Genitaaliherpeksen ja huuliherpeksen ero?

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Genitaaliherpeksen ja huuliherpeksen ero?

ViestiKirjoittaja lbox987 » Su Marras 16, 2014 22:05

Kun en tiedä niin kysyn viisaammilta.
Voiko olla niin, että huuliherpes (suuseksin välityksellä) aktivoi alapään herpeksen ja oireet on täsmälleen samat, kuin jos tauti olisi tarttunut alapään kautta. EIkös niitä viruksia ollut kaksi? Ja onko sillä mitään tuon taivaallisen väliä, jos siinä verikokeessa näkyy vain se huuliherpesvirus, mutta oireet on silti ympäri kehoa (mulle on tullut rakkuloita pakaravaon yläpuolelle - siis selkään hyvä tavaton!)
lbox987

Re: Genitaaliherpeksen ja huuliherpeksen ero?

ViestiKirjoittaja Kurpitsa » La Marras 22, 2014 22:43

Mun käsittääkseni alunperin huuliherpes tai sukuelin ei eroa oireiluiltaan mitenkään. Ainakin täällä olen ymmärtänyt että osa on saanut omansa sukuelimiin huulesta jne. Eikä ole verikokeilla väliä, kun tauti voi tarttua miten vain ristiin ja oireilla ympäri kehoa. Toivottavasti vastasin oikeisiin kysymyksiin... :)
Kurpitsa

ViestiKirjoittaja jenni » Ke Helmi 18, 2015 11:31

Myös minulla rakkuloita on tullut pakaravaon yläpuolelle ja pakaroihin (kääk!). Lääkäri totesi vaan, että onhan se kuitenkin samaa aluetta. Nyt onnellisena estolääkityksellä <3
jenni

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Pe Heinä 17, 2015 21:36

HSV-1 on yleensä huuliherpeksenä ja HSV-2 genitaaliherpeksenä. Seksitottumusten muuttuessa eli suuseksin yleistyessä HSV-1 on ruvennut leviämään genitaalialueelle, eli siis aiheuttaa genitaaliherpeksen. Virustyyppi voi siis olla ihan kumpi tahansa. Herpes voi tarttua myös genitaalialueelta huuliherpekseksi suuseksissä. Kuitenkin huuliherpes on niin yleinen, monet kantavat sitä tietämättään, että varmaan yleisempää toisin päin. Kumpaa tahansa virustyyppiä voi levittää mille tahansa alueelle kehossa.
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja kevytmetalli69 » Ke Marras 18, 2015 14:37

Sellainen on mietityttänyt että koska ilmeisesti HSV-1 ja -2 ovat kaksi eri sairautta (onko näin?) niin mitäpä jos saa molemmat? Tämähän on mahdollista jos vaikka löytää näiltä sivustoilta uuden kaverin? Osaako kukaan vastata?
kevytmetalli69

ViestiKirjoittaja hillevi68 » Su Marras 29, 2015 8:32

kevytmetalli69 kirjoitti:Sellainen on mietityttänyt että koska ilmeisesti HSV-1 ja -2 ovat kaksi eri sairautta (onko näin?) niin mitäpä jos saa molemmat? Tämähän on mahdollista jos vaikka löytää näiltä sivustoilta uuden kaverin? Osaako kukaan vastata?
Moi...tuohon kysymykseen olisi tosi hyvä saada vastaus!!!! Itsekin sitä mietin. Mulla hsv1 genitaalialueella ja mietin et jos löytyy kumppani, jolla hsv2, niin muuttuuko oireet karmeemmaks, kun on tuplat virukset....voi kunpa sais vastauksen tohon....
hillevi68

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Ti Joulu 08, 2015 23:54

Jostain joskus luin että virukset aiheuttavat vasta-ainetuotantoa, joka estää toisen virustyypin tarttumista. Eli HSV-2 suojaa HSV-1:ltä ja päinvastoin.
rouvahoo
Site Admin

ViestiKirjoittaja kuutti » Ke Joulu 09, 2015 23:16

Minulla on ollut lapsesta lähtien huuliherpes (siitä ei koskaan ole otettu näytettä). Nyt vuosi sitten diagnosoistiin HSV2. Eli minulla ne ovat molemmat, näin oletan.
kuutti

ViestiKirjoittaja Sep80 » Ke Joulu 16, 2015 19:14

On periaatteessa mahdollista saada molemmat. Ja oireet eivät ole helpommat kuin yhdellä viruksella.. Eli siinä mielessä on ihan kiva tietää oma(t) virustyyppinsä. Testeistä kannattaa ilmeisemmin luottaa ihan pyyhkäisemällä otettavaan viljelyyn, ja vinkkinä PYYTÄKÄÄ virustyypin tunnistavaa viljelyä. Itse en älynnyt vaan lääkäri otti jonkin yleismaailmallisen herpes testin --> positiivinen, ja verikoe jälkeenpäin negatiivinen molemmat HSV1 ja HSV2 (9kk ensioireista).. Kiva nyt sitten elää epävarmuudessa, onneksi sentään oireet on pysyneet poissa ekan kerran jälkeen. :cry:

EDIT: Ja selvennöksenä se pyyhkäisytesti otetaan siis oireellisena aikana "sopivasta" kohdasta.
Sep80

ViestiKirjoittaja rouvahoo » Ma Marras 07, 2016 23:53

Herpes voi tarttua ympäri kehoa, eli johonkin kohtaan saatu tartunta ei estä samaa viirusta tarttumasta myös muualle.
rouvahoo
Site Admin

Paluu Yleistä keskustelua