Eroon ahdistuksesta

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Eroon ahdistuksesta

ViestiKirjoittaja tepitepi » Pe Kesä 07, 2013 1:37

Onko täällä joku käyttänyt ahdistuslääkkeitä? Herpeksen vuoksi tai muuten. Millaisia kokemuksia? Itse olen harkinnut aloittamista, koska tämä tauti ahdistaa sen verran paljon. Tässä suihkurutiinini:

1. Laitan muovihanskat käteen(apteekista kertakäyttöisiä steriilejä hanskoja 100kpl paketissa)
2. Laitan piilolinssit silmiin(en halua koskea silmiini ilman hanskoja, koska herpes voi mennä silmään)
3. Pesen itseni aloittaen ylhäältä ja heti, kun olen pessyt alapääni, niin otan hanskat varovasti pois ja laitan ne roskikseen
4. Kuivaan itseni pyyhkeellä vyötärölle asti ja olen tosi varovainen, ettei pyyhe osu kriittisiin paikkoihin.
5. Laitan deodorantin, partaveden ja pesen hampaani
6. Kuivaan alaosani runsaalla määrällä talouspaperia ja laitan bokserit jalkaan
7. Tämän jälkeen pesen käteni runsaalla saippualla, kuivaan ne hyvin ja desinfioin käteni runsaalla määrällä käsidesiä
8. Nyt voin elää normaalia elämää.

Vessassa käydessä en myöskään enää pidä kiinni paljain käsin, vaan käytän paidan helmaa tai boksereiden kangasta siinä välissä. Sen jälkeen pesen kädet runsaalla saippualla ja desinfioin, jos mahdollista. Luontoa en voi enää käyttää vessanani, koska käsienpesumahdollisuutta ei ole ja jos vessassa ei ole saippuaa tarjolla, niin virtsaan vain, jos on jo aivan pakko. Syön myös kaksinkertaista estolääkitystä joka päivä.

Ei ole ihan normaalia... Tosin jos onnistuisin sokeuttamaan itseni piilolinssien ja jatkuvien näppylöiden kanssa pelleilessä, niin varmasti miettisin, että mitä helvettiä sä teit. Et jaksanu käyttää 10 sekuntia hanskojen päälle laittamiseen varmuuden vuoksi ja nyt olet sokea. Vaiva on tosiaan niin pieni, mutta riskit niin suuret. En tiedä kumpi on parempi, pelata varman päälle vai yrittää elää rennosti. Mitä mieltä?
tepitepi

ViestiKirjoittaja Marika82 » Pe Kesä 07, 2013 8:05

onko estolääkitys tehonnut? Teetkö tuon kaiken vaikka rakkuloita ei olikaan? Jos tilanne on yhä se miten olet kirjoittanut (kirjoitat kauhean ristiriitaisia), ettei lääkitys tehoa niin oletko käynyt lääkärissä uudestaan? Mitä jos näppyläsi ovatkin jotain muuta kuin herpestä ja näppylästä otettu näyte näytti herpestä vain siksi, että kun iho on rikki ja "herkillä" niin herpes puhkee helposti myös siihen. Kirjoituksesi oli muutenkin monia ajatuksia herättävä, mutta nyt ei ehdi niitä tähän ruudulle laittamaan....
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja OldTown » Pe Kesä 07, 2013 10:11

Kyllä sun kannattaa hakea apua ahdistuksiisi. Onko sulla taipumusta ns. pakkoajatteluun ja ahdistuneisuuteen muissakin asioissa?

Tämä on varmaan sulle tuttu juttu, mutta linkkaan sen tähän kuitenkin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakko-oire ... 4iri%C3%B6

Mun mielestäni sä tarvitset hoitoa muuhunkin kuin herpekseen. Tuonlainen toiminta on henkisesti todella raskasta. Eikä ole ihan normaalia niin kuin itsekin sanot. Ei sitä silti häpeillä kannata ja on se sillä tavalla myös normaalia, että monet ihmiset kärsivät samasta vaivasta.

Asia on niin että vaikka herpestulehduksesi olisi 100 prosenttisen aktiivinen kaiken aikaa, niin et tarvitsisi silloinkaan tuonlaisia manööverejä elääksesi "normaalisti".

