Ei voi olla totta. Sain tartunnan

Kaikki genitaaliherpekseen liittyvä keskustelu (Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.)

Ei voi olla totta. Sain tartunnan

ViestiKirjoittaja damme » Su Tammi 06, 2013 13:37

Rakkuloita alkoi tulemaan tämän viikon alussa. Perjantaina kävin lääkärissä joka sanoi kyseessä olevan todennäköisesti genitaali herpes. Yleisoireilu ollut aika pahana, heikottaa ja lihaksia särkee, sekä päätä särkee. Rakkuloita on edelleen. En voi uskoa todeksi. Käytin aina kondomia harrastaessani seksiä. Ei auttanut. Tuntuu että elämä on ohi. Ei huvita nousta sängystä ylös eikä tavata ketään ihmistä. En voi uskoa omalle kohdalle tapahtuneeksi. Eikö tosiaan voi mitään tehdä :( no ei voi.. Veri ja virtsakoe tulokset tulee ensi viikolla, ei paljon lohduta koska oirekuva on niin selkeä. Tuntuu että olen mokannut niin pahasti, jos vaan voisin siirtää kelloa taaksenpäin
Viimeksi muokannut damme päivämäärä To Helmi 07, 2013 11:48, muokattu yhteensä 1 kerran
damme

voimia

ViestiKirjoittaja Marika82 » Su Tammi 06, 2013 23:05

todelta tuo kyllä kuulostaa. Alkushokki on varmaan pahin, mutta toivottavasti otit oikean askeleen eteenpäin kun astuit joukkomme. Kun se kuuluisa aika kuluu ja lueskelee näitä tekstejä täältä niin voiskohan se auttaa aikanaan ainakin oivaltamaan sen ettei elämä nyt ainakaan ohi mennyt. Täällä käydään myös vietittelyjä yksityisviesteillä joten rohkeasti vaan jututtamaan väkeä kun alkaa tuntumaan siltä, että vois asiasta puhua.
Turha alkaa jossittelemaan tai syyttelemään itseään kun on ollut viisaasti kondoomilla liikkeellä. Voihan olla, että tartunnan sait jo paljon ennemmin, mutta nyt stressi tilanteessa vasta puhkesi. Aurinko on ainakin yksi oireita provosoiva monella.

Voimia ja jaksamisia :)
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja damme » Ma Tammi 07, 2013 0:22

kiitos tuesta. on tämä vaan aikamoinen järkytys.
damme

ViestiKirjoittaja Luna » Ma Tammi 07, 2013 14:26

damme kirjoitti:kiitos tuesta. on tämä vaan aikamoinen järkytys.

Hei,
Summasit tuossa tosiaan aika hyvin varmaan jokaisen palstalla olijan alkutunteet.. Nekin tunteet ja ajatukset helpottavat kyllä. Kliseisesti puhuminen ja aiheen käsittely auttaa myös, kuten jo kerrottiinkin. Sen kun pitää mielessä ettei ole ainoa, eikä syypää onnettomuuteensa niin auttaa jo pitkälle.
Luna

ViestiKirjoittaja damme » Ma Tammi 07, 2013 14:31

Joo eihän tässä auta. Kaduttaa niin vietävästi koko juttu, miksi piti jne. Aarghs. Ekat pakit tuli eilen ku kerroin tästä satunnaiselle seksikumppanilleni. Hän murtui myös koko jutusta.
damme

ViestiKirjoittaja lyve » Ma Tammi 07, 2013 19:43

Pää pystyyn! Häntä omien jalkojen väliin herpeksen aktiivisessa vaihessa ja muulloin elämä jatkuu kuten ennenkin. Herpes ei tartu passiivisen vaiheen aikana, tai ainakin tartunnan mahdollisuus on aivan olematon. Vaimollani ja minulla on herpes. Molemmat lapsemme synnytettiin alateitse vaikka tartunta synnytyksessä on vaarallinen lapselle. Synnytyslääkärin mukaan "mitään vaaraa tartunnasta ei ole ilman oireita". Tuskin on herpeksestä tarvetta partnerille kertoa oireettomana aikana. Jos sitten mahdollinen "optio" vakkarisuhteeseen kariutuu herpekseen, niin, hyvä niin. Parisuhteessa tulee eteen suurempiakin ongelmia kun sillontällön vaivaava herpes.
Jos herpeksessä on jotain hyvää: niin se on tartunnan saamis tapa.
Olen 57v ja herpes on ollut vuodesta 1978 lähtien, eikä se ole suuremmin vaivannut alkuvuosien jälkee, tulee kyllä esille kun "kroppa tai sielu" joutuu joutuu oikein kovaan stressitilaan.
Tämän kanssa opii - ja on opittava elämään. Harmi muiden harmien joukossa, kiusallinen, muttei tapa.
lyve

