tiedä, vain 10% kantajista saa oireita.
rouvahoo
Site Admin

Tiedän mitä se on

ViestiKirjoittaja Shelma » Ma Kesä 01, 2009 11:50

Minulla on ollut jatkuvasti toistuva herpes viimeiset 6 vuotta. En ole syönyt estolääkitystä. Syön kuurin aina silloin kun on tarpeen. Oireilen aina puolet kuusta.

Lääkärit ei yleensä osaa sanoa mitään muuta kuin suosittelevat estolääkitystä. Kävin jokin aika sitten kotikaupunkini tk:ssa. Olen yrittänyt välttää tätä paikkaa viimeiseen asti näissä merkeissä. Onneksi menin. Tk:ssa oli uusi lääkäri ja hän osasi antaa tukea! Voisin varata hänelle aikoja ihan vaan siksi että saisin jutella jonkun kanssa tästä.. Hän on niin ihana lääkäri !

Lääkkeissä on eroja, jos ei ole tehoa niin kokeile toista. Söin pari viikkoa sinkkiä ja sinä aikana ei ollut oireita. Kokeile sitä! Lopetin sitten syönnin kun tulin raskaaksi. Raskausaikana on puhjennut kerran, alussa ollaan ja pelkään kuinka aktiivista herpeselämää tässä eletään ;(
Shelma

ViestiKirjoittaja Peikko » Ti Kesä 02, 2009 20:51

Käyttämäni estolääkkeen nimi on zovirax ja se maksaa kelan korvausten jälkeen n. 80-90 euroa kolmen kuukauden satsi. Yritän ostaa sitä suurissa erissä ettei tarvitse hakea sitä jatkuvasti koska se tuntuu niin inhottavalta ja nöyryyttävältä. On jotenkin tuntunut olevansa niin yksin tän asian kanssa.
En ole enää edes yrittänyt olla ilman estolääkitystä, koska aikaisemmin herpes alkoi oireilemaan lähes heti lääkkeen lopetettuani. Välillä tosin saattoi mennä parikin viikkoa ilman oireita, mutta sitten se taas tuli.
Tämä lääke toimii hyvin ja oireita ei ole ollenkaan.
Nyt en uskalla ottaa riskiä, ettei nykyinen miesystäväni saisi tartuntaa, vaikka tokihan tarttumisen riski on kokoajan olemassa. On silti ihanaa huomata ettei hän pelästynyt ja lähtenyt karkuun kun kerroin asiasta.
Hienoa, että olet löytänyt hyvän lääkärin, jolta saat tukea ja tietoa. Itse en tk:sta tai kotikaupunkini yksityisiltäkään lääkäreiltä ole sitä saanut. Seuraavaksi ajattelin kokeilla sukupuolitautien poliklinikkaa. Olen lukenut taudista kaiken mahdollisen, mutta haluaisin vielä jutella jonkun asiantuntevan lääkärin kanssa.
Peikko

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Ti Kesä 02, 2009 22:44

Minä en ole itse saanut keneltäkään lääkäriltä mitään tukea tai tietoa. Kun kävin diagnoosin vuosia sitten saamassa, niin se oli vaan resepti kouraan ja moro. On ihan järkyttävää, miten huonot tiedot, tai sitten vain valmiudet antaa sitä, tk-lääkäreillä on. Olen opiskellut itse, mm. hyvä kirja on Sukupuolitaudit, toimittaneet Timo Reunala, Jorma Paavonen ja Timo Rostila. http://verkkokauppa.duodecim.fi/Publish ... mcode=6103

On niitä sellaisia miehiä, jotka tajuaa asian, ainakin minulla on sellainen kotona. :) Tuurista vai mistä lie kiinni, minulla ei juuri herpes oireile. Elän kyllä hyvin terveellisesti ja stressittömästi, ja sillä voi olla vaikutusta asiaan.
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Tyyny » To Maalis 11, 2010 13:55

Otsikon mukaista toimintaa harkitsen.
---
Joku sanoi Aclovir 800 mg:n olevan halvin estolääkitys. Onko näin? Muitakin estolääkitystä koskevia näkemyksiä ja kokemuksia olisi "kiva" kuulla.
Viimeksi muokannut Tyyny päivämäärä To Maalis 25, 2010 12:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Tyyny

ViestiKirjoittaja Eleanoora » La Maalis 13, 2010 21:53

Mistä te ostatte sinkkiä? Syöttekö ihan siis pelkkää sinkkiä vai esim Beroccaa, jossa on B-vitamiinia lisäksi?