Mites kun olen ymmärtänyt että olet seksuaalisesti melko aktiivinen ja kumppaneita on aika paljon. Kuinka homma toimii siinä tilanteessa? Vedätkö kumihanskat esiin silloinkin ja vuoraat mimmin talouspaperilla ennen yhdyntää?
Anteeksi, en halua kuullostaa ilkeältä. Kysyn vain siksi, että itsekin huomaisit kuinka tarpeettomia nuo sinun toimenpiteesi ovat.

Hae mies apua. Sitä on kyllä saatavilla.
Senkin takia että tallainen netissä keskustelu on helposti melkoista keittiöpsykologiaa. Niin kuin tämä minunkin vastaukseni tässä.
OldTown

ViestiKirjoittaja tepitepi » Pe Kesä 07, 2013 10:36

OldTown kirjoitti:Mites kun olen ymmärtänyt että olet seksuaalisesti melko aktiivinen ja kumppaneita on aika paljon. Kuinka homma toimii siinä tilanteessa? Vedätkö kumihanskat esiin silloinkin ja vuoraat mimmin talouspaperilla ennen yhdyntää?
Anteeksi, en halua kuullostaa ilkeältä. Kysyn vain siksi, että itsekin huomaisit kuinka tarpeettomia nuo sinun toimenpiteesi ovat.

No siis nämä toimenpiteet ovat lisääntyneet ajan myötä. Seksi nyt on vähän jäänyt, koska se operaatio ahdistaa sen verran paljon. Viimeksi oli niin inhottavaa koskea itseensä laittaakseen edes kondomin päälle, että erektiokin hävisi eikä tullut takaisin. Nyt olen aika varma, että ei ensi kerrallakaan toimi. :lol:

Ja Marika enemmän tai vähemmän jotain tapahtuu koko ajan. Ei sinänsä ihme, koska viimeisetkin viikot olen käynyt uimassa kloorivedessä joka päivä, ottanut aurinkoa, käynyt salilla, lenkillä ja pelaamassa esim. korista. Työstressiä ollut myös paljon. Niin paljon hikeä, hiertymistä, stressiä, klooria ja uv-säitelyä, että estolääke näyttää häviävän taistelun...
tepitepi

