Silmätulehdus

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Silmätulehdus

ViestiKirjoittaja tepitepi » Ma Helmi 25, 2013 23:46

Kokemuksia? Itsellä on silmä nyt aivan hemmetin punainen eikä rähmi ollenkaan. Lääkäri antoi antibioottitipat ja sanoi, että herpes sattuisi enemmän, mutta en sitten tiedä, kun internet saa minut taas uskomaan virustulehdukseen. Käytän piilolinssejä ja olen kyllä pitänyt huolen, etten vaihda niitä esim suihkun jälkeen, vaan ennen kuin kosken alapäähäni. Viikko sitten kuitenkin ajatuksissani otin piilolinssit pois suihkun jälkeen. Olin pessyt kädet kaksi kertaa välissä saippualla, mutta... Sen jälkeen tutkin silmiäni koko ajan ja ehkä onnistuin aiheuttamaan tämän sörkkimisellä. Nukuin myös kaksi yötä linssit päässä viikonloppuna. Pelottavaa.
tepitepi

ViestiKirjoittaja Kataka » Ke Helmi 27, 2013 22:00

Miten silmä voi? Mulla ei ole kokemusta varsinaisesta silmätulehduksesta, mutta epäilen tartuttaneeni herpeksen silmääni, sillä välillä luomi oireilee hassusti, punoittaa ja kutisee. Onhan se aika kuumottavaa. Itsellä oireet on helpottaneet, kun olen ottanut estolääkitystä silmäkutinan alettua, siksi epäilenkin sen olevan herpestä. En tiedä tosin auttaako se tulehdustilassa, toivottavasti oireet helpottaa sulla pian!
Kataka

ViestiKirjoittaja tepitepi » To Helmi 28, 2013 0:17

Luomeen ilmestyi pari pientä näppylää joista yksi puhkesi, joten alkoi tuntua niin paljon herpekseltä, että lähdin päivystykseen. Ei näkynyt kuulemma sahalaitakuviota sarveiskalvolla, joten ei pitäisi olla herpestä silmässä. Sanoi myös, että tosi kivuliasta olisi. Näppylöistä ei osannut sanoa, eikä suostunut ottamaan testiä. Vitun julkinen terveydenhuolto. Antoi zovirax-silmävoidetta viikoksi ja punoitus on alkanut nyt helpottaa...Toivottavasti tästä ei tule mikään vakituinen vaiva, koska jossain vaiheessahan se hyppää siihen sarveiskalvolle ja sokeuttaa, jos herpes on kyseessä. Kaiken lisäksi olen ollut estolääkityksellä yli 3 kuukautta.
tepitepi

ViestiKirjoittaja Kataka » To Helmi 28, 2013 0:46

Vau, aika uskomatonta ettei noin epäilyttävässä tapauksessa edes lähdetä tutkimaan. Vaikka oon kyllä itsekin törmännyt tuohon "ei se kuitenkaan mitään ole" asenteeseen useasti lääkärissä, myös yksityisellä. Siellä ne kyllä varmasti ottaa testit jos pyytää ja on valmis maksamaan, mutta jos zovirax on tuottanut tulosta, niin ehkä ennemmin ostaisi niillä rahoilla sitten sitä vaikka varastoon..

Mä huomasin jossain vaiheessa estolääkitystä kuukausia putkeen syöneenä, että ihan kuin se ei enää toimiskaan, herpes tuli silti harvase viikko. Mulla oli tosin muitakin syitä siihen, miksei lääke ehkä tehonnut, jos ei mistään kropan tottumisesta lääkkeeseen ollut kyse, mutta lopetin siis taloudellisista syistä sen jatkuvan syömisen ja oon huomannut sellaisen pikakuurin auttavan aika hyvin, eli pari kolme nappia naamaan siitä hetkestä lähtien, kun oireet alkavat, niin rakkulaa ei ehdi välttämättä edes muodostua. Mietin sitä siis, että jos se ei siihen sarveiskalvoon asti pääsis niin helposti, jos ei sitä rakkulan puhkeamista tapahdu ja sitä eritettä joudu silmään.. mutta näistähän ei tiedä ikinä, saatan olla myös ihan hakoteillä.
Kataka

