Parisuhteen etsiminen saati löytäminen näin herpeksen kantajana ei ole helpoimmasta päästä oleva tehtävä.
Itse sain tartuntani ensimmäisessä parisuhteessani (kumppani oli myös ensimmäinen seksikumppanini). Tartunnan saadessani ajattelin, ettei tartunnalla olisi elämääni minkäänlaista merkitystä, sillä olisin loppuelämän kyseisen kumppanin kanssa. Suhde ei kuitenkaan ollut toimiva ja vaikka sen itse näinkin, pysyttelin suhteessa tartunnan jälkeenkin vielä yli puoli vuotta. Ajattelin tuolloin, että kukaan muu ei minua varmasti huolisi ja että parempi huono suhde kuin ei suhdetta ollenkaan. Mutta rajansa kaikella!
Kun vihdoin uskalsin päästää irti tuosta vanhasta ja huonosta, olin kauhusta kankeana ajatellessanikin, että tästä pitäisi nyt yrittää lähteä uusien kalojen pariin. Itse koin järkevimmäksi vaihtoehdoksi treffipalstan, jonka kautta pystyin paremmin selvittämään, olisiko tällä mahdollisella toisella osapuolella ja minulla ensinnäkään riittävästi yhtäläisyyksiä ja tätä kautta minkäänlaista mahdollisuutta ajatellen parisuhdetta. Täten pystyin vähentämään huomattavasti niiden ihmisten lukumäärää, joille minun ylipäätään tarvitsi kertoa herpestartunnastani. Mutta ei tuokaan keino auta välttymään ikäviltä kokemuksilta. Itse olen sillä tavoin avoin ja rehellinen, että minun on vain kerrottava tartunnastani toiselle jo hyvissä ajoin ennen kuin on tarkoitus edes toisen kanssa tehdä sen lähempää tuttavuutta. Toki on itsellä oltava se tunne, että suhde voi edetä myös seksin tasolle ennen kuin asian puheeksi ottaa. Näin osoittaa kunnioitusta niin toista osapuolta kuin itseäänkin kohtaan. Mikäli toinen ei ole valmis asiaa hyväksymään, loppuu suhde ennen kuin se on syvemmälle ehtinyt kehittyä. Kipeäähän tuokin tekee, mutta ei yhtä kipeää, kuin jos suhde olisi kestänyt puolet kauemmin.
Treffipalstan kautta löysin oikeastaan kolmea eri tyyppiä olevia kumppaniehdokkaita. Vastaan tepsutteli tämä kaikkien kauhu eli muuten aivan mahtava tyyppi, mutta aavistuksen liian vähän elämänkokemusta omaava heppu, joka tuumasi heti "no way!". Kyllähän se kirpaisi ja lannisti, mutta en antanut itseni jäädä tuleen makaamaan. Sitten törmäsin toiseen kategoriaan eli henkilöön, jolla itsellään on joko kokemusta sukupuolitaudeista tai herpeksestä. Ymmärrystä löytyi ja samalla unohti oman "iljettävyytensä", mutta esteeksi tässä tuli se, ettei ole mukavaa saada toiselta lisätartuntoja. Ei missään elämäntilanteessa. Mikä on täysi mahdottomuus pitemmässä parisuhteessa. Ei tässäkään auttanut muu kuin laittaa leuka pystyyn ja juosta tuulta vastaan. Tuntui kyllä jo tässä vaiheessa siltä, että nyt antaa olla. Olin tiiviisti ollut kietoutuneena tähän ihmissuhdeviidakkoon ja se vei kummasti voimia. Eikä tuo kovin palkitsevalta tuntunut. Päätin panostaa enemmän muihin asioihin ja antaa ihmissuhdeviidakon selkiytyä omalla painollaan. Eikä kestänyt kauankaan, kun törmäsin tähän viimeiseen tapaukseen näistä kolmesta. Kohdalleni osui ihminen, joka osasi nähdä minutkin ihmisenä. Ymmärsi sen, että joskus ei ole kaikki asiat menneet suunnitelmien mukaan ja on tullut tehtyä virheitä, mutta niistä on opittu. En todellakaan väitä, että herpesuutiseni olisi hänelle ollut mikään helppo asia. Hän on kuitenkin ollut koko ajan sitä mieltä, ettei se voi koskaan olla syynä, mikäli suhteemme joskus kariutuisi.
Syy tälle kirjoitukselleni on se, että haluan kannustaa ja rohkaista kaikkia herpeksen kantajia etsimään ja löytämään itselleen kumppanin. Vaikka on herpes riesana, ei silti tarvitse jäädä sen taakkaa yksin kantamaan. Sekin riesa pienenee puolella, kun siitä saa puhua omalle kumppanilleen. Vaikka kumppanin etsimis- ja löytämisprosessi on rankka ja voi mahdollisesti olla melkko pitkäkin, oli se ainakin minulle erittäin tärkeä kokemus. Nuo ikävätkin kokemukset valoivat minuun uskoa siitä, että kyllä joku minut voikin vielä huolia. Ja siten aloin arvostaa itseäni enemmän.
Älkää siis pelätkö tuota kumppaninhakuprosessia tai herpeksestä kertomista. Ei herpes meistä yhtään sen huonompia ihmisiä tee kuin muistakaan!