HSV1

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

HSV1

ViestiKirjoittaja Agony » Pe Helmi 18, 2011 21:13

Mulla siis löytyi tuo tyyppi HSV1 labrakokeessa. Ensioireet vuodenvaihteessa oli tosi pahat. Mutta onkohan totta, että HSV1 on jatkon kannalta hieman "helpompi" kuin HSV2? Kun jotain sellaista olen muistaakseni lukenut, että HSV1 uusiutuu alapäässä vähemmän todennäköisesti ja lievempänä kuin HSV2.
Agony

ViestiKirjoittaja Sonic » Ma Helmi 21, 2011 18:50

Luulisin ettei kummankaan (hsv-1 ja hsv-2) oireilla ja uusiutumisella ole juurikaan eroja. Minullakin todettiin alapäässä herpes vuodenvaihteessa, ja nimenomaan hsv-1. Tänä lyhyenä aikana vaiva on uusiutunut jo kolme kertaa, ja viimeinen kerta on ollut kaikkein pahin. Nyt sain estolääkityksen jota aion syödä 2-3kk ja katson sen jälkeen uusiutuuko vielä yhtä helposti.

Melkoinen riesa tämä tuntuu olevan. :(
Sonic

Re: HSV1

ViestiKirjoittaja Kerttu » To Helmi 24, 2011 10:40

Agony kirjoitti:Mulla siis löytyi tuo tyyppi HSV1 labrakokeessa. Ensioireet vuodenvaihteessa oli tosi pahat. Mutta onkohan totta, että HSV1 on jatkon kannalta hieman "helpompi" kuin HSV2? Kun jotain sellaista olen muistaakseni lukenut, että HSV1 uusiutuu alapäässä vähemmän todennäköisesti ja lievempänä kuin HSV2.

Samaa muistan lukeneeni itsekin. Mulla todettiin myös HSV1. Tuskallisten ensioireiden jälkeen se on uusinut 1-2 kertaa (toisesta kerrasta en ole varma, koska oireet olivat niin lieviä). Eli helpolla olen tähän asti päässyt. Harmi, että Sonicilla ei ole käynyt yhtä hyvä tuuri. :(
Kerttu

ViestiKirjoittaja Suruna » La Helmi 26, 2011 14:31

Hmm, enpä osaa vastata kysymykseen muuten kuin omien kokemusteni pohjalta. Mulla todettiin puolestaan hsv2, mutta siitä huolimatta olen päässyt todella vähällä ainakin tähän mennessä. Ensioireet viime vuoden lopulla olivat vähäiset nimenomaan ensipuhkeamiseksi ja sen jälkeen en ole oireita havainnut. Hmm, taitaa olla korkeampaa matematiikkaa tämäkin asia, mikäli siinä ylipäänsä on jotakin logiikkaa..Vai liekö sattuman kauppaa, paha sanoo...
Suruna

ViestiKirjoittaja Sonic » Su Helmi 27, 2011 18:15

No niin.. Tuntuu siltä että olen saanut tosi ärhäkän herpesversion. Ehdin jo syödä viikon estolääkitystä ja siitä huolimatta herpes uusiutui taas. Nyt on neljäs kerta menossa kahden kuukauden aikana, ja tämänkertainen tuntuu yhtä pahalta kuin edellinenkin lääkityksestä huolimatta. Tuntuu vähän siltä että tämä lääke on minulla aika tehoton. Huomenna aion mennä lääkäriin pyytämään kokeeksi uuden lääkityksen.
Toivottavasti edes joku lääke tehoaisi. Alkaa muuten olla vitsit aika vähissä tämän taudin kanssa... :cry:
Sonic

ViestiKirjoittaja Suruna » Ti Maalis 01, 2011 13:09

Todella ikävää, Sonic, että sinulla tuo on uusiutunut niin useasti lääkityksestä huolimatta :( Jospa saisit nyt jotain apua sieltä lääkäriltä. Älä luovuta! Toivotaan, että se nyt näin alkuun vain koettelee rankemmin ja että myöhemmin pääset helpommalla. Voimia sinne!
Suruna

ViestiKirjoittaja Agony » To Kesä 09, 2011 20:13

Nyt on kulunut reilu 5 kuukautta ensioireistani, eikä herpes ole uusiutunut, ainakaan siten että olisi ollut mitään huomattavia oireita :) Voisikohan olla niin, ettei se sitten uusiudukaan ollenkaan, kun olen saanut olla oireeton nämä 5 kk?
Agony

ViestiKirjoittaja Kerttu » Pe Kesä 10, 2011 15:07

Agony kirjoitti:Nyt on kulunut reilu 5 kuukautta ensioireistani, eikä herpes ole uusiutunut, ainakaan siten että olisi ollut mitään huomattavia oireita :) Voisikohan olla niin, ettei se sitten uusiudukaan ollenkaan, kun olen saanut olla oireeton nämä 5 kk?