Mulla kanssa uusi herpes melkein koko ajan, tosin olen ollut ylistressaantunut koko alkuvuoden. Jostakin syystä lääkärit kirjoittavat mulle tosi nihkeästi estolääkettä, korkeintaan kuukaudeksi kerrallaan, vaikka yritän selittää, ettei se riitä, kun heti uusii kun lääke loppuu.
Eleanoora

ViestiKirjoittaja Tyyny » To Maalis 25, 2010 12:31

Acyrax 800 mg, kaksi kertaa puolikas tabletti vuorokaudessa per kuukausi maksaa kelakorvaamattomana jotain 28 e, siihen kelakorvaus niin n. 16 e/kk. Korvaava halvempi lääke maksaa vieläpä euron vähemmän. Itse sain reseptin 12 kuukaudelle selittämällä lääkärille vaivan vittumaisen luonteen ja uusiutuvuuden ja pyysin itse suoraan estolääkitystä. Pyysin tietysti määräämään halvimman mahdollisen ja tämä puolitettava 800 mg oli kaikista halvin. Voi ostaa kerran kuussa tai koko vuoden napit kerralla. Pyysin samalla labralähetteen verenkuvaan, jotta selviää, voisiko jatkuva uusiminen ehkä liittyä vitamiinien tai raudan puutteeseen.

Tämän tiedon valossa ihmettelen, miksi kukaan vaivasta toistuvasti kärsivä jättäisi estolääkityksen hommaamatta. Toivon näitä syömällä voivani unohtaa edes "omistavani" koko helvetin viruksen. 16 euroa kuukaudessa on siitä olematon hinta ja kaksi tablettia päivässä melko siedettävä annos.
Tyyny

ViestiKirjoittaja notsweet » La Touko 15, 2010 17:11

Tyyny kirjoitti:Acyrax 800 mg, kaksi kertaa puolikas tabletti vuorokaudessa per kuukausi maksaa kelakorvaamattomana jotain 28 e, siihen kelakorvaus niin n. 16 e/kk. Korvaava halvempi lääke maksaa vieläpä euron vähemmän. Itse sain reseptin 12 kuukaudelle selittämällä lääkärille vaivan vittumaisen luonteen ja uusiutuvuuden ja pyysin itse suoraan estolääkitystä. Pyysin tietysti määräämään halvimman mahdollisen ja tämä puolitettava 800 mg oli kaikista halvin. Voi ostaa kerran kuussa tai koko vuoden napit kerralla. Pyysin samalla labralähetteen verenkuvaan, jotta selviää, voisiko jatkuva uusiminen ehkä liittyä vitamiinien tai raudan puutteeseen.

Tämän tiedon valossa ihmettelen, miksi kukaan vaivasta toistuvasti kärsivä jättäisi estolääkityksen hommaamatta. Toivon näitä syömällä voivani unohtaa edes "omistavani" koko helvetin viruksen. 16 euroa kuukaudessa on siitä olematon hinta ja kaksi tablettia päivässä melko siedettävä annos.

Samaa mieltä estolääkityksestä, varsinkin, kun on tutkittu ja osoitettu, että jatkuva estolääkitys (valasikloviirillä, mutta miksi ei jossain määrin myös asikloviirillä toteutettuna, jonka johdos valasikloviiri on) vähentäisi oireettoman vaiheen viruseritystä (asymptomatic viral shedding), joissain todettiin että jopa puoleen verrokkiryhmään verraten. Tähän nimenomaiseen ilmiöön kun monen suurin huolenaihe, eli viruksen tartuttaminen kumppaniin, liittyy. Vaikka ei sekään ongelmaa valitettavasti ratkaise :(. Onko muut optimistiset foorumin käyttäjät tutkailleet ulkomaisten sivujen keskusteluja kehitteillä olevista rokotteista ja muista mahdollisista tulevista ja paremmista hoitomuodoista? Itsellä ainakin tuo pieni toivo paremmasta tulevaisuudesta helpottaa hieman oloa...
Muutamia: http://www.herpes-coldsores.com/messageforum/
ja http://herpesisnormal.com/
notsweet

ViestiKirjoittaja Olivia » La Touko 29, 2010 8:11

Shelma: "Raskausaikana on puhjennut kerran, alussa ollaan ja pelkään kuinka aktiivista herpeselämää tässä eletään"

Tiedät varmaan herpes-viruksen riskit vastasyntyneelle. Ellet, ota selvää!
Olivia

Paluu Yleistä keskustelua