ajatuksia tepille

ViestiKirjoittaja Marika82 » Pe Kesä 07, 2013 12:00

Jos nyt paremmalla ajalla kirjoittaisin ajatuksia joita heräsi.
Hassua tuntea sympatiaa ihmistä kohtaan joka on ilmoittanut että viis veisaa muista, mutta näin se vaan menee. Olen aijemmin kertonut jo omaa tarinaani eli olen tähän vaivaan "syntynyt" ja aina sen ottanut luonnollisena osana elämää siinä kuin flunssankin, mutta niinkuin olen kertonut niin parikymppisenä itselläkin oli tiukkapaikka. Herpes oireeet alkoi tulemaan usein ja parin vuoden jälkeen lähes viikottain ja aina hieman uuteen paikkaan. Silloin huomasin itsekkin että aloin olemaan pakkooireinen kun miettisin, että mihin näppylät seuraavaksi leviää. Tunnistin täysin neuroottisen käyttäytymiseni tulevan siitä, että pelkäsin levittäväni oireet alapäähäni. No sinnehän ne levisi ja näin myöhemmin ajateltuna en näe aihetta miksi sitä pelkäsin. Jälkeenpäin ajatellen oireet saattoivat olla siellä alapäässä jo 10v.aikaisemmin, kun kävin gynellä epämääräisten oireiden vuoksi tai sitten saatoin saada "uuden tartunnan" parisuhteessa sen jälkeen kun aloitin estolääkityksen. Kuka tietää ja mitä väliä? Sinä pelkäät taudin leviävän silmiin. Joten käsittele se sinun "pahin pelkosi". Itselle tuli rakkuloita aina silmän alle, mutta siitä ei minulle neuroosia tullut että se silmään menisi. Tiesin vaaran ja jos tuli punoitusta silmään niin kävin päivystyvällä. Ne tiputti ainetta silmään ja totesi että ei ole verkkokalvossa mitään ja elämä jatkui. Eli ymmärrän että hommasta tulee neuroosi jos oireet jatkuvasti päällä. Siksi toivoisin sinun myös menevän lääkäriin jotta oireet saadaan kuriin. Jotain niiden on vielä keksittävä jos oikeasti on enää kyse edes herpeksestä. Lisäksi tulee ajatus siitä, että tarkkailetko kehoasi liikaa? Onko oireet oikeasti herpestä vai pelon tuomaa oiretta tai jotain muuta sairautta? Ja mitä tullaan psyykepuoleen niin on ollut mielenkiintoista lukea tekstejäsi. Välillä en tiedä haluatko provosoida ihmisiä vai miksi kirjoitat niin ristiriitaisia? Sen olet sanonut suoraan ettet osaa tuntea myötätuntoa toista ihmistä kohtaan etkä välitä juuri muiden tunteista. Se herättää kysymyksen, että miten ihmeessä mielesi voisi käsitellä tälläistä sattuvan itsellesi jos et pysty kohdistamaan myötätuntoisia ajatuksia edes muihin? No näiden ajatusten pohjalta kannustaisin ehdottomasti menemään hakemaan apua muualta kuin täältä palstalta. Tämä palsta saattaa pahimmillaan vaan fiksoida sun ajatuksia enemmän tähän vaivaan. Mene lääkäriin ja kerro neuroosistasi. Kerro mitä arkesi on ja miten se on vienyt halusi seksiin. Lääkärin on pakko kirjoittaa sinulle lähete saadaksesi apua myös psyykkeen puolelle. Voisiko olla hyvä ajatus lähteä liikkeelle ihan siitä empatiakyvyttömyydestä? Jos voi oppia hyväksymään muut ihmiset vajaavaisina niin voisi nähdä muidenkin hyväksyvän sinut sellaisena kuin olet. Puhun parisuhteesta enkä siis yhdenillan jutuista.
Jos olet töissä ja vakaavarainen, niin voitko etsiä itsellesi hyvän seksuaaliterapeuttin. Terapia ei ole mitään humpuukia eikä tarvitse olla "hullu". Se tekisi hyvää jokaiselle meistä niin elämä olis aina pikkasen vielä mukavampaa elää omissa nahoissamme :)
Marika82
Marika82

Re: ajatuksia tepille

ViestiKirjoittaja tepitepi » Pe Kesä 07, 2013 16:24

Marika82 kirjoitti:Se herättää kysymyksen, että miten ihmeessä mielesi voisi käsitellä tälläistä sattuvan itsellesi jos et pysty kohdistamaan myötätuntoisia ajatuksia edes muihin?

No ei tarvitse olla narsisti pitääkseen omaa terveyttä tärkeämpänä kuin muiden. En väitä, ettenkö olisi narsisti, mutta silti... :)

Kyllähän miehet pelkäävät yleensä jalkasientä uimahalleista ja sen takia suuri osa käyttää sandaaleja, myös minä. Sitten kun se sieni tarttuu omaan jalkaan, niin ei ihmistä kiinnosta enää tartuttaako sen eteenpäin ja jatkaa uimahallilla käymistä. Ikävä kyllä näin se menee ja sen takia uimallin lattioilta sitä jalkasientä aina löytyy. Ihmiset myös varovat flunssan saamista, mutta sitten kun se on päällä, niin tuskin kukaan jättää menemättä täyteen bussiin sen takia, että voisi tartuttaa muita.

Okei, tuli aika pitkä kommentti, mutta pointti oli siinä, että ihan normaalia olla huolissaan omasta terveydestä, vaikka samalla muiden terveys ei kiinnostaisi.
tepitepi

