damme kirjoitti:kiitos tuesta. on tämä vaan aikamoinen järkytys.
lyve kirjoitti:Herpes ei tartu passiivisen vaiheen aikana, tai ainakin tartunnan mahdollisuus on aivan olematon.
Marika82 kirjoitti:Harmi kun en muista tarkkoja lukuja, mutta luin luotettavan tutkimuksen joka oli tehty valtrexista. Se esti muita lääkkeitä paremmin leviämistä. Tutkimuksessa tutkittiin satojen pariskuntien tarttumista kun kumppanilla oli estolääkitys. Se oli merkittävä määrä kuinka paljon vähemmän valtrexin käyttäjät tartuttivat kumppaneitaan kuin taas verrokki ryhmän pariskunnat joilla ei ollut estolääkitystä. Muistelisin että verrokki ryhmällä tartttuvuus "oireettomassa" vaiheessa oli n. 75% ja valtrexin käyttäjillä 15-25% tai jotain sen suuntaista. Löydän kyllä artikkelin uudelleen jos se jotakuta kiinnostaa. Se oli lääkäreille suunnattu referaatti tutkimuksesta. Siinä referaatissa ei harmi kyllä kerrottu kuinka suurella annoksella estolääkitys meni. Se olisi kiinnostanut itseäni kun esim. kasvojen alueella valtrex 500mg x1 annoksella voi tulla pientä punoitusta ja jonkinlaista "kohoumaa" mutta muuten en tunne kutinaa, tykytystä tms. eli alapäässä tuo jäisi varmasti huomaamatta kun sitä ei näe. Kun annos on 2x päivässä niin oireet pysyy täysin poissa. Vielä kiinnostaisi tietää sekin, että onko sillä merkitystä kuinka kellon tarkkaan otan lääkkeen 12 h välein? Jos tauko kasvaa, niin ehtiikö virusta erittymään?
No ainakin tutkimuksesta voidaan päätellä, että on olemassa satoja pariskuntia jotka harrastavat seksiä ilman kondoomia koska olivat tämmöiseen tutkimukseenkin lähteneet. Tutkimuksessa oli tietysti tutkittu alkuun, että toisella kumppaneista tartuntaa ei vielä ollut.
Marika82 kirjoitti:Joku oli tuolla aijemmin osannut muiden otsikoiden alla selittää tämän tosi fiksusti, mutta siis ei herpes hyppää "sisäkautta" alapäästä kasvoihin. Alapään herpes leiriytyy laintion alueen hermojuureen ja kasvojen alueen kasvojen alueen "hermojuureen" eikä ne vaihda paikkaa selkäydintä tms. verisuonia pitkin. Ulkokautta sitten voi taas sen tehdä. Esim. itse epäilen levittäneeni oman herpekseni kasvoista alapäähän raapimalla ensin unissani kasvoissa olevaa rakkulaa ja sen jälkeen alapäätäni.
Jos sulla tepitepi on jo estolääkitys niin mä en henkilökohtaisesti jaksa uskoa, että käsien kautta voisit levittää sen kasvoihisi kun ei tule rakkuloita. Genitaaliherpeksen leviäminen oireettomasti perustuu kai juuri siihen kovaan hankaukseen iho vasten ihoa jolloin vähäinenkin viruserite pääsee leviämään (nämä siin mun omia järkeilyjäni)? Mutta voihan olla, että sulla on entuudestaan piilevänä kasvojen alueella herpes ja se tulee esiin kun oikein stressaat, mutta kyllä estolääkitys pitää senkin poissa.
Silloin kun mulla oli estolääkityksen määrä liian vähäinen ja tuli pieniä oireita niin erotin sen finnistä juurikin sillä, että tiesin paikat jonne herpes oli yleensä tullut ja punoitus oli epätarkasti "kohonnut" kohta. Finni paljastaa itse itsensä sillä että siihen tulee mätäpää ja mulla ainakin selkeä yksi "patti". Muutakin punotusta kasvoissa on. Esim. saunan jälkeen vanhat finniarvet punottaa ym ym. pakkanen voi tehdä rohtuman. Mutta siis mikä tän pointti on? Herpes on jo olemassa niin pirunko väliä missä sitä on? Itselläni oli aijemmin väliä mutta nyt kun tiedän, että oireet saa pois estolääkityksellä niin en jaksa asiaa tressata.
Ihmisen mieli ja keho toimii kummasti yhteen: Ystäväni pelkäsi myös joskus saaneensa herpes tartunnan ja löysi heti punaisen laikun suupielestään ja pienen punaisen "rykelmän" hartiastaan. Ihan niinkuin nuo paikat voisi hangata niin kovasti että saisi oireettomasta tartunnan ja vielä noin irralleen toisistaanLopputulema oli, että suupieleen kohosi finni ja hartian punainen rykelmä hävisi seuraavaan aamuun mennessä. Mutta siis kehoon saa melkein minkä oireen vain kun tarpeeksi kuvittelee. Jos pelkää saaneensa klamydian niin johan rupee pissaaminen kirveltämään jne...
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa