Miksi niin kauheaa??

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Miksi niin kauheaa??

ViestiKirjoittaja hemu44 » Ke Syys 02, 2015 9:49

No terve.. Kun olen tässä nyt muutaman kuukauden seuraillut näitä kirjoituksia niin olen miettinyt monta kertaa miksi tästä viiruksesta joka ilmenee iholla tehdään niin dramaattinen asia vain koska se esiintyy alapäässä? Jos googlettaa huuliherpeksestä tänkaltaisia kauhukirjoituksia ei löydy LÄHESKÄÄN yhtä paljon kuin genitaaliherpeksestä, ja kun joka ikisen tohtori, terveys yms sivun luettuani tiedän että huuliherpes tarttuu ihan samalla tavalla, elikä voi myös tarttua oireettomana, mikä myös vaikuttaa seksielämään jos suuseksiä haluaa harrastaa.. No h-herpes lääkkeitä mainostetaan telkkarissa, radiossa, lehdissä jne koska se on niin hemmetin yleinen vaiva. Työpaikallakin jokatoisella kukkii herpes huulessa silloin tällöin.. mutta en ole ikinä kuullut että joku hsv1stä miettisi miten ihmeessä löytää kumppanin tulevaisuudessa ja miten tämä hsv1 pilaa hänen elämänsä..... kaveritkin aina vaan harmittelee kosmeettista haittaa.. onko sitten genitaaliherpekses niin paljon nolompi?! Kuhan mietiskelen..
hemu44

Re: Miksi niin kauheaa??

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Su Syys 06, 2015 17:22

SANOPA MUUTA.
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Ruusunen » La Syys 12, 2015 13:39

hemu44 kirjoitti:No terve.. Kun olen tässä nyt muutaman kuukauden seuraillut näitä kirjoituksia niin olen miettinyt monta kertaa miksi tästä viiruksesta joka ilmenee iholla tehdään niin dramaattinen asia vain koska se esiintyy alapäässä? Jos googlettaa huuliherpeksestä tänkaltaisia kauhukirjoituksia ei löydy LÄHESKÄÄN yhtä paljon kuin genitaaliherpeksestä, ja kun joka ikisen tohtori, terveys yms sivun luettuani tiedän että huuliherpes tarttuu ihan samalla tavalla, elikä voi myös tarttua oireettomana, mikä myös vaikuttaa seksielämään jos suuseksiä haluaa harrastaa.. No h-herpes lääkkeitä mainostetaan telkkarissa, radiossa, lehdissä jne koska se on niin hemmetin yleinen vaiva. Työpaikallakin jokatoisella kukkii herpes huulessa silloin tällöin.. mutta en ole ikinä kuullut että joku hsv1stä miettisi miten ihmeessä löytää kumppanin tulevaisuudessa ja miten tämä hsv1 pilaa hänen elämänsä..... kaveritkin aina vaan harmittelee kosmeettista haittaa.. onko sitten genitaaliherpekses niin paljon nolompi?! Kuhan mietiskelen..

Hei! Suomessa herpes simplex 2:sta kantaa aikuisväestöstämme reilut 20% tietoisesti tai tiedostamattaan. Huuli-ja genitaalialueen herpekset ovat menneet ristiin n. 10-15%. Ihmiset luulee, että kondomi suojaa mutta totuus on ettei se suojaa kuin vain sen alueen minkä se peittää.
Esimerkkinä vaan, että jos itselläsi ei olisi ko. herpestä, niin haluaisitko itse tehdä suuseksiä tietoisesti kumppanisi kanssa ilman kondomia tai muuta.....en tiedä kumpaa sukupuolta edustat. Genitaalialueen herpes2 voi tarttua huulisi/suuhusi. Toisinpäin jos itselläsi olisi herpes 1 huulessa ja haluat suuseksiä kumppanin kanssa, niin se voi aktivoitua kumppanillasi herpes2:na.
Itse kärsinyt vuodesta 2007 asti. Kun asiasta kertoo rehellisesti, niin kohdellaan kuin spitaalista.
Herpes voi oireilla muuallakin kuin sukuelimissä...reisillä, pakaroissa, selässä ym.
Itse en halua herpestä suuhuni tai silmiini tietoisesti otettuna, tuskin moni muukaan. Jos koko herpes asia olisi pikku juttu, niin ehkäpä suomessakin siitä puhuttaisiin tai kirjoitettaisiin sellaisessa mediassa, että ihmiset saisivat oikeanlaista tietoa.
Tänä päivänä joka tuutista tai parisuhdepalstoilla lukee, että suuseksiä.....sitä pitää antaa......onko moraali kohdallaan kun riskeistä ei kuitenkaan varoiteta, kuin sen verran että kondomi suojaa, mikä todella suojaa sen kohdan jonka se peittää kuten yllä jo kirjoitin.
Kirjoittelen mielelläni eri mielipiteistä vaikka yksityisvieillä. Tämän halusin nyt tähän laittaa.
Ruusunen