ViestiKirjoittaja Marika82 » Pe Kesä 07, 2013 16:38

eli et välitä muiden tartuttamisesta, mutta olet myös tuonut ilmi ettet valitsisi "tautista" naista kun terveitäkin on saatavilla.
No mutta toivottavasti rivien välistä välittyy se viesti, että herpes itsessään ei ole se ainut ongelma vaan myös jokaisen persoona. Silloin on aivan sama sairastuuko herpekseen, masennukseen, syöpään vai mihin niin ihmisen persoona määrittelee pitkälti sen miten sairauden kanssa selviää. Onneksi sitä persoonaakin voi kehittää ja silloin on kyse motivaatiosta. Haluaako työskennellä itsensä kanssa elääkseen onnellisena herpeksenkin kanssa, vai haluaako syyttää kaikista ongelmistaan vain herpestä? Toivottavasti Tepi ymmärrät ettei pelkkä pillerin nieleminen taida aina tuoda vastausta. Mahtaisiko ahdistus pillerikään auttaa? Joskus pitää nähdä enemmän vaivaa ja tehdä työtä asioiden eteen.....Hauska kun otit esiin tuon narsismin, se selittäisi monet ristiriidat joita olet palstalle tuonut esiin :) Mutta löytyyhän kaikistä meistä narsistisia piirteitä ja tää todella nyt on juuri sitä "keittiöpsykologiaan" niinkuin Oldtown tosesi. Jokatapauksessa mielenkiintoisia keskusteluista ja ajatuksia herättävää. Joten kirjoitat sitten minkätahansa motivaation innoittaman niin tuleepahan väriä palstalle :) Rehellisyys tietysti olisi suotavaa ettei mene suomi24 palstan tasolle :)
Ja uskomatonta toi,että sulla on mieleenkin tullut tuo jalkasieni :) Meidän uimahallissa ei näy läpyköitä kenelläkään :D
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja tepitepi » Pe Kesä 07, 2013 16:42

Marika82 kirjoitti:Ja uskomatonta toi,että sulla on mieleenkin tullut tuo jalkasieni :) Meidän uimahallissa ei näy läpyköitä kenelläkään :D

Oho. Meillä taas melkeinpä kaikki kaverit on todella tarkkoja, ettei astu paljaalla jalalla kertaakaan pukuhuoneen lattiaan ja släbärit jätetään aivan uima-altaan reunalle. Sukista astutaan suoraan släbärin päälle ja poistuessa jalat kuivataan pyyhkeen päällä seisten, mielellään penkillä :D

Kyllä me nyt uimaan mennään, vaikka släbärit unohtuisikin, mutta ei se miellyttävä ajatus ole. Jalkasienikin on erittäin vaikea vaiva nimittäin. Harvoin siitä pääsee kokonaan eroon ja voiteita saa käyttää oireettomanakin parhaimillaan kuukausia ja kengätkin pitää "myrkyttää" ja sukat pestä vähintään 60c. Ei olisi kiva herpeksen päälle kerätä tämmöisiä vaivoja.
tepitepi

ViestiKirjoittaja Marika82 » Pe Kesä 07, 2013 16:46

"Okei, tuli aika pitkä kommentti, mutta pointti oli siinä, että ihan normaalia olla huolissaan omasta terveydestä, vaikka samalla muiden terveys ei kiinnostaisi.[/quote]"
(millä te muuten saatte nuo lainatut tekstit laatikoitua?)

Tästä argumentista tulee väkisin mieleen että oletko koskaan tuntenut aitoa rakkauden ja välittämisen tunnetta? Jos persoonasi siihen on kykeneväinen niin BOOM! Varovaan jonain päivänä heräät helvettiin kun huomaatkin, että toisen ihmisen voinnilla on sinulle väliä ja merkistystä! Se vasta tunne on ;) No nyt tuli jo sisäpiiri vinoilua jota ei ehkä ymmärrä ne jotka eivät ole näitä tekstejä seuranneet ;)
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja tepitepi » Pe Kesä 07, 2013 17:16

[quote="käyttäjänimi"] sinulta puuttuu tämä teksti lainauksen alusta.
tepitepi

ViestiKirjoittaja janette*82 » Pe Kesä 07, 2013 17:17

Kysyit onks tääl kukaan käyttäny ahdistuslääkkeitä. Mä oon hakenu terapiaan tän asian takia.

Mun kaveri kenelle oon kertonu herpeksestäni ei ollu tienny et huuliherpes on ihan sama virus ja voi tarttua alas. Yllätyin, ku eikös tuo oo ihan perusjuttuja suojaseksissä.

Tossa just kaverilleni sanoin, et nyt pakko ruveta olemaan ns. terve. Tää ahdistaa ihan liikaa ja vie yöunet. Silloin ku en oireillu, ei ollu tällaista. Uskalti nukkua alasti jne, mut nyt miettii sitäkin et uskaltaako. Mut jollekin sit ihan maksetaan, ku jauhan tyyliin tunnin alapäästäni. Voi sitä reppaanaa. En lääkitystä mielialaani niinkään tarvii vaan mahdollisuuden käsitellä nää asiat.