ViestiKirjoittaja tepitepi » Ma Tammi 07, 2013 20:11

lyve kirjoitti:Herpes ei tartu passiivisen vaiheen aikana, tai ainakin tartunnan mahdollisuus on aivan olematon.

Kyllä se tarttuu. Eihän se muuten mihinkään leviäisi, koska kuka edes haluaa harrastaa seksiä, kun herpes on aktiivisena. Vaikka olisi estolääkitys päällä ja ei oireita, niin silti tarttuu. Tästä estolääkityksen kirjoittanut lääkäri oli erittäin tarkka. Monet luulevat nimittäin, että estolääkitys estää tartuttamiselta ja päätyvät siksi levittämään virusta eteenpäin...
tepitepi

estolääkityksestä

ViestiKirjoittaja Marika82 » Ti Tammi 08, 2013 0:03

Harmi kun en muista tarkkoja lukuja, mutta luin luotettavan tutkimuksen joka oli tehty valtrexista. Se esti muita lääkkeitä paremmin leviämistä. Tutkimuksessa tutkittiin satojen pariskuntien tarttumista kun kumppanilla oli estolääkitys. Se oli merkittävä määrä kuinka paljon vähemmän valtrexin käyttäjät tartuttivat kumppaneitaan kuin taas verrokki ryhmän pariskunnat joilla ei ollut estolääkitystä. Muistelisin että verrokki ryhmällä tartttuvuus "oireettomassa" vaiheessa oli n. 75% ja valtrexin käyttäjillä 15-25% tai jotain sen suuntaista. Löydän kyllä artikkelin uudelleen jos se jotakuta kiinnostaa. Se oli lääkäreille suunnattu referaatti tutkimuksesta. Siinä referaatissa ei harmi kyllä kerrottu kuinka suurella annoksella estolääkitys meni. Se olisi kiinnostanut itseäni kun esim. kasvojen alueella valtrex 500mg x1 annoksella voi tulla pientä punoitusta ja jonkinlaista "kohoumaa" mutta muuten en tunne kutinaa, tykytystä tms. eli alapäässä tuo jäisi varmasti huomaamatta kun sitä ei näe. Kun annos on 2x päivässä niin oireet pysyy täysin poissa. Vielä kiinnostaisi tietää sekin, että onko sillä merkitystä kuinka kellon tarkkaan otan lääkkeen 12 h välein? Jos tauko kasvaa, niin ehtiikö virusta erittymään?

No ainakin tutkimuksesta voidaan päätellä, että on olemassa satoja pariskuntia jotka harrastavat seksiä ilman kondoomia koska olivat tämmöiseen tutkimukseenkin lähteneet. Tutkimuksessa oli tietysti tutkittu alkuun, että toisella kumppaneista tartuntaa ei vielä ollut.
Marika82
Marika82

ViestiKirjoittaja damme » Ti Tammi 08, 2013 9:51

Aika hyvä vaste tuolla lääkityksellä. Itse vielä kamppailen asian hyväksymisen alkutaipaleella. Viime yönä ei pahemmin nukuttu.
damme

ViestiKirjoittaja lyve » Ti Tammi 08, 2013 19:14

Lääketehtaat kyllä saa aikaiseksi tuloksia, joilla saadaan elinikäisiä asiakkaita. Synnytyslääkärit ei varmaankaan ole lukeneet tuloksia tai jättävät ne noteeraamatta. Ehkä kaikkien olis harkittava, paljonko elinikäinenlääkitys maksaa ja kuka korjaa potin?
Lääketehtaiden tarkoitus on myydä lääkkeitä, jopa lääkkeitä joista on enemmän harmia kuin hyötyä.
lyve