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Ti Syys 15, 2015 22:15

Ruusunen kirjoitti:Toisinpäin jos itselläsi olisi herpes 1 huulessa ja haluat suuseksiä kumppanin kanssa, niin se voi aktivoitua kumppanillasi herpes2:na.

HSV-1 ei muutu HSV-2:ksi. Sen sijaan hyvin yleisesti huuliherpeksenä yleensä ilmenevä HSV-1 voi tarttua ja oireilla genitaalialueelle, jossa se edelleen on siis HSV-1.

Ruusunen kirjoitti:Tänä päivänä joka tuutista tai parisuhdepalstoilla lukee, että suuseksiä.....sitä pitää antaa......onko moraali kohdallaan kun riskeistä ei kuitenkaan varoiteta, kuin sen verran että kondomi suojaa, mikä todella suojaa sen kohdan jonka se peittää kuten yllä jo kirjoitin.

Kaikissa vähääkään uskottavissa seksuaalivalistusmateriaaleissa kyllä sanotaan, että suuseksinkin pitäisi olla suojattua, jos kyseessä ei ole pitkäaikainen suhde. Herpeksen kohdalla "ansa" piilee siinä, että herpes voi olla kauan oireettomana ja pitkässäkin suhteessa siis se voi tarttua tai puhjeta "yllättäen".
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja desespoir » Ti Tammi 05, 2016 23:46

Minulle itselleni HSV-1 on yhtä "elämää pilaava" kuin HSV-2. Lähinnä siksi, että kun senkin voi tartuttaa toiseen, oireellisena tai oireettomana. Siksi se on ainakin minulle itselleni niin kauhea juttu.
Niin kauhea, että eristän itseltäni onnen siinä pelossa, että toinen ei hyväksy sairauttani, ja että en vain vahingossakaan toiseen sitä levittäisi. Herpes kun on niin kettumainen, että siitä ei ikinä tiedä ja sitä saa(n) aina pelätä että "keksiikö se nyt tarttua". Se on raskasta. Se on niin raskasta, ettei ikinä haluaisi toisen joutuvan kokemaan sitä henkisen taakan määrää.

Anteeksi nämä tämänpäiväiset masentavat kirjoitukseni. Olen aktiivisena taas, ja lähinnä itkenyt koko päivän, en tiedä mihin muualle purkaa koska mitään muutakaan paikkaa purkaa ei ole.
desespoir

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Ke Tammi 06, 2016 2:24

Toinen voi tietämättään kantaa jo herpestä. Myös muita oireettomana tarttuvia tauteja/viruksia on. HPV on hyvä esimerkki. Voi olla, että ihan "turhaan" toista suojelee... Osa ihmisistä osaa ottaa tiedon viruksen kantajuudesta ihan asiallisesti. Oikea tieto auttaa siinä asiassa.
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja janette*82 » Ke Tammi 06, 2016 20:40

Saa todellakin kirjoittaa niistä masentavista ajatuksistaan eikä anteeksi tarvitse pyydellä. Ikävää, että sulla Desespoir on ollut mieli maassa.