Itselläni uusi ensimmäisen kerran reilun vuoden jälkeen, mutta on tietenkin mahdollista, että sinä säästyt uusinnoilta kokonaan. :)
Kerttu

ViestiKirjoittaja Agony » Su Helmi 26, 2012 20:14

Reilu vuosi mullakin sitten kului, ja sitten viime viikon viikonloppuna ilmestyi rakkuloita... ensin vain muutama ja sitten muutama lisää, niin että välilihan molemmin puolin on about 4 rakkulaa. Nyt kai tässä ollaan jo paranemaan päin, en ole hakenut lääkäristä tällä kertaa mitään lääkekuuria, kun tää on nyt ollut ensioireita huomattavasti lievempää, ainoa tuska on ollut oikeastaan se henkinen tuska. Ja eipä nyt tietenkään ole muutenkaan kivaa olla tämmöinen pampulapylly :( Hunajaa sivelin rakkuloihin pumpulitikulla ja myöhemmin haavaumien päälle Bepanthenia. Aloitin myös syömään L-lysiini-kapseleita, koska sen pitäisi kuulemma auttaa herpeksen paranemiseen ja myös ehkäistä uusiutumista.
Agony

ViestiKirjoittaja ladyavalanche » To Touko 24, 2012 18:10

Minä taas sain 10 vuotta sitten herpeksen. Ei sitä koskaan saatu rakkuloista kiinni, mutta koska lääkitys puri, se sitten todettiin sillä tavoin. Nyt olen seurustellut ilmeisen tartuttajani kanssa 10 vuotta (rakkaus on ollut aika syvää), tosin vähän rakoilee (tartutustuskat on jo kärsitty). Ihastuin toiseen mieheen, mutta tuo taisi mennä paniikkiin kun kerroin että hankalaa on mikään nopea hakkailu koska minulla on herpes. Tuttu reaktio?

Olen tätä surua kantanut sen 10 vuotta sen kummemmin tutkimatta sitä. Nyt olen aktivoitunut kaivamaan asiaa syvällisemmin. Esimerkiksi sitä tietoa, onko tämä HSV-1 vai HSV-2. Olemme surutta harrastaneet miesystäväni kanssa (hetero)seksiä myös suuseksinä, ja koska kummallekaan ei ole tarttunut huuleen herpes, kyse on uskomattomasta tuurista vaiko sitten siitä, että kummallakin on sama herpes, niin ei se enää tartu? HSV-2:n pitäisi kyllä jaksaa tarttua huuleen... siihen en olekaan sitten saanut vastausta, että jos tuo alapäässä asustava onkin HSV-1, voiko se tarttua sukupuoliteitse sellaiseen, jolla on HSV-1 huulessa? Luulisi näillä "huuliherpeksillä" olevan jonkinlaisen immuniteetin? Ja jos HSV-2:ta erittyy viruksena alapäästä (ulkosynnyttimien alueelta naisella) niin erittyykö myös HSV-1:stä samoista paikoista? Kuulostaako jo epätoivoiselta? Ehkä 8)

// ladyavalanche
ladyavalanche

Puolen vuoden välein

ViestiKirjoittaja valkoapilankukka » Ma Touko 28, 2012 21:57

Itse sain herpestartunnan (hsv-2) reilu vuosi sitten. Ensitartunta oli ärhäkkä kuumetta reilusti ja kipeitä rakkuloita, se on uusinut kahdesti melko tarkkaan puolen vuoden välein, mutta uusinnat ovat olleet lievempiä ja menneet nopeasti ohi aloitettuani heti ensioireiden ilmaantuessa valavir -kuurin.
valkoapilankukka

Paluu Yleistä keskustelua