Re: estolääkityksestä

ViestiKirjoittaja tepitepi » Ke Tammi 09, 2013 0:28

Marika82 kirjoitti:Harmi kun en muista tarkkoja lukuja, mutta luin luotettavan tutkimuksen joka oli tehty valtrexista. Se esti muita lääkkeitä paremmin leviämistä. Tutkimuksessa tutkittiin satojen pariskuntien tarttumista kun kumppanilla oli estolääkitys. Se oli merkittävä määrä kuinka paljon vähemmän valtrexin käyttäjät tartuttivat kumppaneitaan kuin taas verrokki ryhmän pariskunnat joilla ei ollut estolääkitystä. Muistelisin että verrokki ryhmällä tartttuvuus "oireettomassa" vaiheessa oli n. 75% ja valtrexin käyttäjillä 15-25% tai jotain sen suuntaista. Löydän kyllä artikkelin uudelleen jos se jotakuta kiinnostaa. Se oli lääkäreille suunnattu referaatti tutkimuksesta. Siinä referaatissa ei harmi kyllä kerrottu kuinka suurella annoksella estolääkitys meni. Se olisi kiinnostanut itseäni kun esim. kasvojen alueella valtrex 500mg x1 annoksella voi tulla pientä punoitusta ja jonkinlaista "kohoumaa" mutta muuten en tunne kutinaa, tykytystä tms. eli alapäässä tuo jäisi varmasti huomaamatta kun sitä ei näe. Kun annos on 2x päivässä niin oireet pysyy täysin poissa. Vielä kiinnostaisi tietää sekin, että onko sillä merkitystä kuinka kellon tarkkaan otan lääkkeen 12 h välein? Jos tauko kasvaa, niin ehtiikö virusta erittymään?

No ainakin tutkimuksesta voidaan päätellä, että on olemassa satoja pariskuntia jotka harrastavat seksiä ilman kondoomia koska olivat tämmöiseen tutkimukseenkin lähteneet. Tutkimuksessa oli tietysti tutkittu alkuun, että toisella kumppaneista tartuntaa ei vielä ollut.

Tuosta kasvojen punoituksesta. Kuinka yleistä on, että herpestä esiintyy kasvoissa? Minulla ei ikinä ole ollut huuliherpestä, mutta voiko genitaaliherpes alkaa ilmestyä kasvoihin itsestään? Pelottavaa, nyt epäilen jokaista finniä ja punoitusta herpekseksi...
tepitepi

ViestiKirjoittaja damme » Ke Tammi 09, 2013 16:17

kiinnittänyt itse samaan huomiota tänään. kasvoja punottaa/kuumottaa ja käsiäkin tuntuu et välillä. eilen näin kädessä jonku näpyn joka kadonnut tänään, heti tulkitsin herpekseksi. ihan sairasta touhua tämän kanssa elämisen opettelun aloitus. vie kaiken ajattelun ja keskittymisen. sitä peilaa kaiken tämän kautta. onko teillä muilla ollut ruokahaluttomuutta kun ensitartunta oli päällä? mua yököttää syöminen..
damme

ei syytä paniikkiin

ViestiKirjoittaja Marika82 » Ke Tammi 09, 2013 18:56

Joku oli tuolla aijemmin osannut muiden otsikoiden alla selittää tämän tosi fiksusti, mutta siis ei herpes hyppää "sisäkautta" alapäästä kasvoihin. Alapään herpes leiriytyy laintion alueen hermojuureen ja kasvojen alueen kasvojen alueen "hermojuureen" eikä ne vaihda paikkaa selkäydintä tms. verisuonia pitkin. Ulkokautta sitten voi taas sen tehdä. Esim. itse epäilen levittäneeni oman herpekseni kasvoista alapäähän raapimalla ensin unissani kasvoissa olevaa rakkulaa ja sen jälkeen alapäätäni.
Jos sulla tepitepi on jo estolääkitys niin mä en henkilökohtaisesti jaksa uskoa, että käsien kautta voisit levittää sen kasvoihisi kun ei tule rakkuloita. Genitaaliherpeksen leviäminen oireettomasti perustuu kai juuri siihen kovaan hankaukseen iho vasten ihoa jolloin vähäinenkin viruserite pääsee leviämään (nämä siin mun omia järkeilyjäni)? Mutta voihan olla, että sulla on entuudestaan piilevänä kasvojen alueella herpes ja se tulee esiin kun oikein stressaat, mutta kyllä estolääkitys pitää senkin poissa.

