Hei, päätin kertoa myös omasta tarinastani.. Olen vieraillut täällä sivustolla useastikin ja viettänyt monia päiviä ja öitä googlettamassa viruksesta, mutta nyt vasta päätin rekisteröityä.
Takana on hyvin raskaat kuukaudet! Kaikki lähti siitä, kun olin melko pahasti sairaana ja usealla antibioottikuurilla. Tämän jälkeen (ehkä niiden seuraksena) puhkesi hiivatulehdus (tai näin ainakin uskottiin). Tulehdus oli paha, joten itse peilin kanssa tarkkailin, että mikä ihme siellä kiusaa. Netistä kaikenlaisia diagnooseja etsiessäni (myös näihin muihin sairauksiini) sain päähäni, että alapäässäni voisi olla herpes. Kävin gynekologisessa tutkimuksessa, jossa todettiin tulehdus, mutta lääkäri ei uskonut herpekseen. Sanoi, ettei näytä siltä, vaan joltain ihan tavalliselta emätintulehdukselta. Kyseinen lääkäri sanoi myös, ettei olisi huolissaan herpeksestä (ei kuulemma ole vakavaa, vaan inhottava riesa vain).
Muiden sairauksieni takia kävin useasti sairaalassa ja kahden viikon jälkeen polveeni pamahti rakkula. Seuraavana päivänä toinen ja kolmaskin. Lääkärin mielestä näytti herpesrakkuloilta. Taas säikähdin, että mistä ihmeestä nyt tämäkin. Lääkäri selitti, että näitä voi puhjeta kaikille vesirokon sairastaneille (etenkin silloin, kun on muuten sairaana/usealla lääkekuurilla, kuten minä). Sain antibiootit ja rakkulasta otettiin näyte. Taas kotiin ja parani muutamassa päivässä.
Viikon päästä palasin lääkäriin väsymyksen takia. Päivystävä lääkäri teki perus tutkimuksen (mittaili kuumetta, kyseli vointia, katsoi nieluun jne.) Kerroin myös polven rakkuloista ja näytinkin parantunutta kohtaa. Sitten lääkäri selaili hetken koneelta tietojani, kunnes lätkäisi käteeni lapun genitaaliherpeksestä. Säikähdin ja ihmettelin, että sekö minua vaivaa.. Lääkäri selitti, että näytteestäni (polven rakkulasta) on löydetty HSV2, joka on sukuelinherpes. Menin shokkiin ja itkin, että voiko tämä olla todellista. Lääkärin mielestä aiemmin todettu hiivatulehdukseni oli todennäköisesti herpes ja sieltä olen onnistunut sen polveeni siirtämään.
Kotiin päästyäni itkin ja itkin ja etsin tietoa herpeksestä. Masensi aivan suunnattomasti se, miten huonosti tästä kyseisestä viruksesta edes tiesin ennen tätä. Itselläni ei ole koskaan ollut edes huuliherpestä, niin en ole asiaa pahemmin ajatellut. Usein joillain herpeksen huulessa nähnyt ja tiennyt, että siitä voi tarttua helposti esim juomapullon kautta, mutta en sitäkään pahemmin pelännyt. En tietenkään samasta pullosta juonut, mutten osannut kauhistella kenenkään herpestä tai ymmärtää, kuinka ikävä se voi olla.
Olen aina ollut hyvin tarkka ehkäisystä, jotten mitään sukupuolitautia saisi. Kondomia olen aina vaatinut. Ilman kondomia olen ollut yhdynnässä vain kolmen miehen kanssa, jotka ovat olleet kaikki pidempiaikaisia poikaystäviäni (ja olemme ensin käyneet testeissä). Kuuluin kuitenkin niihin tyhmiin, jotka luulivat, että taudit tarttuvat vain yhdynnässä/suuseksissä.. En siis ymmärtänyt, että esim. herpes voi tarttua käsien välitykselläkin. En myöskään ymmärtänyt, ettei kaikkia tauteja testata, kun käy pyytämässä kaikkia testejä!