Eli minäkin kannustaisin sua hakemaan apua tohon ahdistukseesi. En oikein tiiä mitä sanoa, kun ne miehet kenellä ollu tää genitaaliherpes, eivät ole oireilleet ja ovat pystyneet ns. normaalisti elämään, nähty on. Eri asiahan se on jos jotain oiretta päällä. Kannattaa selvittää onko jokin mikä ärsyttää sitä ihoa. Ei kaikkea pidä aina laittaa pelkän herpeksen piikkiin. Sori, en jaksa lukea koko tätä viestiketjua eli en tiä rasvaatko jollain tavallisella ihovoiteella alapäätäsi? Jos siinä kutinan ym. takana on myös muuta kuin herpestä. Ite ostin taas kokeiluun yhtä apteekin voidetta jota käytetään ihan muutenkin herkälle iholle. Ottaahan se päähän, et 18 maksava rasva menee alapäähän, mut so what.

Kun saisit vaik terapiassa puhuttua tosta, nii stressi voi helpottaa samalla ja oireilu. Jos itsellä on herpes ja ei haluaisi kumppanikseen "tautista" vaan mieluummin terveen, kuulostaa oudolle!!!!!!! Se joka sanoo olevansa terve, saattaa tartuttaaki jonakin päivänä jonkin muun taudin. Eihän ihmisten kannaisi tehdä lapsiakaan, kun se oma kulta pieni saattaa tarhasta tuoda sen enterorokon joka aikuiselle saattaa jättää ikuiset arvet esim.kasvoille.

Marika esitit hyviä kommenteja.
Viimeksi muokannut janette*82 päivämäärä La Kesä 08, 2013 15:32, muokattu yhteensä 1 kerran
janette*82

ViestiKirjoittaja tepitepi » Pe Kesä 07, 2013 17:42

janette tuohan on englannin kielessä pahemmin. Huuliherpestä ei ikinä kutsuta herpekseksi ja todella moni ei edes tiedä, että kyseessä on herpesvirus. Herpes tarkoittaa AINA genitaaliherpestä. Huuliherpes on cold sore(s) eli kuten suomeksikin voidaan sanoa, yskänrokko. Suomeksi onneksi sanotaan sentään huuliHERPES ja siten genitaaliherpes tai pelkkä herpes ei sanana ole yhtä negatiivinen.

Tuo enterorokko esimerkki. Olen ystävien lapsia katsellessa vakavasti harkinnut pystynkö ikinä hankkimaan lapsia juuri noiden tautien vuoksi. Kihomadot, syylät, täit enterorokko ja ties mitä muuta. Kummipoikaanikaan en enää viitsi koskea, koska hänellä on ontelosyyliä ja minulla ei niitä koskaan ollut. Niitähän voi tulla aikuisellekin ja niiden parantumiseen voi mennä parikin vuotta, eikä niitä juuri koskaan hoideta, koska hyvää hoitoa ei ole. Tosi kiva sanoa sosiaaliselle elämälle hei hei kahdeksi vuodeksi, jos naamaan ilmestyy syyliä.

En voisi laittaa lastani tarhaan, koska siellä ne taudit leviävät, kun iso osa vanhemmista ei ole niin tarkka noista asioista tai vie tietoisesti sairaat tai loisia kuhisevat lapsensa tarhaan, koska eivät itse halua missata työpäiviä ja viedä lastaan lääkäriin. Todella ikävää miten paljon maailmassa on jo tauteja, jotka melkein kaikki joutuvat sairastamaan ja/tai kantamaan ikuisesti. Liikaa ihmisiä täällä :(