Silloin kun mulla oli estolääkityksen määrä liian vähäinen ja tuli pieniä oireita niin erotin sen finnistä juurikin sillä, että tiesin paikat jonne herpes oli yleensä tullut ja punoitus oli epätarkasti "kohonnut" kohta. Finni paljastaa itse itsensä sillä että siihen tulee mätäpää ja mulla ainakin selkeä yksi "patti". Muutakin punotusta kasvoissa on. Esim. saunan jälkeen vanhat finniarvet punottaa ym ym. pakkanen voi tehdä rohtuman. Mutta siis mikä tän pointti on? Herpes on jo olemassa niin pirunko väliä missä sitä on? Itselläni oli aijemmin väliä mutta nyt kun tiedän, että oireet saa pois estolääkityksellä niin en jaksa asiaa tressata.

Ihmisen mieli ja keho toimii kummasti yhteen: Ystäväni pelkäsi myös joskus saaneensa herpes tartunnan ja löysi heti punaisen laikun suupielestään ja pienen punaisen "rykelmän" hartiastaan. Ihan niinkuin nuo paikat voisi hangata niin kovasti että saisi oireettomasta tartunnan ja vielä noin irralleen toisistaan ;) Lopputulema oli, että suupieleen kohosi finni ja hartian punainen rykelmä hävisi seuraavaan aamuun mennessä. Mutta siis kehoon saa melkein minkä oireen vain kun tarpeeksi kuvittelee. Jos pelkää saaneensa klamydian niin johan rupee pissaaminen kirveltämään jne...
Marika82
Marika82

Re: ei syytä paniikkiin

ViestiKirjoittaja tepitepi » Ke Tammi 09, 2013 21:06

Marika82 kirjoitti:Joku oli tuolla aijemmin osannut muiden otsikoiden alla selittää tämän tosi fiksusti, mutta siis ei herpes hyppää "sisäkautta" alapäästä kasvoihin. Alapään herpes leiriytyy laintion alueen hermojuureen ja kasvojen alueen kasvojen alueen "hermojuureen" eikä ne vaihda paikkaa selkäydintä tms. verisuonia pitkin. Ulkokautta sitten voi taas sen tehdä. Esim. itse epäilen levittäneeni oman herpekseni kasvoista alapäähän raapimalla ensin unissani kasvoissa olevaa rakkulaa ja sen jälkeen alapäätäni.
Jos sulla tepitepi on jo estolääkitys niin mä en henkilökohtaisesti jaksa uskoa, että käsien kautta voisit levittää sen kasvoihisi kun ei tule rakkuloita. Genitaaliherpeksen leviäminen oireettomasti perustuu kai juuri siihen kovaan hankaukseen iho vasten ihoa jolloin vähäinenkin viruserite pääsee leviämään (nämä siin mun omia järkeilyjäni)? Mutta voihan olla, että sulla on entuudestaan piilevänä kasvojen alueella herpes ja se tulee esiin kun oikein stressaat, mutta kyllä estolääkitys pitää senkin poissa.

Silloin kun mulla oli estolääkityksen määrä liian vähäinen ja tuli pieniä oireita niin erotin sen finnistä juurikin sillä, että tiesin paikat jonne herpes oli yleensä tullut ja punoitus oli epätarkasti "kohonnut" kohta. Finni paljastaa itse itsensä sillä että siihen tulee mätäpää ja mulla ainakin selkeä yksi "patti". Muutakin punotusta kasvoissa on. Esim. saunan jälkeen vanhat finniarvet punottaa ym ym. pakkanen voi tehdä rohtuman. Mutta siis mikä tän pointti on? Herpes on jo olemassa niin pirunko väliä missä sitä on? Itselläni oli aijemmin väliä mutta nyt kun tiedän, että oireet saa pois estolääkityksellä niin en jaksa asiaa tressata.

Ihmisen mieli ja keho toimii kummasti yhteen: Ystäväni pelkäsi myös joskus saaneensa herpes tartunnan ja löysi heti punaisen laikun suupielestään ja pienen punaisen "rykelmän" hartiastaan. Ihan niinkuin nuo paikat voisi hangata niin kovasti että saisi oireettomasta tartunnan ja vielä noin irralleen toisistaan ;) Lopputulema oli, että suupieleen kohosi finni ja hartian punainen rykelmä hävisi seuraavaan aamuun mennessä. Mutta siis kehoon saa melkein minkä oireen vain kun tarpeeksi kuvittelee. Jos pelkää saaneensa klamydian niin johan rupee pissaaminen kirveltämään jne...