Joo omaa tyhmyyttäni, mutta mielestäni on myös typerää, ettei sukupuolitatuklinikalla edes mainittu asiasta. Siis voisivat vaikka muistuttaa, ettei tässä kaikkia sitten voida selvittää...
Näiden taustojen kera en olisi voinut ikinä uskoa, että joku tauti itselleni on napsahtanut (tyypillistä)! Joten hyvin itkuisesti ja masentuneena siinä muutama viikko sitten vierähti.. Epätoivo elämänkumppanin löytämisestä jnejne. Oikeestaan kaikki samat sekavat ajatukset, mitä muillakin.. Tuntui maailmanlopulta..
Sitten tuli päivä, jolloin hyvä ystäväni kertoi sairastuneensa genitaaliherpekseen. Kertoi oireiden alkaneen yhtenä sellaisena viikonloppuna, kun olimme yhdessä saunoneet ja mm. käyttäneet samaa pyyhettä. Tästä sain idean, että olisinko mahdollisesti saanut herpekseni häneltä. Siis olisinko voinut saada sen polveeni häneltä? Toivoin, että se olisi mahdollista (olin saunassa raapinut ihoani).
Jotenkin aloin varmaan uskomaan siihen, sillä sain herpekseni jo pois mielestäni.. Kunnes sitten alkoi taas alapäässä kutista. Minulla on ollut usein esim. lääkekuurien seurauksena hiivaa ja nyt tuntui samalta, mutta taas mieleeni palautui herpes. Itku tuli ja menin gynekologille ja kerroin oireistani (kutina, arkuus, pieni kipu koskettaessa). Sanoin, että pelkään herpestä (mutten kertonut aiemmasta polven löydöstä). Gynekologi sanoi oireet kuultuaan, että voisi kyllä olla herpes tai esim. klamydia. Tutkimuksen tehtyään totesi, että se on ihan tavallinen hiivatulehdus ja kyseli käytänkö saippuaa jne. Limakalvoni olivat nimittäin punaiset ja hieman ärtyneet. Sanoi, ettei ole mitään rakkuloita tai muuta herpekseen viittaavaa. Määräsi antibioottikuurit ja kehotti välttämään myös intiimisaippuaa eli peseytymään vaan vedellä. Otin lääkkeet ja oireet helpottivat kolmessa päivässä.
Nyt kuitenkin tajusin, että yritän ehkä olla hyväksymättä herpesdiagnoosia? Voihan se oireilla ilman rakkuloitakin? En siis ole yhtäkään rakkulaa itseltäni koskaan löytäynt. Ja itkuhan se taas tuli. Nyt on vain pakko hyväksyä, että herpeshän se siellä alapäässä varmaan on.. Niinhän se päivystyslääkäri silloin sanoi.
Nyt on hyvin epätoivoinen olo ja mietin seksielämäni tulevaisuutta. Seksi on minulle tärkeää. Ei todellakaan irtosuhteet (joita en ole kuin muutaman kerran harrastanut), vaan hyvin vapaamielinen seksi oman rakkaan kanssa. Olen aina haaveillut ihanasta suhteesta, jossa myös seksiä voisi vapaasti harrastaa sen kaikissa muodoissaan (ilman pelkoa mistään taudeista)..
Nämä todennäiköiset herpesoireeni? eivät siis vaivaa minua, vaan pelko tartuttamisesta tai sen leviämisestä.
Ja tuntuu niin uskomattoman epäreilulta. Jotenkin on myös todella hämmentävää ajatella, että ilman polveni rakkulaa en tietäisi koko herpeksestäni!
Taisi tulla aika pitkä ja sekava avautuminen, mutta kuvastaa hyvin näitä sekavia ajatuksiani, joiden kanssa kamppailen.