ViestiKirjoittaja Marika82 » To Helmi 28, 2013 23:10

Mulla on koko ikäni herpes tullut aina alaluomeen eikä koskaan ole mennyt silmään joten tepi älä nyt manaa liikoja. Muksuna sitä ei osannut edes varoa vaan hieroi silmäänsä. Toki ohjeena oli että sain aina tabletti lääkkeen kun sitä ilmestyi jotta ei tuota silmään leviämisen riskiä tulisi. 22vuotta pärjäsin niin että otin tabletit tarvittaessa ja sittemmin olen tarvinnut estolääkityksen kun rupesi tulemaan jatkuvana sieraimiin ym kasvojen alueella. Lääkärit näkee pupillista herpeksen sillä, että pudottavat keltaista "nestettä" silmään ja se värjääntyessää paljastaa jos herpes on ikäänkuin "rikkonut verkkokalvon". Tämä testi tehtiin itselleni usein koska usein silmä alkoi punottaa kun alaluomessa oli rakkulat.
Mitkä estolääkkeet teillä mahtaa olla? Itselläni on valtrex 500mg eli toiselta nimeltä valavir muistaakseni. Alkuun otin yhden tabletin puoliksi aamuin illoin ja se ei riittänyt. Nyt kun otan 500mg aamuin illoin niin oireet pysyy poissa. Infektio lääkäri on neuvonut, että voin ottaa tabletin myös 3x päivässä jos jossain todella stressaavassa elämäntilanteessa näyttää ettei annos riitä. Valtrex vaikuttaa infektiolääkärin mukaan vain virukseen eikä "terveeseen solukkoon" eli sen syömisestä ei ole haittaa. Ainoa riski kuulemma on vuosien saatossa se, että allergisoidun jollekin lääkkeen aineen osalle. Yleensä kuitenkin olen sietänyt hyvin kaikki lääkkeet, joten toivottavasti tämänkin. Itse ainakin luotan tämän varaan lopun ikääni tai kunnes se jokin rokote keksitään.
Vielä mietin, että onko sulla tepi ollut rakkulat poissa kun olet estolääkettä syönyt? Voiko mitenkään olla mahdollista että rakkulatonta herpestä tulisit hieroneeksi niin paljon että siirtäisin sen "nesteen" käsissäsi luomelle? Ja jos vieläpä olet välillä pessyt kädet niin onkohan aiheellinen pelko? Ja saathan sinä tietää sen että onko herpes vai ei kun lopetat estolääkkeen ja katsot roihahtaako rakkulat luomelle? Estolääkityksen ollessa päällä ei näytettä herpeksestä oteta kun lääke tuhoaa kokoajan aktiivisesti virusta niin testi ei välttämättä kuulemma näytä totuutta...tätä en kyllä itsekkään oikein usko jos rakkula on päässyt tulemaan. Mutta näin mulle on sanottu terveyskeskuksessa. Itse uskon enemmän infektiolääkärin ammattitaitoon.
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja tepitepi » Pe Maalis 01, 2013 11:49

Sama Valavir 500mg 1x päivässä on käytössä. Pesen käsiä todella paljon ja käytän käsidesiä myös pesun jälkeenkin, jos olen koskenut alapäähän. Minulla tulee huomaamattomia rakkuloita aika paljon. (Huomaan ne vasta jälkeenpäin, kun tulee pikkuinen kuoppa ja/tai rupi) Ja miehillä on tapana koskea sinne alapäähän aika usein, niin ei ole mahdotonta tuo tartunta, vaikka hygieeninen olenkin.
tepitepi