Joo oon kyllä jopa neuroottisen hygieeninen. Kädet tulee pestyä kunnolla ja vielä käsidesiä käytettyä, jos kosken alapäähän tai edes boksereihini. Nykyään kotona myös virtsaan ilman käsiä varmuuden vuoksi, kyllä se tähtäys onnistuu muutenkin ja aina voi istua :D Mitä finnien ulkonäköön tulee niin, mulla on nuorempana ollut ihan kaikentyyppisiä finnejä. Tuossa poskipäissä oli juuri tuommoista punoitusta ja rykelmää. Ei kutise, kihelmöi, vaan on vähän kosketusherkkä, kuten finnit yleensä. Huulen aivan alareunassa minulla on välillä mustapäitä, jotka pystyn puristamaan ja tulos näyttää tietenkin vähän herpekseltä, mutta ne kyllä tunnistan varmuudella...
tepitepi

ViestiKirjoittaja untrue » Pe Tammi 11, 2013 0:25

Tälle mun pohdinnalle voisi varmaan olla jonkin parempikin ketju, mutta kirjoitanpa tähän siitä huolimatta.

Itsellä ollut herpes viime toukokuusta (?) lähtien, tai mistä minä tiedän miten kauan se on ollut, tuolloin vasta antoi ensimmäisiä oireita, jotka nekin olivat muutama hassu rakkula. Helpolla olen selvinnyt, sillä ikinä en ole saanut kuin muutamia rakkuloita genitaalien iholle, limakalvot aina olleet puhtaat.

Olen viimeiset 3kk tapaillut miestä, jolle kerroin asiasta jo 1½ viikon tapailun jälkeen. Asiasta ei olla keskusteltu kunnolla, sillä asiasta puhuminen on itselleni vielä niin hankalaa. Ei olla harrastettu seksiä, eikä varmaan harrastetakaan, veikkaan ma.. :cry:

Mutta, pohdintani oli siis, että miten ihmeessä genitaaliherpeksestä tehdään niin kauhea, paha asia verrattuna huuliherpekseen? Olen yrittänyt etsiä tietoa hsv1 ja hsv2 eroista esim. tarttumisessa, mutta olen vain saanut sen kuvan, että tarttuvat ristiin, oireettomana jne. MUTTA SIIS, kuinkahan moni oireilevan huuliherpeksen omaava (mutta tapahtumahetkellä oireeton) ilmoittaa baarissa ennen suutelua, että "hei, mulla on muuten huuliherpes, että älä suutele, jos et halua sitä." ? Veikkaan, ettei kovinkaan moni. Olen siis ehdottomasti sitä mieltä, että jos genitaaliherpeksen omaa, niin siitä tulee kertoa. Pointtini vain on siinä, että miten tämä suhtautuminen on niin erilaista, vaikka hsv1 ja hsv2 ovat lähes samat virukset tarttuvuudeltaan ?

Ja mä en edelleenkään usko (tai en halua uskoa) tuohon tarttumiseen oireettomana aikana. Tai jotenkin tuntuu, että oireettomalta kantajalta ei saa oireilevaa tartuntaa. Esimerkiksi omat oireeni ovat niin minimaaliset, että menisivät helposti ärhäkän hiivatulehduksen piikkiin ja näin ollen en välttämättä tajuaisi omaavani herpestä. Ja veikkaan, että jotenkin näin olen tartunnan saanutkin; mieheltä, joka ei ole tajunnut pienien oireiden olevan herpestä. Ja lisäksi, kun on mahdollisesti, että tämä virus on ollut minulla pitkäänkin, niin kukaan ei ole perään soitellut ja tartunnasta ilmoitellut, vaikka olen harrastunut melkoisesti irtosuhteita, enkä ole käyttänyt kortsua läheskään joka kerta. Ja ennen kuin valistus terveellisestä seksuaalisesta kanssakäymisestä alkaa niin kerrottakoon, että olen käynyt sukupuolitesteissä noin 2 krt/vuodessa ja muilta taudeilta olen säästynyt.

Mutta tällainen tilitys avaustekstiksi. Voi olla melkoista sekametelisoppaa, mutta ajatusta juoksee mielessä niin monenlaista, ettei sormet pysy perässä saati ne ajatukset loogisessa järjestyksessä..
:roll:
untrue

Seuraava

Paluu Yleistä keskustelua