Tuo hpv oli hyvä esimerkki. Se on todella yleinen. Pidän sitä herpestä vaarallisempana, kun se voi aiheuttaa solumuutoksia ja sitä kautta syöpää. Netistä poimittua, en tiedä onko kuinka tarkkaa tietoa, mutta olen monesta lähteestä lukenut, että n.80% saa sukupuolielinten hpv-infektion elämänsä aikana.:"HPV-infektio on hyvin yleinen: kahdeksan ihmistä kymmenestä saa sukuelinten HPV-infektion elinaikanaan. Joka kolmannella hiukan yli 20-vuotiaalla naisella on tälläkin hetkellä HPV-tartunta." Eli meitä tavalla tai toisella tautisia riittää. Jos se yhtään saa oloa tyynemmäksi ja herpesmörköä pienemmäksi.

Jos herpes tuntuu latistavan liikaa elämäniloa, kannattaa keskittyä ajattelemaan, että asiat voisivat olla vieläkin huonommin. Kannamme elimistössämme jos jonkinlaisia pöpöjä. Osa tietäen niistä, hyvin moni tietämättään. Kun tapaa ihmisen, joka ymmärtää sen, ei herpes ole ongelma.
janette*82

ViestiKirjoittaja Ozo » Ti Helmi 23, 2016 13:31

Ehkä siksi, että siinä ihminen on saanut jotakin pysyvää. Jotain, joka ei ole poistettavissa ja joka elää omaa elämäänsä lähes itsestä riippumatta. Jotain likaista ja pahaa, joka kertoo, että on tullut harrastettua riskiseksiä (vaikkakin turvallisena pidetyn pitkäaikaisen partnerin kanssa). Ristiriita onkin siinä, että oireettomat kantajat ovat väärässä turvallisuuden tunteessa. Aivan yhtä tartuttavia he ovat. Itse asiassa tervejärkinen herpeksen saanut ihminen todennäköisesti on tartunnan jälkeen vastuullisempi kuin kantaja, joka ei tartunnastaan tiedä tai välitä. Hän voi sanoa, olen testattu ja terve, ja elää valheessa.

Herpes on harvalle kuitenkaan oikeasti vaarallinen. Vain osa saa vakavamman taudin, aivokalvon tulehduksen tai vastaavan. Tai säännöllisesti toistuvan kivuliaan tautimuodon. Oma geenistömme voi olla paljon vaarallisempi kuin herpes, mutta kukapa vertaa geenejä ulkoa päin saatuihin tartuntoihin. Geeneissämme saattaa olla sairaus, joka johtaa varhaiseen dementiaan, voimakkaaseen sydän- ja verisuonitukostaipumukseen tai johonkin muuhun pahaan. Sitä ei silti pelätä. Moni vetää röökiä hampaat irvessä, vaikka altistaa sillä itsensä koko joukolle sairauksia. Moni lihoo sohvallaan, eikä pidä sitä minään riskinä. Herpekseen täytyy liittyä jotain syviä alitajuisia muinaisesta uskomusmaailmasta nykyaikaan seuranneita käsityksiä, jotka tekevät sen uhkaksi ja romuttavat kyvyn ajatella selkeästi.
Ozo

ViestiKirjoittaja rouvahoo » La Helmi 27, 2016 21:47

Minulla on puhjennut vasta astma ja voin sanoa, että on paljon paskempi tauti kuin herpes. Tosin herpeksen vasta saatuani vuosikausia sitten herpes tuntui helvetilliseltä. Kaiken kanssa oppii elämään! Ja kai elimistö sopeutuu kaikkeen, onnekseni en ole tarvinnut herpekseen estolääkitystä. Mutta jos mietitte siltä kannalta, moni joutuu käyttämään lääkkeitä loppuikänsä vaikkapa tähän astmaan tai esim. diabetekseen tai verenpainetautiin. Koitetaan pitää itsestämme parasta mahdollista huolta ja sairauksista huolimatta pitää itsemme terveinä, terveys ei ole sairauksien puutetta vaan HYVÄÄ ELÄMÄÄ NIISTÄ HUOLIMATTA!
rouvahoo
Site Admin

Paluu Yleistä keskustelua