ViestiKirjoittaja Marika82 » La Maalis 02, 2013 0:21

Mutta miksi käyttää estolääkitystä jos se ei pidä rakkuloita poissa? Eikö sitten kannata lopettaa kokonaan tai nostaa lääkkeen määrää sille teholle, että siitä on apua? mulla tuli punoitusta jos käytin tuota 500mg eli puoli tablettia aamuin illoin ja sit kun tuli punoitus niin nostin aina lääkettä 2 tablettiin jolloin rakkulaa ei koskaan tullut. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä ettei punoitustakaan tarvitse "sietää" vaan sitten syö aina tuon koko tabun aamuin illoin. Selitti sen niin, että jos on punoitusta niin herpes on aktiivisena eli lääke ei silloin ole riittävä eikä aja asiaansa.
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja tepitepi » La Maalis 02, 2013 2:32

Niin enpä tiedä. Pitäisi varmaan nostaa annosta, mutta en viitsi tehdä sitä ilman lääkärin määräystä ja tuolla klinikalla käyminen on tosi vaikeaa. Tämä 500mg/päivä vie yleisoireet pois. Ilman lääkkeitä oli koko ajan vähän kuumeinen olo ja nivusten imusolmukkeet olivat turvonneet. Myös rakkulat olivat isompia, vaikka eivät kipeitä tai kutisevia...
tepitepi

Re: Silmätulehdus

ViestiKirjoittaja Katti » Ke Loka 21, 2015 23:05

Moi. Onkohan lisää silmäoireilijoita? Itellä alko toisessa silmässä kuiva tunne ja nyt molempia silmiä kirvelee ja vähä polttelee ja ympäril olevia lihansia särkee johon burana auttaa mut perus silmätipat ei oo ainakaa pahemmin tähä auttanu. Nää oireet viittaa kuiviin silmiin mut panikoin nyt et oon onnistunu tartuttaa epähuomiossa suihkun jälkee tän silmiin. Silmämunat ei punota mut sisältä luomet vähä punasetja silmät näyttää vähä turvonneelta vähä ku ois itkeny. Näkyykö muute tulehdusarvoissa jos on herpes aktiivinen. Ei helvetti tää paniikin määrä on iha kauhee vaik ei välttämät mitää hätää oo mut noi googlen kuvat pelottaa ja ilmeisesti kaikki vaa sokeutuu tästä ni...... Apua :(
Katti

Re: Silmätulehdus

ViestiKirjoittaja kuutti » Ke Joulu 09, 2015 23:29

Pitäiskö meidän vähän armahtaa itseämme? Minulla on kasvojen alueella herpestä huulissa, ylhäällä ja alhaalla, välillä nenän siivessä, välillä nenän sisäpuolella sieraimessa ja sitten myös silmäluomella. (Kaikki lääkärit eivät ole ajatelleet, että silmässä olisi herpes, mutta itse sitä aina vänkään, kun lääkärissä käyn siihen silmätippoja hakemassa. Oireena on siis rakkulamainen luomi, mieletön kutina ja joskus särky. Aamuisin aivan rähmässä ja en saa sitä auki ilman "mekaanista voimaa"). Armahtamisella tarkoitin sitä, että se rakkula tulee minne tulee - ei me sitä itse välttämättä olla tartutettu itsellemme esim. silmään. Ja ei suostuta elämään sokeutumisen pelossa. Pelätään enemmän sitä, että sokeudumme elämälle emmekä nää herpesrakkulan yli sitä kaikkea hyvää, mitä elämällä meille viruksen kantajille ja potentiaalisille tartuttajille on tarjolla. Meidän kanssa seksikin on turvallisempaa, kun tiedämme olevamme mahdollisia tartuttajia ja osaamme sen takia suojella myös kumppania.
Tämä on kuitenkin vain herpes.
kuutti

Paluu Yleistä keskustelua