Pelkästään se vesirokko meinasi tappaa minut ja muutti minua. Se on siis ollut lääkäreiden selitys sille, miksi minulla ei ole juuri tunteita. Nuo herpesvirusten aiheuttamat aivokuumeet esiintyvät alueella, joka säätelee tunteita ja todella usein aiheuttavat pysyviä muutoksia persoonallisuuteen. Vanhempieni mukaan ainakin muutuin sen jälkeen todella paljon. Ei minun aivotoiminnassani muuta ongelmaa tosin ole. Olen mensan jäsen, kohta valmis maisteri Suomen parhaasta kauppakorkeakoulusta ja kirjoitin L:n pitkästä matematiikasta, joten ei se älykkyyteen varmasti vaikuttanut. Motoriikka myös normalisoitui vuoden jälkeen ja olen urheillut kahdessa lajissa SM-tasolla, toisessa junioreissa ja toisessa ihan aikuisten sarjassa. Ainut muutos oli juurikin tuo tunteettomuus ja myös oma lääkäriäitini on sitä mieltä, että olen psykopaatti :lol: Ei se minulle ole ongelma, tunteista on vain haittaa elämässä...
tepitepi

ViestiKirjoittaja Marika82 » Pe Kesä 07, 2013 18:01

No hyvä että nämä puolet tulevat esiin niin ei jää lukioille semmonen käsitys että herpes nyt näin kamala tauti olisi. Kamaluuden tekee persoonasi ongelmat. Ja tuo mitä sanoit lapsista: provosoitko vai oletko oikeasti tuota mieltä? Ei jää muuta kysyttävää kuin se,että miten hyödyt tästä palstasta kun vain hyötyjä tavoittelet?
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja janette*82 » Pe Kesä 07, 2013 18:02

Mulla oli niitä ontelosyyliä ihan pienenä onneks. Ei jääny arpia.

Siis mä ymmärrän ton sun tautipelon, ku samaa huomaan itsessänikin.

Nii,mut ei ne jotenkin silti taida tajuta, et kyse ihan samasta viruksesta, vaik puhuvatkin huuliHERPEKSESTÄ. Suoraan sanottuna vituttaa ja paljon! Tuli tuossa apteekin lehti yks päivä ja siinä oli kirjoitus huuliherpeksestä. Harmi, ku en voi kopsata sitä netistä. Kirjoitan alun:

Otsikko: "Harmillinen huuliherpes

Tiesitkö, että sinäkin voit tietämättäsi kantaa huuliherpeksen eli yskänrokon aiheuttamaa HSV-1-virusta? Virustartunnan on nimittäin todettu jossain elämänsä vaiheessa saaneen noin 80 % aikuisista. Useimmiten virus on tarttunut lapsuusiässä, mutta voinut pysyä oireettomana vuosia...."

Jatkossa kerrotaan kyllä, että virus voi tarttua sukupuolielimiin, mutta sekin mainitaan vaan ohimennen minne se voi tarttua. Koko jutun aikana puhutaan vain huuliherpeksestä. Tuohan ei ole oikein kirjoitettu.
janette*82

ViestiKirjoittaja Marika82 » Pe Kesä 07, 2013 18:24

eikös herpesvirus tyyppejä ollut kaikkiaan lähemmäs 7? Eli hyvä se on kai ne jollain etuliitteellä erotella? On hevosillakin oma herpeksensä, joten hitsi mikä hysteria valtaisi jo siitäkin puhuttaisiin samalla termillä? On kuitenkin tutkittu että huuliherpes löytyy paljon suuremmalla prosenttuaalisella määrällä suomen väestöä kuin genitaaliherpestä joten olisi se väärin puhua niistä yhdessä kun kyse on kuitenkin lääketieteellisestä tekstistä. Lääketieteessä niillä on iso ero ja mm se ero on vaikeuttanut rokotteen kehittämistä. Se mitä lääketieteen tekstistä julkaistaan kansan tietoon, välttää hysterian luomista juurikin siksi, että asioista tietämättömillä ei ole sitä suodatinta kuin alaa opiskelleilla. Joten jos kirjoitettaan artikkeli huuliherpeksestä niin (vain oma mielipiteeni) on hyvä antaa faktat,mutta välttää lietsomasta hysteriaa sukupuolitautien suhteen.

Olet kuitenkin Janette kirjoitellut asioista joista olen kanssasi samaa mieltä.Eli miksi suhtautua genitaaliherpekseen kuin ruttoon jos huuliherpekseenkään ei niin suhtauduta.
Marika82
Marika82

Seuraava

Paluu Yleistä keskustelua